2017-03-29

Žvilgsnis į Gruziją: neatrastos galimybės verslininkams

Ilgą laiką nuošalyje buvusi Gruzija, šiandien vilioja ne tik smalsius turistus, bet ir verslininkus.

Glaudesniems verslo santykiams žalią šviesą uždegė ir antradienį įsigaliojęs Europos Sąjungos bei Gruzijos susitarimas dėl bevizio dvišalių kelionių režimo taikymo.

Koziris – turizmas

Gruzija – nedidėlė šalis, vos truputį didesnė už Lietuvą, turinti 3,7 milijono gyventojų, tačiau kasmet pritraukianti daugiau nei 6 mln. turistų iš viso pasaulio. Šie pastaruoju metu didėjantys smalsių keliautojų srautai davė stiprų impulsą visos Gruzijos ekonomikos raidai – ypač viešbučių, pramogų, viešojo maitinimo ir kitiems aptarnavimo sektoriams. Pasiteisino ir įgyvendintos verslo reformos: šiandien Gruzija tapo viena geidžiamiausių rinkų verslui.

Pasaulio banko reitinge „Doing Business“, kuriame valstybės rikiuojamos pagal sąlygas plėtoti verslą, Gruzija 2017-aisiais užėmė 16 vietą. Lietuvai šiame reitinge tarp 190 valstybių tenka 21 vieta.

Pastaruoju metu didelio susidomėjimo Gruzija sulaukia iš kitų valstybių investuotojų, kurie, savo ruožtu, atveda į šalį pasaulinio garso prekės ženklus. Daugiau nei 100 jų Gruzijos rinkoje įsitvirtino franšizės verslo modelio pagrindu. Štai šalies greitojo maisto sektoriuje dominuoja „Subway“, „Burger King“, „KFC“, „Wendy’s“, „McDonald’s“, „Domino’s Pizza“, „Dunkin’ Donuts“; viešbučių sektoriuje – „Radisson BLU Hotels & Resorts“, „InterContinental Hotels“, „Accor Hotels“, „Best Western“, „Carlson Rezidor Hotel“, „Rixos Hotels“, „Crowne Plaza Hotels & Resorts“ ir kt. Ne išimtis ir mažmeninė prekyba – jau keletą metų Gruzijoje sėkmingai savo veiklą vysto „Carrefour“ ir „Spar“.

Ketevan Bochorishvili, Gruzijos ekonomikos ir tvarios plėtros ministro pavaduotoja, pasakoja, kad prie palankių ekonominių sąlygų verslui kūrimo stipriai prisideda ir Gruzijos vyriausybė, pavyzdžiui, jau kurį laiką taikoma viešbučių steigimą skatinanti programa. „Verslininkas, nusprendęs įkurti viešbutį, atitinkantį šioje programoje numatytus kriterijus, gali pretenduoti į vyriausybės inicijuotą finansinę paramą – tai yra tikėtis lengvatinėmis sąlygomis išduodamos banko paskolos bei franšizės davėjui apmokamų franšizės mokesčių pirmaisiais dvejais naujai atidaryto viešbučio Gruzijoje veiklos metais“, – verslo aplinkos niuansais dalinasi K. Bochorishvili.

Ketevan Bochorishvili

„Ekonomikos apimtis toliau augs ir bus pritraukiami nauji pasauliniai prekės ženklai <...> Įmonės, kurios savo veiklą vykdo ne aptarnavimo sektoriuje, pirks paklausias franšizes ir tokiu būdu užsitikrins didesnį stabilumą.“

Galimybės verslininkams – po vienu stogu

Puiki proga Lietuvos verslininkams, besidomintiems verslo plėtros į Gruziją galimybėmis, gali tapti pirmą kartą šioje šalyje vyksianti tarptautinė franšizės paroda „BuyBrand Transcaucasia 2017“, kuri lankytojų lauks šių metų birželio 2-3 dienomis Tbilisyje, parodų rūmuose „Expo Geogia“. Organizatoriai neslepia didelių ambicijų ir prognozuoja, kad parodoje bus pristatyta daugiau nei 100 vietinių ir kitų šalių franšizių.

Paklausta apie tai, kokios franšizės galėtų labiausiai dominti investuotojus, K. Bochorishvili svarsto: „Tikėtina, kad didžiausio pasisekimo ir susidomėjimo parodoje sulauks tos franšizės, kurių verslo niša dar visai nėra užpildyta arba užpildyta tik dalinai, neperteklinė. Viena tokių verslo nišų galėtų būti vidutinio dydžio viešbučiai, kurių kol kas mūsų rinkoje trūksta.“

Tikslas – Pietų Kaukazo regionas

Daugeliu atvejų Gruzijos rinka verslininkų akimis nėra galutinis tikslas, verčiau – vartai į bendrą ekonominę viso Pietų Kaukazo (Gruzijos, Armėnijos ir Azerbaidžano) regiono erdvę.

K. Bochorishvili teigimu, nepaisant Pietų Kaukazo regiono šalių ekonominės struktūros skirtumų, franšizės plėtros įgyvendinimo scenarijus Armėnijoje ir Azerbaidžane bus panašus į Gruzijos. Čia paklausiausios franšizės, tikėtina, taip pat bus viešbučių, viešojo maitinimo, mažmeninės prekybos sričių. Svarstydama apie verslo ateities Gruzijoje scenarijų, K. Bochorishvili pasakoja: „Ekonomikos apimtis toliau augs ir bus pritraukiami nauji pasauliniai prekės ženklai. Rinkos žaidėjai, kurie jau yra įsitvirtinę ar dar tik įsitvirtins Gruzijos rinkoje, plėsis visame Pietų Kaukazo regione. Vertindami iki šiol vykstančią verslo plėtrą Gruzijoje, galime prognozuoti, kad vietinės vidutinio dydžio ar didelės įmonės, kurios savo veiklą vykdo ne aptarnavimo sektoriuje, pirks paklausias franšizes ir tokiu būdu užsitikrins didesnį stabilumą.“

Pašnekovę kalbino Rūta Jadzevičiūtė

Dalintis straipsniu