2018-02-10

„Forbes“ žurnalistas: kurkite vietinį verslą, bet mąstykite globaliai

Rygoje vykstančioje technologijų konferencijoje „TechChill“ kalbamės su „Forbes“ žurnalistu Monty Munfordu.

Jau penkiolika metų naujausių technologijų temomis rašantis M. Munfordas pokalbį pradeda nuo to, kad Lietuva, Latvija ir Estija yra išties imlios inovacijoms. Nors ir gana fragmentuotos, dėl savo nedidelio dydžio jos greičiau prisitaiko prie pokyčių. O technologijoms šiandien plėtojantis eksponentiškai, inovatoriams tai yra labai svarbu.

„Sąlyginai palankus reguliacinis mechanizmas, atvirumas tarptautinėms iniciatyvoms, nedideli verslo starto kaštai – visa tai vienareikšmiškai rodo didelę toleranciją verslui Baltijos šalių regione, – vardija M. Munfordas. – Didelę vertę verslui kuria ir efektyvi tinklaveika. Mažose rinkose tai labai ryšku – entuziastai buriasi, eina ir drąsiai kalbasi su valdžios institucijomis, ieško kompromisų, įtraukia visuomenę. Visi šie procesai vyksta lengviau nei didžiosiose rinkose.

Nors galbūt lyderių Baltijos šalyse nėra daug, jie labiau matomi, lengviau pasiekiami, o tai, savo ruožtu, įkvepia pradedančiuosius.“

Vietinės rinkos – tik startui

Sovietmečiu verslininkai, pasak žurnalisto, turėjo „išskirtinesnį“ vaidmenį, mat tuometinėje sistemoje, norint sukurti verslą, reikėjo daugiau drąsos ir ryžto. Šiandien verslo kūrimas jau tapo daugiau ar mažiau norma.

„Žinoma, konkurencija dėl užsienio investuotojų Centrinės ir Rytų Europos šalyse itin įtempta, o pagrindiniai Lietuvos varžovai nesnaudžia. Ypatingai Estija, kuri savo augančios ekonomikos fazėje gebėjo pritraukti nemažai užsienio investuotojų ir užsirekomenduoti tarptautinėje investicijų arenoje. Antreprenerystė ten jau tapo tarsi madingu gyvenimo būdu. Lietuva, mano galva, dar per žingsnį atsilieka, tačiau vienareikšmiškai – link to artėja.

Galbūt net nereikėtų jums kitų Baltijos šalių vertinti kaip konkurencinių rinkų. Verslininkams, ketinantiems plėstis į rinkas už regiono ribų, manau, sumaniau kilmę būtų įvardyti kaip visą Baltijos šalių regioną“, – svarsto „Forbes“ žurnalistas.

M. Munfordas įsitikinęs, kad dėl anksčiau minėtų verslininkams palankių sąlygų pradėti eksperimentuoti jie turėtų būtent čia, Baltijos šalyse. Tačiau, anot jo, kurdami verslą, lietuviai antrepreneriai nuo pat pirmos dienos jau turėtų mąstyti globaliai ir brėžti projekcijas į ateitį, kaip užkariauti bent jau Europos rinką.

„Nėra čia didelių plėtros galimybių, net jei kalbame apie visą Baltijos šalių regioną, tad turėtų užaugti globalių žaidėjų karta“, – sako jis. Tokia globali mąstysena, M. Munfordo manymu, antrepreneriams iš mažų rinkų yra didelis pranašumas, nes tie, kurių verslo namų rinkos jau yra didžiosios, neretai šiek tiek užmiega ant laurų ir jų plėtra nėra tokia efektyvi.

Startuolis ar franšizė?

„Ir startuolis, ir franšizė“, – šypteli M. Munfordas.

Startuoliai, pašnekovo manymu, yra pervertinami. „Pirmas žodis, su kuriuo man asocijuojasi startuolis yra „nepelningas“. Kitaip tariant, tai yra tas verslas, kuriam reikia pagalbos, paramos, papildomos injekcijos. Tai tėra „plika“ idėja, kuri kol kas, jei ir turi kažkokią infrastruktūrą, ji nėra labai stabili. Iš esmės startuolis pats savaime, manau, dar nėra verslas. Jam reikia užaugti iki verslo.

Kalbant apie franšizės verslo modelį, yra kur kas kitaip. Franšizė man iškart asocijuojasi su pelnu. Franšizė, kitaip nei šviesos greičiu atsiradęs bei tokiu pat greičiu galintis užgesti startuolis, nebeturi problemos dėl egzistencijos – juk tai jau galbūt kadaise buvęs startuolis, išgyvenęs, praėjęs savo klaidų kelią, išmokęs adaptuotis ir kurti finansinę vertę. Perėmę tokį jau, sakykime, labai brandų startuolį, įgyjate nebe „pliką“ idėją, įgyjate jau pasiteisinusį verslą.

Kas geriau? Tikrai nepasakysiu, tai labai individualu. Startuoliai mane žavi. Visas tas jaunatviškas entuziazmas, maksimalizmas ir noras viską keisti iš pagrindų, tačiau nemanau, kad startuolio kelias – kiekvienam. Turite idėją? Tuomet taip, auginkite savo startuolį, kurį vieną dieną galėsite franšizuoti. Neturite idėjos? Prisidėkite prie entuziastų, kurie tokią jau turi ir įsigykite franšizę“, – reziumuoja M. Munfordas.

FranchiseINFO.lt

Dalintis straipsniu