2017-02-09

Franšizių TOP 500-uko rinkimai pateikė staigmenų

Stebimi svarbūs pokyčiai verslo edukacijos portalo „Entrepreneur“ paskelbtuose franšizių TOP 500-uko rinkimų rezultatuose – aukščiausiose pozicijose naujos žvaigždės.

Dar šių metų pradžioje paskelbti rinkimų duomenys akivaizdžiai sufleruoja naująją tendenciją – labiausiai klesti tos franšizės, kurios turi įtakos ne tik Šiaurės Amerikos rinkoje, bet pasauliniu mastu. Ko gero, ši tendencija yra stipriai susijusi su atnaujinta reitingavimo sistema. Šįkart franšizių reitingavimas buvo vykdomas, remiantis papildomais kriterijais. Pastarieji išties sumaišė kortas – populiariausiųjų dešimtuke pasirodė šeši nauji verslo žaidėjai. Paklausite – kokie tai kriterijai?

Franšizės sėkmės formulė

Atmintina, kad sėkmingiausių franšizių atranka 38-erius metus iš eilės buvo vykdoma pagal jau tradicine tapusią formulę, kurią sudarė tokie kintamieji, kaip franšizės tinklo dydis, tinklo augimo sparta, finansinis pajėgumas ir stabilumas, pradinių investicijų dydis, motininės organizacijos amžius, franšizės amžius, nutrauktų franšizės sutarčių skaičius.

Šįkart į formulę buvo įtraukti papildomi veiksniai, kurie taip pat vaidina reikšmingą vaidmenį, siekiant palaikyti tiek atskiras franšizės tinklo sudedamąsias dalis, tiek visą visumą. Ypatingas dėmesys sutelktas į paramą franšizės gavėjams, t. y. mokymų trukmę, franšizės davėjo organizacijos pagalbą derybose dėl tinkamų patalpų naujai kuriamai franšizei, pagalbą vykdant investuotojų paiešką – ir tai tėra tik keletas naujų kriterijų.

Susumavus senuosius ir naujuosius kriterijų duomenis, identifikuotos lyderiaujančios franšizės, valdančios labiausiai atpažįstamus prekės ženklus ir siūlančios palankiausias sąlygas franšizės gavėjams.

Sėkmingiausių franšizių dešimtukas

Franšizių TOP 500 rinkimai pagal Entrepreneur

Remiantis tinklaraščio „Entrepreneur“ duomenimis, aukščiausiose pozicijose rikiuojasi šios franšizės:
1. 7-Eleven;
2. McDonald’s;
3. Dunkin’ Donuts;
4. The UPS Store;
5. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches;
6. Dairy Queen;
7. Ace Hardware;
8. Wingstop Restaurants;
9. Sport Clips;
10. RE/MAX.

2017 m. sėkmingiausia franšize pripažintas mažmeninės prekybos tinklas „7-Eleven“. Duomenys rodo, kad pirmoji pozicija nėra laužta iš piršto. Tai yra ne tik didžiausias pasaulyje franšizės tinklas, vienijantis net 58524 parduotuvėlių, „7-Eleven“ gerokai pranoksta konkurentus ir pagal kitus kriterijus, įskaitant tinklo augimo spartą, paramą franšizės gavėjams, prekės ženklo stiprumą ir finansinį stabilumą. Ko gero, „7-Eleven“ gali būti tituluojamas prekės ženklu, kuris per pastarąjį dešimtmetį gebėjo įgyvendinti klientų lūkesčius, nuolat balansuodamas tarp naujų produktų įvedimo į rinką, produkcijos ir aptarnavimo kokybės gerinimo ir procesų greitinimo. Pagal paramą franšizės gavėjams ir lankstumą verslo aplinkoje „7-Eleven“ taip pat išsiveržęs į priekį kitų franšizės sistemų atžvilgiu. Prekės ženklo ir franšizės tinklo sėkmingumą puikiai iliustruoja vien tai, kad per pastaruosius metus duris atvėrė 3133 naujos parduotuvės (vidutiniškai 8,5 parduotuvės per dieną).

Antroje sąrašo pozicijoje – greito maisto restoranų tinklas „McDonald‘s“. Įdomu yra tai, kad per 38-erius verslo edukacijos portalo „Entrepreneur“ organizuotus franšizių rinkimus tai aukščiausia šio garsaus vardo restorano užimama vieta. Nors vos prieš kelerius metus skeptikai restoranui „McDonald‘s“ pranašavo didelį nuosmukį, aukštas įvertinimas reitingavimo metu tik paliudija tai, kad tokio masto franšizės tinklai vargu, ar gali lengvai būti išstumti iš lyderiaujančių pozicijų. Pastarieji metai užkandinei „McDonald‘s“ išties buvo puikūs – sėkmingai atnaujintas meniu (pradėti siūlyti pusryčiai, kuriuos galima užsisakyti bet kuriuo dienos metu), tebeplėtojamos savitarnos paslaugos ir t. t. „McDonald‘s“ gali pasigirti pastaraisiais metais atidarytais naujais 655 restoranais. Jog tai yra palanki franšizės gavėjams sistema, rodo ne tik milžiniškas restoranų visame pasaulyje skaičius (36500), bet ir kiekvienam naujam franšizės gavėjui organizuojami 9–18 mėn. trukmės mokymai.

Nepaisant pokyčių sėkmingiausių franšizių sąraše, akivaizdu, jog vis dar sėkmingiausi yra viešo maitinimo verslo sektoriaus žaidėjai. Be greito maisto restorano „McDonald’s“ į dešimtuką pateko dar keturi šio sektoriaus verslai. Šiemet trečią vietą užima užkandinė „Dunkin‘ Donuts“, penktą – „Jimmy John‘s Gourmet Sandwiches“. Šeštoje vietoje puikuojasi „Dairy Queen“, aštuntąją poziciją užima „Wingstop Restaurants“.

Wingstop“ – vienas iš naujų veidų pirmajame sėkmingiausių franšizių dešimtuke. „Wingstop“ koncepcija išties yra naujovė viešo maitinimo sektoriuje – siūlo maistą tik išsinešimui. Sėdimų vietų ir padavėjų atsisakymas iš esmės leido maksimaliai sumažinti verslo sąnaudas. Visgi didžiausiu verslo raidos stimulu laikytini pardavimai per socialinius tinklus, t. y. „Wingstop“ klientai gali užsisakyti norimo maisto per „Tweeter“ ar „Facebook Messenger“ mobiliąsias programėles. Rezultatas priverčia nustebti – pardavimai internetu, palyginus su 2012 m., padidėjo net keturiskart ir dabar generuoja 19 proc. visų pajamų.

Tarp sėkmingiausių franšizių dešimtuko naujokų – „The UPS Store“, kurjerinė kompanija, išsivysčiusi iki daugiamilijardinės korporacijos. „The UPS Store“ šiandien yra didžiausia paketų pristatymo kompanija ir pirmaujanti pasaulinė specializuotų transportavimo bei logistikos paslaugų teikėja. Pirmą kartą reitingavimo istorijoje tokio pobūdžio franšizė įvertinta aukšta ketvirta pozicija. „The UPS Store“ franšizavimo tinklą sudaro daugiau nei 4500 padalinių JAV ir apie 5000 padalinių už JAV ribų.

Prekės ženklas, kuris šiais metais yra septintoje vietoje gyvuoja jau 93-ejus metus – „Ace Hardware“. Tai į „pasidaryk pats“ (angl. do it yourself) tendencijas orientuota parduotuvė, siūlanti „viską namams“. Ši verslo sritis, ko gero, yra viena stabiliausių ir sėkmingiausių – juk net per nuosmukio laikus, kai visai nėra arba yra minimaliai investuojama į naujas statybas ar renovacijas, poreikis investuoti į namo priežiūrą išlieka. Šiuo metu „Ace Hardware“ pavadinimu ženklinama daugiau nei 4300 padalinių JAV ir maždaug 4900 padalinių kitose šalyse.

Didžiausia staigmena portalo „Entrepreneur“ organizuotuose šių metų franšizių rinkimuose yra devintoji vieta, kuri skirta plaukų priežiūros ir kirpimo paslaugas teikiančiai kompanijai „Sport Clips“. Kaip jau pavadinimas gana aiškiai leidžia nuspėti, šie kirpimo salonai yra „teminiai“ – klientai turi galimybę įvairių plaukų priežiūros paslaugų metu stebėti įvairių sporto varžybų transliacijas. Šis specifiškumas išskiria „Sport Clips“ ir veikia kaip pagrindinė sėkmės formulės dedamoji. Vien per pastaruosius metus atidaryta 150 naujų šio prekės ženklo salonų. Iš viso jų skaičiuojama 1625.

Dešimtąją vietą užima pasaulinis nekilnojamojo turto sektoriaus milžinas „RE/MAX“. Šio prekės ženklo franšizės tinklas be perstojo auga jau daugiau nei 40 metų, o „RE/MAX“ koncepcija susilaukė sėkmės daugiau nei 80-yje valstybių, pasižyminčių skirtinga ekonomine, kultūrine bei verslo aplinka. Įdomu tai, kad per pastaruosius metus 64 proc. visų naujų padalinių atidaryti už JAV ribų. Iš viso pagal „RE/MAX“ franšizę šiuo metu veikia 7275 agentūrų.

Sėkmingiausios franšizės neaplenkia ir Lietuvos. Mūsų šalies rinkoje yra prigijęs „McDonald’s“, „The UPS Store“ ir „RE/MAX“.

Naujienomis dalinasi franšizavimo portalas Franchising.rs.

Visą franšizių TOP 500-uką rasite verslo edukacijos portale Entrepreneur.com.

Dalintis straipsniu

Rūta Jadzevičiūtė

Franšizavimo konsultantė
Parašyti autoriui