2017-10-24

Tarp stambiausių pasaulio franšizių tinklų – ir Lietuvoje matomi vardai

Pagal rekordinį franšizių tinklo dydį visus lenkia JAV, o pagal siūlomą veiklą – greitojo maisto franšizės.

Apie franšizavimą rašantis JAV portalas Franchisedirect.com jau kelintus metus iš eilės tradiciškai renka garsiausias pasaulio franšizes („The Top 100 Global Franchises“). Savo verslo modelį siūlančios įsigyti įmonės čia reitinguojamos, visų pirma, pagal franšizės tinklo dydį, viso tinklo sugeneruotas pajamas, stabilumą ir augimą, veiklos laiką, užimamą rinkos dalį.

Malonu, kad pasauliniame šimtuke sutinkame ir ne vieną įmonę franšizės pagrindu veikiančią ir Lietuvoje. Jau pirmajame TOP 100-uko dešimtuke matome net septynias kompanijas, kurių prekės ženklus jau esame matę ar netrukus pamatysime Lietuvos didmiesčiuose.

Pirmosiose pozicijose – JAV franšizės

Visų pirma, tai pati didžiausia ir tikriausiai žinomiausia franšizė pasaulyje – „McDonald‘s“, valdanti beveik 37 tūkst. prekybos greitmaisčiu vietų visame pasaulyje. Visas šis tinklas per metus sugeneruoja per 72,1 mlrd. eurų (85 mlrd. JAV dolerių) pajamų. Franšizes įmonė pradėjo pardavinėti 1955 metais. Tiesa, iš beveik 23 tūkst. restoranų, kurie veikia už JAV ribų, franšizės pagrindu valdomų yra tik apie 18 tūkst. arba 62 proc. Pačiose JAV iš daugiau nei 14 tūkst. restoranų franšizės pirkėjams parduota daugiau – 85 proc. Ir Lietuvoje veikiančius 12 „McDonald‘s“ restoranų valdo Maltoje registruota „Premier Capital plc“. Deja, „McDonald‘s“ franšizės nėra parduodamos tiesiogiai lietuviams verslininkams. Anot verslo portalo Entrepreneur.com pradinės investicijos į „McDonald‘s“ franšizę sudaro nuo 850 tūkst. iki 1,9 mln. eurų (nuo 1 iki 2,2 mln. JAV dolerių).

Antroje vietoje randame dar vieną franšizę iš JAV, kurios prekės ženklas – ir trijų Lietuvoje veikiančių restoranų iškabose. Tai „Kentucky Fried Chicken“ (KFC) franšizė. Lietuvoje šią įmonę atstovauja bendrovė „KFC Lietuva“. Iš viso pasaulyje veikia per 20 tūkst. KFC restoranų. Tiesa, franšizes pardavinėti KFC ėmėsi ne iš karto, kai susikūrė (1939 m.), o tik po 13 metų. Iš daugiau nei 16 400 KFC „taškų“ užsienyje net apie 15 200 jų priklauso KFC franšizės pirkėjams. Bendra viso KFC tinklo apyvarta vos ne keturis kartus mažesnė nei „McDonald‘s“ – 19,5 mln. eurų (23 mlrd. JAV dolerių).

Trečioje pasaulinio TOP 100-uko vietoje – „Burger King“, kurio padalinių Lietuvoje kol kas neteko regėti. Užtat burgerius aktyviai siūlo įvairios vietinės Lietuvos įmonės, tarp kurių nemaža dalis propaguoja gatvės maistą (angl. street food). Tačiau pasaulyje „Burgerių karaliaus“ užkandinės gerai žinomos ir visos bendrai atneša net 15,3 mlrd. eurų (18 mlrd. JAV dolerių) metinių pajamų. Pasaulyje iš viso veikia per 15 700 „Burger King“ maitinimo vietų. Įdomu, kad beveik visos jos yra valdomos franšizės pirkėjų. Vien tik JAV iš daugiau nei 7 tūkst. užkandinių vos 80 priklauso pačiam „Burger King“. Beje, savo verslą dauginti franšizavimo būdu „Burger King“ pradėjo nuo pat savo įsikūrimo 1956 m.

Ketvirtą reitingo vietą užimanti „Subway“, kaip teigia jos pačios interneto svetainė, Lietuvoje turi penkis restoranus. Beje, apie „Subway“ padėtį Lietuvoje šių metų vasarį jau rašė FranchiseINFO.lt. Po 19 metų nuo įsikūrimo 1965-aisiais savo franšizes pradėjusi pardavinėti įmonė šiuo metu tinklą išplėtusi iki per 46 tūkst. maitinimo įstaigų. 42 proc. iš jų įsikūrusios už JAV ribų, o 100 proc. visų restoranų yra franšizės. Metinė „Subway“ apyvarta – 14,4 mlrd. eurų (17 mlrd. JAV dolerių). Pradinės investicijos į „Subway“ franšizę jau minėto Entrepreneur.com duomenimis siekia nuo 125 iki 272 tūkst. eurų (147 iki 321 tūkst. JAV dolerių).

Pačiame garsiausių franšizių dešimtuko viduriuke įsitaisiusi patogių nedidelių parduotuvių (angl. convenience store) tinklą valdanti JAV bendrovė „7 Eleven“. Lietuvoje negirdėta, nors pasaulyje turinti net arti 62 tūkst. prekybos taškų, iš kurių užsienyje – 86 proc., o dirbančių franšizės pagrindu – 96 proc. „7 Eleven“ į franšizes dėmesį atkreipė vėlokai ir pirmąsias pasiūlė tik 1964 metais, nors yra įsikūrusi dar 1927 m. Pagal metinę apyvartą „7 Eleven“ nedaug tenusileidžia „McDonald‘s“ – 70 mlrd. eurų (82,5 mlrd. JAV dolerių). Norintys pirkti „7 Eleven“ franšizę turėtų būti pasiruošę investuoti nuo 32 iki 930 tūkst. eurų (38 tūkst. iki 1,1 mln. JAV dolerių).

Tarp lyderių ir automobilių nuomotojai, ir viešbučių tinklai

Šeštą vietą užėmusi „Hertz“ matoma ir Lietuvoje. Kaip rodo šios įmonės interneto svetainė, pas mus veikia 5 šios įmonės automobilių nuomos punktai. Savo plėtrai franšizę „Hertz“ naudoja jau nuo pat įsikūrimo 1925 m. Viso pasaulyje veikia per 9 700 „Hertz“ nuomos punktų.

Septintoje vietoje sutinkame pirmąjį dešimtuke picerijų tinklą – „Pizza Hut“. Picerija tokiu vardu šiuo metu veikia Vilniuje. Iš viso pasaulyje yra daugiau nei 16 400 „Pizza Hut“ picerijų, iš kurių 53 proc. dirba už JAV ribų, o 97 proc. yra franšizės. Įmonė savo verslo modelį parduoda nuo 1959 metų ir šiuo metu deklaruoja iš tinklo uždirbanti 10,2 mlrd. eurų (12 mlrd. JAV dolerių).

Aštunta – didžiausią pasaulyje viešbučių tinklą valdanti JAV bendrovė „Marriott International“. Būtent jai priklausančią viešbučio franšizę įsigijo A. Avulio „Hanner“. Būsimasis „Courtyard Marriott“ Vilniuje šiuo metu jau baigiamas statyti ir netrukus atvers duris svečiams. Iš viso „Marriott“ priklauso 18 viešbučių prekės ženklų, tarp jų tokie kaip jau minėtas „Courtyard“, „Ritz-Carlton“ ir „SpringHill Suites“. Jei imsime tik „Marriott Courtyard“ vardą, taip besivadinančių viešbučių pasaulyje yra apie tūkstantis, iš jų užsienyje – 137. Valdomų pagal franšizę – 68 proc. Bendra šios franšizės tinklo metinė apyvarta – 4,9 mlrd. eurų (5,8 mlrd. JAV dolerių). „Marriott“ viešbučių franšizes parduoda nuo 1967 metų.

Devintas sąraše dar vienas viešbučių tinklas iš JAV – „Wyndham Hotels and Resorts“, tarp kurio valdomų prekės ženklų ir „Ramada“. Būtent taip vadinosi viešbutis, įsikūręs Vilniuje, Subačiaus gatvėje, bet jau kurį laiką jo vardas pakeistas į „Imperial“. „Wyndham“ viešbučių tinklas pakankamai jaunas – įsikūrė ir franšizes pardavinėja nuo 1990 metų.

Dešimtuką užbaigia taipogi amerikietiška viešbučių franšizė, kurios pavadinimas Lietuvoje pastaruoju metu linksniuojamas vis dažniau. Jau paskelbta, kad Vilniuje atsiras net du grupei „Hilton“ priklausantys viešbučiai: „Double Tree by Hilton“, kurį statys „Vičiūnų grupei“ priklausanti statybos bendrovė „Kauno saulėtekis“, iškils prie Energetikos muziejaus, o „Hilton Garden Inn“ viešbučio statybas Gedimino prospekte jau pradėjo įmonė „Eika”. Įdomu, kad svetainės Entrepreneur.com duomenimis, viešbučio „Doubletree by Hilton“ franšizei iš pirkėjo reikia pirminės mažiausiai 18,7 mln. eurų (22 mln. JAV dolerių) investicijos. „Hilton Garden Inn“ kainuoja mažiau – čia startui būtina pinigų suma prasideda nuo 10,3 mln. eurų (12,1 mln. JAV dolerių).

Pėdsakų, įmintų ir Lietuvoje, galime rasti ir tarp žemesnes šimtuko vietas užėmusių įmonių, parduodančių franšizes.

Už dešimtuko ribų

Štai vienuoliktoje vietoje sutinkame Lietuvoje pažįstamą pavadinimą „RE/MAX“. Bent kiek besidomintiems Lietuvos nekilnojamojo turto rinka šis pavadinimas turėtų būti gerai žinomas. Visus „RE/MAX“ veiksmus Lietuvoje koordinuoja „RE/MAX Lietuva regioninis biuras“. Šios franšizės centras įsikūręs Denveryje, Kolorado valstijoje, franšizes pradėjo pardavinėti po dviejų metų nuo įsikūrimo. Pasaulyje iš viso veikia per 7 200 „RE/MAX“ prekybos nekilnojamuoju turtu taškų. Anot Entrepreneur.com, „RE/MAX“ franšizės startui reikia nuo 32 iki 191 tūkst. eurų (nuo 38 iki 225 tūkst. JAV dolerių).

Lietuvoje veikia ir dvyliktos TOP 100-uko vietos turėtojas – Didžiosios Britanijos viešbučių tinklas „Intercontinental Hotels and Resorts“. Įmonė įsikūrė 1946 m. o franšizes pradėjo siūlyti lygiai po dešimties metų. Tarp kitų šiam viešbučių operatoriui priklauso ir tokie Lietuvoje žinomi prekės ženklai, kaip „Holiday Inn“ (Lietuvoje šios franšizės gavėja bendrovė „Valmeda“) bei „Crowne Plaza“ (priklauso bendrovei „Draugystės viešbutis“). Iš viso minėta tarptautinė viešbučių grupė kontroliuoja apie 5 tūkst. įvairių prekės ženklų viešbučius. Beje, „Intercontinental“ viešbučių grupė – pirmoji franšizių šimtuke, kurios savininkai ne amerikiečiai. Pirminė investicija, kurios reikia norint dirbti su „Intercontinental Hotel Group“ franšize, siekia nuo 6,4 iki 83,6 mln. eurų (7,5 iki 98,5 mln. JAV dolerių).

Dar viena Lietuvoje veikianti franšizė – automobilių nuomos paslaugas teikiantis tinklas iš Prancūzijos „Europcar“. Lietuvoje „Europcar“ atstovaujanti bendrovė „Eurolitcar“ savo svetainėje teigia, kad turi penkis nuomos punktus. „Europcar“ įsikūrusi 1949 m., franšizę siūlo nuo 1973 m.

Kitos šimtuko franšizės, veikiančios Lietuvoje

Keturiasdešimt septintoje TOP 100-uko vietoje aptinkame dar vieną kompaniją, kurios atstovų radome ir Lietuvoje. Tai Prancūzijos įmonė „Yves Rocher“ , vienintelė TOP 100-uke siūlanti kosmetikos franšizę. Lietuvoje veikia keturios šios firmos parduotuvės. „Yves Rocher“ gyvuoja nuo 1958 m., o franšizę parduoda nuo 1970-ųjų. Iš viso įmonė valdo 3 300 prekybos taškų 33 pasaulio valstybėse.

Lietuvoje savo atstovus turi ir 67 reitingo vietoje įsitaisiusi ispanų franšizė „Naturhouse“, siūlanti grožio produktus ir paslaugas. Šios įmonės atstovais prisistato UAB „Naturhouse Lietuva“, turinti saloną Vilniuje. Ispaniškoji „Naturhouse“ veikia nuo 1986 metų, o ekspansiją naudodama franšizę pradėjo 1992 m. ir šiuo metu jau turi net apie 2 tūkst. prekybos vietų 30 pasaulio šalių.

Aštuoniasdešimt trečioje vietoje sutinkame dar vieną Lietuvoje jau puikiai žinomą, nors dar tik neseniai nauju vardu perkrikštytą (anksčiau rašė FranchiseINFO.lt) franšizes parduodantį tinklą. Tai „Circle K“, šiuo metu Lietuvoje valdantis 83 degalines. JAV 1951 m. įsikūrusi įmonė mažų patogių parduotuvių franšizę pradėjo siūlyti tik nuo 1999 m., ir šiuo metu jau valdo net per 6 tūkst. tokių prekybos vietų. Iš jų ne JAV įsikūrusios kol kas tik per 1 700. Dirbančių pagal franšizę dalis irgi kol kas nedidelė – 37 proc. Tiesa, metinis tinklo augimas siekia solidžius 12,2 proc. Įdomu, kad Lietuvoje apie kokius nors franšizės pardavimus vietiniams verslininkams kol kas neteko girdėti. Bendra pasaulinė „Circle K“ apyvarta per metus siekia 5,9 mlrd. eurų (7 mlrd. JAV dolerių).

Ir paskutinė franšizė iš šimtuko, turinti „kvapo“ ir Lietuvoje, įsikūrė 88 vietoje. Tai 1987 m. Švedijoje „gimusi“ „Husse“, siūlanti pirkti gyvūnų maisto parduotuvės verslo modelį. Apie šios franšizės turėtojus Lietuvoje Franchiseinfo.lt jau rašė.

Kokių franšizių šimtuke daugiausia?

Skaičiuojant pagal franšizės franšizės davėjų kilmės šalį, „The Top 100 Global Franchises“ sąraše užtikrintai lyderiauja JAV. Tarp garsiausių pasaulyje franšizių net 80 yra „Pagamintos JAV“. Antrą-trečią vietas dalijasi Prancūzija ir Kanada (po 5 franšizes). Vos vos atsilieka Ispanija (4). Jungtinę Karalystę, Japoniją, Vokietiją, Švediją, Pietų Korėją ir Australiją TOP 100-uke atstovauja tik po vieną franšizę.

Vertinant pagal verslo sektorių, kuriame veikia franšizė, pačios populiariausios šimtuke yra greitmaisčio franšizės. Tokių yra vienuolika. Dar šešios „kepa picas“. Tiek pat teikia valymo paslaugas. Šimtuke taip pat yra po penkias viešbučių ir kepinių / spurgų (angl. donuts) franšizes. Po keturias franšizes turi parduotuvių valdytojai ir nekilnojamojo turto pardavėjai. Įdomu, kad tarp pasaulyje garsiausių pateko ir sporto centrų, kirpėjų salonų, automobilių remonto franšizės.

Lietuviams, ketinantiems plėsti savo verslą, bet netikintiems, kad jų verslui tiktų toks plėtros būdas kaip franšizė, vertėtų įvertinti tai, kad pasaulio TOP 100-uke rasime netgi franšizes, siūlančias senelių priežiūros, vaikų lavinimo, skalbimo, kilimų valymo, remonto, repetitorių, sulčių kokteilių gaminimo, SPA, grožio, verslo konsultavimo bei kitas paslaugas.

Dalintis straipsniu