Tarptautinės franšizės Lietuvoje tapo dar efektyvesnės

Ketvirtadienis
2018-12-13
Prieš metus nagrinėjome, kaip efektyviai tarptautinės franšizės veikė Lietuvoje 2016 m. Metas apžvelgti, kaipgi situacija pasikeitė per 2017-uosius.
 

Kaip liudija naujausi 2017 m. duomenys, įkandin sėkmingai besivystančios Lietuvos ekonomikos vis geresnius rezultatus demonstruoja ir Lietuvoje įsikūrę užsienietiškų verslų klonai.

Pažvelgus  į Lietuvos statistikos departamento pateikiamus preliminarius duomenis, galima matyti, kad vidutinė visų lietuviškų įmonių, išskyrus finansines, apyvarta vienam darbuotojui 2017 m. siekė 93 tūkst. eurų. Skaičiuodami šį rodiklį, apyvartą dalinome iš vidutinio tais metais samdytų darbuotojų skaičiaus. Lyginant 2017 metus su 2016-aisiais, įmonių efektyvumas ūgtelėjo 10,3 proc.

Jei analizuosime atskiras ūkio šakas, pastebėsime, kad apyvartos dalis, tenkanti vienam dirbančiajam, ūgtelėjo visuose sektoriuose. Jei žvelgsime tik tarptautines franšizes, matysime, kad šį rodiklį pagerino 29 franšizės, o 9 įmonėms jis suprastėjo. Analizavome tik ūkio subjektus, kurių 2017 m. apyvarta viršijo pusę milijono eurų ir kurie, mūsų žiniomis, 2017 m. valdė vieną ar kelias užsienietiškas franšizes. Svarbu pastebėti, kad į skaičiavimus negalėjome įtraukti ankstesnėje apžvalgoje minėtos UAB „Kotryna“, valdančios kelias franšizes, nes pernai ši įmonė keitė finansinių metų laikotarpį ir paskutiniai turimi apyvartos duomenys yra 18 mėnesių, o ne standartiniai – metiniai. Duomenis analizei suteikė verslo rizikingumą vertinančios bendrovės „Creditreform Lietuva“ specialistai.

Pirmauja automobilių nuomotojai

Didžiausią pajamų vienam darbuotojui augimą pademonstravo automobilių nuomos verslu užsiimanti UAB „Litideal“, valdanti „Avis“ franšizę. Vienam darbuotojui, kurių 2017 m. buvo pasamdyta vidutiniškai 36, čia teko beveik 244 tūkst. eurų apyvartos arba 31,5 proc. daugiau nei 2016-aisiais. Statistikos departamento duomenimis, vidutinis viso administracine ir aptarnavimo veikla (kurią vykdo ir „Litideal“) užsiimančio sektoriaus augimas sudarė 13,1 proc., o vienam darbuotojui uždirbta suma siekė 36,7 tūkst. eurų. Per metus ūgtelėjo ir kitų automobilių nuomos franšizių verslo efektyvumas, kuris ir taip buvo didesnis nei sektoriaus vidurkis. Įdomu, kad visos šios ūkio šakos tarptautinės franšizės pateko į franšizių, kuriose darbuotojui tenkanti apyvarta augo labiausiai, TOP20. Štai „Hertz“ franšizės turėtoja bendrovė „Balticar“ (4 vieta), pasistiebė 18,6 proc., o efektyvumo rodiklis vienam darbuotojui čia pasiekė 91,8 tūkst. eurų, „Sixt“ atstovė Lietuvoje „Transporent“ (5 vieta) pasidarė efektyvesnė 17,8 proc., o vienam darbuotojui čia „prikapsėjo“ net 255,5 tūkst. eurų. Mažiausią augimą demonstravo „Europcar“ operatorė Lietuvoje UAB „Mobility Lietuva“ (15 vieta, +8 proc.), tačiau čia vienam darbuotojui uždirbta 116,3 tūkst. eurų. Net trys automobilių nuomotojai pateko tarp dešimties franšizių, pernai Lietuvoje uždirbusių didžiausias pajamas vienam darbuotojui.

Prekybininkai augo…

Antroje vietoje pagal verslo efektyvumą 2017-aisiais atsidūrė prekybinė bendrovė „Urgė“, dirbanti su drabužių „Jack&Jones“ franšize. Ji pajamas vienam darbuotojui per metus išaugino 21,1 proc. arba iki 68,1 tūkst. eurų. Nedaug nuo jos atsiliko keletą avalynės prekybos franšizių („Geox“, „Salamander“, „Hogl“ ir kt.) Lietuvoje valdanti UAB „Armitana“ (20,6 proc., 77,3 tūkst. eurų), užėmusi trečią vietą, UAB „Burda Moden salonas“ („Marc O’Polo“, „Gant“ ir kt.) pernykštę apyvartą vienam darbuotojui išauginusi 16,6 proc., iki 48,2 tūkst. eurų ir įsitaisiusi 6 vietoje.  Dešimta su 11,8 proc. augimu liko apatiniu trikotažu prekiaujanti UAB „Lauma Lingerie prekyba“ su 38,6 tūkst. eurų pajamomis dirbančiajam. Vienuoliktoje vietoje atsidūrė vaistinių tinklą valdanti UAB „Benu vaistinė Lietuva“, vienam darbuotojui uždirbusi 115,4 tūkst. eurų, arba 11,7 proc. daugiau nei 2016 m.

Gausiame didmeninės ir mažmeninės prekybos franšizių būryje turime ir pačias didžiausias pagal apyvartą tarptautines franšizes Lietuvoje, tačiau jos augimo tempais gerokai atsiliko nuo jau paminėtų. Štai net 464,2 mln. eurų apyvartą Lietuvoje pernai sugeneravusi degalų prekybos UAB „Circle K“ (16 vieta) vienam darbuotojui uždirbo net 642,6 tūkst. eurų arba 7,8 proc. daugiau nei užpernai. Beje, tai didžiausios pajamos vienam darbuotojui tarp visų tarptautinių franšizių Lietuvoje. „IKEA“ parduotuvės Vilniuje operatorė UAB „Felit“ (14 vieta) deklaravo 2017-aisiais padariusi 68,8 mln. eurų apyvartą, o ją padalijus iš metinio darbuotojų skaičiaus vidurkio, vienam dirbančiajam teko 161,4 tūkst. eurų arba 8,1 proc. daugiau nei 2016 m.

… ir krito

IKEA konkurentė „Jysk Baltic“, į dvidešimtuką išvis nepateko, nes, lyginant su 2016-aisiais, jos darbuotojui tekusi apyvarta susitraukė 3,9 proc., iki 135,5 tūkst. eurų. Tačiau „Jyskׅ“ gali ir toliau didžiuotis, kad kartu su „Felit“ užima 5-6 vietas tarp franšizių, kurių darbuotojams teko didžiausios 2017-ųjų pajamos.

Tarp dvidešimties labiausiai didinusių efektyvumą neatsirado vietos ir didžiausiai Baltijos šalyse aprangos prekiautojai bei gausiausios aprangos franšizių „kolekcijos“ („S.Oliver“, „Tom Taylor“, „Bershka“, „Mango“, „Pull&Bear“ ir kt.) turėtojai APB „Apranga“, kurios vienam darbuotojui teko vidutinė 84,6 tūkst. eurų apyvarta, o augimas siekė 3,8 proc.

Paradoksalu, kad, nors tarp prekybininkų buvo didžiausią apyvartą 2017 m. dariusios įmonės, šiame sektoriuje susispietė ir visos franšizės, kurių pajamos vienam dirbančiajam pernai metais krito. Labiausiai jos susitraukė bendrovėse „Budela“ (-30,1 proc.), kuri prekiauja „Gina Laura“ franšizės drabužiais ir „Alorlit“ (-43,4 proc.). Pastaroji įmonė 2017 m. bendrovei „Kotryna“ pardavė savo turėtas įtalų franšizės „OVS Kids“ parduotuves. Gali būti, kad tai ir paaiškina apyvartos kritimą.

Kaip teigia statistikai, vidutinė apyvarta 2017 m. tekusi vienam didmeninės ir mažmeninės prekybos sektoriaus darbuotojui, sudarė 161,6 tūkst. eurų ir per metus paaugo 11,5 proc.

Apgyvendintojai aukščiau

Į TOP20 įsiterpė ir keletas apgyvendinimo ir maitinimo paslaugas teikiančių tarptautinių franšizių. Aukščiausią 8 vietą ir 12,4 proc. apyvartos darbuotojui augimą pademonstravo UAB „Kreta“, Lietuvoje valdanti „Ibis Styles“ viešbučių franšizę. Jos darbuotojui teko 93,2 tūkst. eurų metinių pajamų. Beje, tai didžiausia suma tarp šio sektoriaus franšizių. Devintoje vietoje „apsigyveno“ UAB „Hotel Neris“ („Park Inn by Radisson“), augusi 11,8 proc.ir vienam darbuotojui padariusi 39,4 tūkst. eurų apyvartą. „Radisson Blu“ franšizės Lietuvoje turėtoja UAB „Viešbutis Lietuva“ liko 17 vietoje su 7,7 procentais, arba iki 59,2 tūkst. eurų ūgtelėjusia suma vienam darbuotojui. Laipteliu žemiau įsitaisė UAB „Naujasis Vilnius“ („Best Western“), sugeneravusi 7,2 proc. didesnę apyvartą vienam personalo nariui (26,8 tūkst. eurų).

Daugiau rankų – mažiau pajamų

Kaip pastebime, šio sektoriaus įmonių rodikliai gerokai kuklesni nei prekybininkų, nes viešbučių ir maitinimo verslas reikalauja daug rankų darbo, o ir sumos, „vaikštančios“ šiame sektoriuje, kur kas mažesnės didmenininkų gretose. Štai statistikos departamento duomenimis, vienam šioje ūkio šakoje dirbančiam asmeniui 2017 m. teko 22,6 tūkst. eurų pajamų, o augimas sudarė 10,5 proc.

Iš maitinimo franšizių apyvartą darbuotojui labiausiai padidino UAB „Juta Jazz Kava“ (franšizės „Juta Jazz“, „Coffee Republic“). Vienam savo darbuotojui ji 2017-aisiais uždirbo 40,8 tūkst. eurų arba 10,2 proc. daugiau nei užpernai. „McDonald’s“ franšizės Lietuvoje savininkė bendrovė „Premier Restaurants“ pademonstravo 2,3 proc. augimą ir uždirbo 31,5 tūkst. eurų vienam savo komandos nariui. Tikėtina, kad įmonei plečiantis – pastaruoju metu tai ir vyksta – šis rodiklis kops aukštyn. „McDonald’s“ tinklą Lietuvoje aplenkė kita žinomą restoraną „Vapiano“ valdanti UAB „Piano Europa“. Vienam jos darbuotojui teko 30,4 tūkst. eurų pajamų arba 3,9 proc. daugiau nei 2016 m.

Naujos ir daug žadančios

Pabaigai – kelios įmonės, kurių nebuvo 2016 m. franšizių efektyvumo apžvalgoje, tačiau kurios per 2017 m. pasiekė puikių rezultatų ir, reikia manyti, tebedžiugins ateityje.

Daniškų baldų franšizei „BoConcept“ atstovaujanti bendrovė „Vividum“ pateko tarp dešimties tarptautinių verslo klonų Lietuvoje, pernai metais uždirbusių didžiausią apyvartą savo darbuotojui. „Vividum“ šis rodiklis siekė 108,5 tūkst. eurų. 2016 m. įmonės apyvarta buvo mažesnė nei pusė milijono, todėl ji į tyrimą nepateko. Dėl tos pat priežasties pernai metais neminėjome ir bendrovės „Rekomendacijos verslui“ (buv. BNI LT), kuri yra BNI – didžiausios ryšių plėtros ir rekomendacijų organizacijos – franšizės turėtoja Lietuvoje. Tai gan netradicinės franšizės Lietuvos padangėje atstovė. Tačiau verslas, atrodo, sekasi, nes 2017 m. „Rekomendacijos verslui“ uždirbo 124,6 tūkst. eurų apyvartos vienam darbuotojui.

FRANCHISEinfo.lt


populiariausi forume