2018-02-02

Kuriate franšizę? Nepamirškite apsaugoti intelektinę nuosavybę

Juridinius franšizės aspektus aptariame su verslo teisės advokatų kontoros ILAW partnere, advokate Jurga Gradauskaite. Franšizės alfa ir omega teisininkės akimis.

– Taip, tarp savo klientų turime tokių įmonių – esame atstovavę tiek franšizės gavėjus (pirkėjus), tiek ir franšizės davėjus (pardavėjus). Kiek tenka bendradarbiauti su jais, pastebime dvi tendencijas. Pirma, nemažai modelių, kuriuos Lietuvos verslininkai sukuria ir parduoda (bent mūsų kontoros praktikoje), dažnai yra susiję su novatorišku sprendimu, nauja idėja, unikalios sudėties produktu ar specifiniu IT sprendimu. Šiuos sprendimus lietuviai siūlo Vakarų Europos, Skandinavijos šalims, bet pasitaiko ir atvejų, kai jie skiriami pirkėjui iš rinkų, su kuriomis lietuvių verslininkų bendradarbiavimas dar nėra itin dažnas, pavyzdžiui, Kreta, Turkija ir kt. Antra, vietinių verslininkų perkamos franšizės labai dažnai yra „klasikinės“ ar, kitaip tariant, mažai novatoriškos. Tiesiog gaunama teisė naudoti prekės ženklą ir perimamas „pavykęs“ aptarnavimo modelis, sistema ar produktas maitinimo, kitų paslaugų teikimo ar mažmeninės prekybos srityse. Be to, dažniausiai franšizė perkama iš valstybių, su kuriomis Lietuvos verslas dirba nuo seno – Vakarų Europos, JAV rinkų. – Franšizė – tai ir teisė naudotis prekės ženklu, ir technologijomis, ir visu „know how“. O kur slypi galimi pavojai? Apie ką reikėtų pagalvoti, renkantis franšizę?

Jurga Gradauskaitė

Nuomonės