Franšizės sistema JAV milžinei „Coca-Cola“ padeda klestėti ir po šimto metų

©Coca-Cola
Ketvirtadienis
2017-11-16
Viena JAV milžinės „The Coca-Cola Company“ sėkmės paslapčių – franšizės pagrindu paremta produkcijos platinimo sistema. Kaip ji veikia?
 

Bendrovė sėkmingai egzistuoja jau daugiau nei šimtą metų, o pastaruoju metu, atsižvelgusi į kintantį vartotojų skonį ir pagal jį atnaujinusi savo legendinį gėrimą, skaičiuoja rekordinius pelnus.

Didžiausia gėrimų bendrovė pasaulyje parduoda savo produkto ir prekės ženklo franšizes, kurios franšizės gavėjams suteikia teisę parduoti ir platinti produkciją, naudojant prekės ženklą, prekinį pavadinimą ir logotipą.

Nors „Coca-Cola“ franšizės modelis primena tiekėjo-prekiautojo santykius, painioti jų nederėtų. Tiekėjo-prekiautojo santykiai paremti kitokiais principais. Paprastai prekiautojai gali siūlyti platų prekių ar paslaugų spektrą, kurios netgi tarpusavyje konkuruoti. „Coca-Cola“ franšizės gavėjas įsipareigoja pardavinėti tik „Coca-Cola“ produkcijos liniją.

„Coca-Cola“ pradžia

Gaiviųjų gėrimų fontanai – aparatai, pardavinėjantys, manomai, sveikatinantį gazuotą vandenį, Jungtinėse Valstijose pasirodė dar XIX amžiaus pradžioje. Po kelių dešimtmečių Jungtinėse Valstijose jau buvo skaičiuojama daugiau kaip penkiasdešimt gaiviųjų gėrimų gamintojų. Jų produkcijos platinimą kontroliavo gaiviųjų gėrimų išpilstytojai ir gaiviųjų gėrimų fontanų įrangos gamintojai.

Amerikiečiai netruko pamesti galvas dėl gaiviųjų gėrimų. Tuo metu manyta, kad gazuotas vanduo yra ypač naudingas sveikatai. Gaiviųjų gazuotų gėrimų fontanai taip išpopuliarėjo, kad juos buvo galima rasti visose didesnių susibūrimų vietose – traukinių stotyse, saldainių parduotuvėse, ledainėse, prekybos centruose ir netgi vaistinėse.

Būtent Atlantos miesto vaistinėje 1886-aisiais ir prasidėjo „Coca-Cola“ prekyba. Lyg ir nieko nuostabaus, nes šį visą pasaulį užkariavusį gėrimą sukūrė farmacininkas, JAV Pilietinio karo veteranas, nuo priklausomybės morfijui kenčiantis farmacininkas Johnas Pembertonas.

Savo išradimą, pagamintą iš kokainmedžio lapų ir kolamedžio riešutų vyras pavadino kolos vynu. Jis tikėjosi, kad jo sukurtas tonizuojantis alkoholio turintis gėrimas padės jam įveikti priklausomybę nuskausminantiems medikamentams.

Visgi, pirmąją receptūrą J. Pembertonui teko šiek tiek pakeisti. Tais pačiais metais farmacininko gimtajame mieste Atlantoje buvo įvestas sausasis įstatymas, todėl norėdamas pardavinėti savo išskirtinio skonio gėrimą, J. Pembertonas turėjo jį adaptuoti.

Taip gimė iki šiol nepakitęs tradicinės „Coca-Cola“ receptas. Jis, beje, iki šių dienų laikomas paslaptyje. Pirmaisiais gėrimo gyvavimo metais J. Pembertonas jį pardavinėjo tik Džordžijos valstijos vaistinėse. Kalbama, kad iš pradžių naujojo gazuoto gėrimo buvo parduodama tik devynios stiklinės per dieną.

Tačiau jau po poros metų „Coca-Cola“ buvo pardavinėjama visose valstijose. Dabar kiekvieną dieną pasaulyje parduodama daugiau nei pusantro milijardo „Cola-Cola“ vienetų.

Išskirtinis skonis ir forma

„Coca-Cola“ franšizė skaičiuoja ne ką mažiau metų nei pats gėrimas. Jau 1889-aisiais buvo pradėtos pardavinėti gėrimo išpilstymo teisės partneriams, kurie gebėjo išpilstyti didelius gėrimo kiekius ir tokiu būdu greitai pristatyti prekę naujoms rinkoms.

Vienas iš pirmųjų prekės ženklo reikalavimų partneriams – pardavinėti gėrimą unikaliuose kontūriniuose buteliukuose. Jo prototipą sukūrė dizaineris Alexanderis Samuelsonas.

Iki tol niekur nematyta buteliuko forma užpatentuota 1915-aisiais. Nuo to laiko kontūriniai buteliukai tapo išskirtiniu „Coca-Cola“ simboliu, kurį noriai vaizduoja net ir menininkai. Pavyzdžiui, duoklę kontūriniam „Coca-Cola“ buteliukui atidavė net pop art judėjimo tėvu vadinamas Andy Warholas.

Franšizavimas

Kaip veikia „The Coca-Cola Company“ franšizavimo sistema? Bendrovė pati gamina sirupo koncentratą ir jį pardavinėja išpilstytojams visame pasaulyje.

Šiuo metu „The Coca-Cola Company“ dirba su daugiau nei 275 nepriklausomų, pagal franšizės sutartį dirbančių išpilstytojų visame pasaulyje. Jie valdo per 900 fabrikų. Kiekvienas partneris turi teisę išpilstyti ir pardavinėti produkciją tam tikroje jam paskirtoje teritorijoje.

Šie „išpilstymo partneriai“ gamina, pakuoja ir platina produkciją savo prekybos partneriams, kurie parduoda gėrimus tiesiogiai vartotojams. Pati milžinė valdo tik pagrindinį išpilstytoją „Coca-Cola Refreshments“ Šiaurės Amerikoje.

Toks franšizės verslo modelis bendrovei padeda sutaupyti gamybos, laikymo ir galutinio produkto platinimo išlaidas. „The Coca-Cola Company“ įsipareigoja partneriams vykdyti rinkodaros projektus.

Ilgą laiką „The Coca-Cola Company“ sėkmingai pasikliovė tokia franšizės sistema, kai nepriklausomi partneriai galėjo pilstyti ir platinti iki šiol Atlantoje įsikūrusios bendrovės gaminamus gėrimus. Visgi 2000-ųjų pradžioje bendrovė nusprendė padėti kai kuriems su savo užduotimis nesugebantiems susidoroti franšizės gavėjams. Taip buvo sukurta „Bottling Investments Group“ (BIG) programa.

Ji veikia taip, kad bendrovė laikinai įsigyja išskirtines teises į tam tikras gėrimo išpilstymo procedūras ir taip užtikrina sėkmingą plėtrą rizikingose rinkose ir padeda susidoroti su svarbiais struktūriniais ar su investicijomis susijusiais iššūkiais.

Programa veikia taip, kad kai procesai įsivažiuoja ir sėkmingai tęsiami, jie perduodami kompetentingiems išpilstytojams, kurie tęsia verslo plėtrą. „The Coca-Cola Company“ atstovai tikina, kad BIG programa, veikianti keturiuose žemynuose, padeda bendrovei užtikrinti prekės ženklo kokybę visame pasaulyje.

Per pastaruosius dvejus metus per BIG programą bendrovė investavo daugiau nei 200 milijonų JAV dolerių į naujus fabrikus tokiose augančiose rinkose kaip Bangladešas, Kambodža ir Kataras.

Ieško naujų franšizės partnerių

2013-aisiais „The Coca-Cola Company“ paskelbė, kad imsis struktūrinių pokyčių. Taip siekta išlaikyti išpilstymo procesų kontrolę, tačiau dar labiau sumažinti išlaidas, susijusias su sunkvežimių ir sandėlių priežiūra ir eksploatacija.

Bendrovė skelbia, kad iki 2017 metų pabaigos, trejais metais anksčiau nei buvo planuota, franšizavimo planas bus įgyvendintas visoje Šiaurės Amerikos rinkoje. Struktūriniai pokyčiai turėtų paliesti ir Kinijos, Europos ir Afrikos rinkas.

Bendrovė intensyviai derasi dėl franšizės sutarčių su potencialiais partneriais, ketinančiais investuoti į „Coca-Cola“ sistemą visose rinkose.

„Coca-Cola“ Lietuvoje

Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje pagal „Coca-Cola“ franšizės sutartį veikia „Coca-Cola Hellenic Bottling Company”. Vietinis bendrovės partneris mūsų šalyje yra „Coca-Cola HBC Lietuva", kuri organizuoja mūsų produktų logistiką ir didmeninę prekybą.

Anksčiau „Coca-Cola HBC Lietuva" organizavo ir „Coca-Cola“ produktų gamybą, tačiau dar praėjusių metų rugsėjo pradžioje bendrovė pranešė uždaranti savo gamyklą Alytuje. Gamybą nuspręsta iškelti į Lenkiją, į Radzymino miestelį netoli Varšuvos. Nuo tol „Coca-Cola HBC Lietuva" tęsia su gamybą nebesusijusią veiklą.

Šiuo metu Kaune veikia Baltijos šalių logistikos centras, taip pat padaliniai Vilniuje, Klaipėdoje, Panevėžyje.


Žurnalistė

populiariausi forume