Laurynas Rimavičius / „Kukuruku“, „Yogugu“, „Kala-Kuoka“ bendraėkūrėjas
Antradienis
2018-07-17
Trijų verslo modelių bendraįkūrėjas Laurynas Rimavičius pripažįsta, kad vien tik savo jėgomis didelės plėtros neįgyvendinsi – būtina pasitelkti daugiau rankų ir protų.
 

Idėjų medžiotojai

Ši istorija apie brolius verslininkus – Lauryną ir Martyną Rimavičius, – ryžtingai iš kelionių užsienyje atpūtusius naujus mados vėjus į Lietuvos viešojo maitinimo sektorių. Visi trys brolių valdomi prekės ženklai – „Kukuruku“, „Yogugu“ ir „Kala-Kuoka“ – pasiūlė Palangos, Nidos ir Klaipėdos miestų gyventojams ir svečiams naujus, įmantrius skonius. Dar prieš aštuonerius metus jie inicijavo kukurūzų burbuolių renesansą („Kukuruku“). Po ketverių metų šios veiklos pristatė dar ir tai, kam nepajėgė atsispirti joks smaližius, – fotogeniškuosius „bubble“ vaflius su ledais viduje. Pagaliau kepto kalakuto kojomis suviliojo ir mėsos mėgėjus („Kala-Kuoka“).

Kiekvieno prekės ženklo atveju ilgai netruko, kol žinia pasklido iš lūpų į lūpas ir valgytojų ėmė rastis vis daugiau. Kartu didėjo ir valgytojus aptarnaujantis administracinis kolektyvas. Šiuo metu trijose įmonėse skaičiuojama per 60 darbuotojų. „Kukuruku“ ir „Yogugu“ verslai jau ir franšizuoti.

Maksimaliai išsiplėtė patys

Didėjantys žmonių srautai, natūralu, lėmė verslo plėtrą. L. Rimavičius tvirtina, kad poreikis kurti franšizę atsirado tuomet, kai jau nebebuvo galimybės plėstis patiems. „Kaip viskas vyksta, reikia matyti savo akimis. Vadinasi, reikia važiuoti, žiūrėti, paskirti daug valandų ir pastangų, tikrinant, kad viskas vyktų taip, kaip suplanuota. O būnant atokiai, tokį kontrolės jausmą prarandi. Dėl to nebematėme išeities, kaip patiems viską aprėpti. Juolab, kad praktika parodė, jog įdarbinti žmonės užuot darę taip, kaip pasakei, daro savaip“, – franšizavimo priežastį įvardija jis.

Verslininkas prasitaria, kad, stebint jų sėkmingą veiklą, interesantai, norintys daryti tą patį, kreipėsi patys. Visgi, net ir kalbant apie „Kukuruku“, kurio prekybos vieta, kitaip nei „Yogugu“ ir „Kala-Kuoka“, yra mobili, verslas, bendraįkūrėjo teigimu, nėra toks lengvas, koks galėtų pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. „Šiame versle yra daug niuansų, kurių nežinant lengva neteisingai apsiskaičiuoti ir prisidaryti sau bėdų. Tačiau mes, sukaupę didelę patirtį, dabar jau ir išteklių, galime lengvai priimti sprendimą, kur prekiauti, o kur ne. Plėtoti tokią veiklą be šių žinių yra labai sudėtinga“, – teigia jis.

Sukūrė franšizę

Visa tai paskatino verslininkus aprašyti „Kukuruku“ verslo modelį, o vėliau ir „Yogugu“. L. Rimavičius tvirtina, kad medžiagą visų pirma rengė sau patiems ir tik tada ją adaptavo tiems, kurie norėtų ir pajėgtų įsigyti vieną ar kitą jų franšizę – aprašė verslo procesus, parengė mokymus internetu, numatė konsultacijas žodžiu.

Pajėgti įsigyti franšizę vėlgi gali klaidingai pasirodyti, kad yra labai lengva. L. Rimavičius neslepia, kad agresyvi plėtra pirmaisiais veiklos metais nepasiteisino. Nuosavų kukurūzų burbuolių pardavimo vietų skaičius vienu momentu buvo išaugęs net iki penkiolikos, šiandien jų tėra devynios. Padalinių, veikiančių pagal „Kukuruku“ franšizę, skaičius taip pat yra sumažėjęs iki trijų.

„Anksčiau siekėme maksimalios plėtros, dabar siekiame maksimalaus pelno. Tęsiame veiklą tik tų objektų, kurie yra efektyvūs. Ir franšizių šiandien yra mažiau negu anksčiau – ne visi susitvarkė“, – atvirauja verslininkas ir priduria, kad maisto tiekimas yra ypač pretenzingas sektorius. Viskas gali elementariai priklausyti nuo kliento nuotaikos.

L. Rimavičius prabyla, kad franšizės gavėjams jau ir sankcijas teko taikyti. „Su kai kuriais buvusiais partneriais išsiskyrėme vien dėl to, kad buvo nesilaikoma sąlygų ir labai piktnaudžiaujama – nuo pat aprangos kodo nepaisymo iki higienos normų nesilaikymo. Su tokiais žmonėmis toliau dirbti negalėjome“, – atskleidžia bendrasavininkas.

Pakoregavo strategiją

Pasak L. Rimavičiaus, skaudžios patirtys išmokė plėtrą pasverti. „Kukuruku“ verslo savininkai įsitikino, kad šiuo jų atveju būtina siūlyti iškart kelių padalinių franšizę, mat vienas objektas negeneruoja tiek pinigų, kad galėtum išlaikyti ir administraciją, ir tiekimą, ir sandėliavimą, ir kita. O neišgalint skirti pakankamai lėšų, nukenčia produkto ir aptarnavimo kokybė.

Brolių Rimavičių skaičiavimais, sėkmingai „Kukuruku“ franšizės gavėjo veiklai reikia bent trijų prekybos vietų. „Jeigu potencialus pirkėjas neturi tokio masto plėtros vizijos, tuomet bendradarbiauti mums neverta, nes jau yra aišku, kad projektas nebus sėkmingas. Tie, kurie nuo pat pradžių turėjo daugiau negu vieną tašką, veikia ir šiandien, tačiau tie, kas bandė su vienu – iš rinkos pasitraukė“, – įžvalgomis dalinasi pašnekovas.

Tinklo palaikymo procesai

Žaliavas, pasak L. Rimavičiaus, jie gauna iš savo partnerių. Iš jų užsakomi kiekiai, bendraįkūrėjo teigimu, yra ganėtinai konkurencingi, tad ir kainos jų atžvilgiu yra palankios. Tokia masto ekonomika kuria vertę ir franšizės pirkėjams.

Lietuviams franšizių gavėjams tiekimas ir sandėliavimas yra organizuojamas centralizuotai. Tačiau kitose šalyse ketinantys veikti franšizių gavėjai bus nukreipiami tiesiogiai į tiekimo partnerius.

„Kalbant apie rinkodarą, šiandien ji, manau, yra silpnoji mūsų vieta. Kol kas sprendimus padarėme besiremdami savo žiniomis, ištekliais, sukaupta patirtimi. Ateityje, jeigu išvystysime naujai planuojamus projektus, samdysime rinkodaros srities profesionalą“, – sako pašnekovas.

Ateities planai Lietuvoje

L. Rimavičius teigia, kad planuoja pradėti „Yogugu“ ledainės veiklą plėtoti visus metus (iki šiol visų trijų prekės ženklų veikla buvo plėtojama tik šiltojo sezono metu). Šiuo metu ledainės yra dvi. Viena iš jų valdoma pačių prekės ženklo kūrėjų, kita – kartu su kitais akcininkais. Pastarąją, anot pašnekovo, galima pavadinti dalinai franšize.

„Savo ledainėje galime jau daugiau pasodinti svečių, pakviesti šiltai suvalgyti ledų, vaflių ar išgerti taivanietiškos arbatos. Tokiomis sąlygomis ledainė galės dirbti jau ir visus metus ne iš išteklių, o iš vystomo verslo. Planuojame, kad „Yogugu“ Palangoje veiks jau visus ateinančius metus. Turime dar keletą idėjų, ką norime atidaryti. Tai irgi bus žingsnis link to, kad dirbsime visus metus. Išsprendus sezoniškumo klausimus, būtų, tikėtina, ir mažesnė migracija administracijoje. Tikiu, kad tai leistų sparčiau plėstis Lietuvoje“, – pasakoja verslininkas.

Priduria jis ir tai, kad sulaukė siūlymų iš prekybos centrų, tačiau bendradarbiauti kol kas nesutiko. Anot bendrasavininko, ėjimo į prekybos centrus vien su madingu produktu logika neatrodo labai pasverta – kadangi keliami įsipareigojimai prekybos centrų valdytojams labai dideli, galima lengvai „sudegti“. „Kai praplėsime meniu iki tokio, kad būtų galima pasiekti pakankamai daug ir įvairios auditorijos, tuomet jausimės labiau užtikrinti. Tik tuomet galbūt sutiksime“, – mano pašnekovas.

Ateities planai užsienyje

Kaip bebūtų, galimybių Lietuvoje, jo manymu, dar yra, tačiau didesnis noras visgi yra žengti į užsienio rinkas, ypač Azijos – ten, kur yra vasara mūsų šaltuoju metų periodu.

„Sezonas Azijos rytuose prasideda nuo gruodžio mėnesio. Bandysime suspėti savo jėgas ten išmėginti dar šiemet. Tikiu, kad galimybės ten yra didelės. Jeigu, pavyzdžiui, Indonezijoje ar Tailande mūsų verslo objektas sulauktų sėkmės, manau, greitai būtų galima atidaryti dar 20 tokių pat. Esant masėms žmonių, tai, atrodytų, įmanoma logiška plėtra“, – pastebi jis.

Franšizes parduoti užsienio lietuviams taip pat numatoma intensyviai. Šiuo metu, pasak pašnekovo, tris–keturias „Kukuruku“ prekybos vietas atidarys franšizės gavėjas Kaliningrado srityje. Kukurūzų burbuolių prekybos vieta netrukus bus testuojama ir Anglijoje. Ten verslą perkelti nusprendė vieni anksčiau pagal „Kukuruku“ franšizę veiklą Kaune vykdę gavėjai. Jau daromas „Yogugu“ franšizės pagrindu steigiamos ledainės remontas Dubajuje. Pakabintas jau ir arabiškai užrašytas pavadinimas „Yogugu“. Pašnekovas pastebi, kad laukia plėtros ir Norvegijoje. Esą ten žmonės į franšizę jau investavo, bet patį startą kol kas atidėjo kitiems metams. Rudenį taip pat planuojamas vizitas Ispanijoje, kur kilo susidomėjimas abejomis – ir „Kukuruku“, ir „Yogugu“ – franšizėmis.

Pašnekovą kalbino Rūta Jadzevičiūtė


©Kukuruku

populiariausi forume