Franšizavimo istorinė raida
Šiandien „McDonald’s“ tinklas yra paplitęs daugiau nei 100-e šalių ir apima daugiau nei 36 000 restoranų, iš kurių daugiau nei 80 proc. yra įkurti franšizės pagrindu ir valdomi savarankiškai veikiančių franšizės gavėjų. Tiesa, vaizdžiai tarus, „McDonald‘s“ neturėtų būti karūnuojamas franšizavimo pasaulyje, nes pagal savo franšizių tinklo dydį išties yra tik trečias – po „7-Eleven“, kurį sudaro daugiau nei 60 000 padalinių ir po „Subway“, turinčio daugiau nei 44 000 padalinių. Tokio masto verslo populiarumas sužadino ir Jūsų ambicijas? Nieko stebėtino – pavyzdžiai akivaizdžiai iliustruoja milžinišką franšizavimo potencialą. Bet pradėkime nuo šio reiškinio prigimties.
Išvertus iš senovinės prancūzų kalbos, pats žodis „franchise“ reiškia laisvę, teisės suteikimą ar privilegiją. Žvelgiant istoriškai, susiklostė taip, kad franšizės idėja gimė Viduramžių Europos feodalinėje sistemoje. Šiuo terminu buvo vadinamas leidimas, arba išskirtinė privilegija, verstis tam tikra veikla (pavyzdžiui, alaus gamyba ar kailių apdirbimu), kurią feodalai suteikdavo paprastiems valstiečiams. Suteikdami tokius leidimus, feodalai ne tik kontroliavo skirtingų amatų veiklos apimtį savo valdose, bet ir didindavo savo pajamas valstiečių mokamais mokesčiais už privilegijų suteikimą. Franšizavimo samprata ir šiandien tebesiejama su tam tikra ekonominės veiklos rūšimi, apibrėžta veiklai skirta teritorija ir mokesčiais už teisių suteikimą.
Kertinis lūžis, lėmęs franšizavimo suklestėjimą, visgi, buvo tik XIX amžiuje. Dažniausiai franšizavimo, kaip šiuolaikinio verslo plėtros modelio, sukūrimo nuopelnai priskiriami Izaokui Singeriui, 1858 metais Jungtinėse Amerikos Valstijose sukūrusiam patobulintų siuvimo mašinų platinimo sistemą. Per savo įgaliotų atstovų tinklą jis išsprendė pagrindinę tuometinių gamintojų problemą – geografinę atskirtį – ir sugebėjo užimti didžiulę teritoriją, kurioje ne tik vykdė pardavimus, bet ir kontroliavo savo verslo veiklą taip, kad kartu išlaikytų vieningą vardą ir kokybės standartą. Šis Singer mašinų platinimo verslo atvejis iš esmės padėjo pamatus tolesnei franšizavimo raidai.
Nuorodos:
- Malkin, I., Malkina, V. 2014. Franšizės davėjo verslas: pradžia.
- Malkin, I., Michailovska, V., Žilinskis, S. 2011. Franšizės įsigyjimas: greitkelis į verslo sėkmę.
visi straipsniai
Franšizavimo verslo modelis išsiskiria teikiamais privalumais, kurie sudaro bene neišvengiamos verslo sėkmės įspūdį.
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.
Franšizavimas kaip reiškinys apima gana daug procesų – tiek pavienius franšizės davėjų ir gavėjų veiksmus, tiek jų tarpusavio santykius.
Vienas svarbiausių franšizuojamo verslo sėkmės faktorių – franšizės davėjo ir gavėjo santykiai, grįsti bendradarbiavimo principais.
skaitomiausi
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Buvimas pasaulinio mažmeninės prekybos tinklo „BiBA“ dalimi tokio pat vardo butiko Vilniuje savininkei Neringai Dragūnaitei kainavo išties daug.
Kepykla „Biržų duona“ verslo vystymui ketina pasitelkti ir franšizės modelį, o šiuo metu tam ruošiama dirva – į franšizę panašios sutartys su partneriais.
Nusprendėte savo verslo pagrindu sukurti franšizę? Tuomet Jums vertėtų išsiaiškinti visus žingsnius, kuriuos turėtumėte atlikti.
Jei manote, kad franšizė gyvuoja nuo tada, kai Ray‘us Krocas pardavė pirmą „McDonald‘s“ restorano kloną, labai klystate.