Franšizavimo rinkos lyderiais tampa Y karta
Sena kaip pasaulis tiesa, kad žmones skiria tai, kuriuo laikotarpiu jie yra gimę, ir tai, kokiomis vertybėmis jie remiasi. Sociologų, psichologų ir demografų daugmaž bendru sutarimu gimę nuo 1980 m. iki 2000 m. priklauso Y kartai (vyresni – Baby boomers (Kūdikių bumo) ir X kartai, jaunesni – Z kartai).
Y kartai šiandien jau priklauso dalis pačių didžiausių ir pelningiausių įmonių pasaulyje. Jie kuria verslą dukart dažniau ir kur kas anksčiau. Vidutiniškai verslininkais Y karta tampa sulaukę vos 27 metų (Baby boomers kartoje vidutiniškai tai buvo 35 metų amžiaus riba), rašo „Forbes“.
Anksčiau, atrodė, viskas turi vykti nuosekliai. Išsimokslini, padirbi samdomą darbą, mažesnėje ar didesnėje korporacijoje, o jau ilgą laiką ten atidirbęs, lyg ir užsitarnauji galimybę pradėti veikti nepriklausomai ir kurti savo paties verslą. Juolab, kad ir užtrunki, kol prikaupi lėšų verslo pradžiai. Dažnas Y kartos atstovas skeptiškai vertina korporacijas, todėl ieško alternatyvų. Viena jų – franšizė.
Nori būti viršininkais, bet nenori visko daryti patys
Dažnai Y karta apibūdinama medijų formuojamais stereotipais, jog tai tingūs, lepūs, į viską dedantys mažai pastangų žmonės. Gajus ir tas požiūris, jog Y kartai svarbiau yra pramogos, linksmybės, o darbas turi būti lankstus ir lengvai derinamas prie laisvalaikio. Taip, teisingai, ne laisvalaikis turi būti derinamas prie darbo, o darbas prie laisvalaikio.
Tiesa ta, kad, palyginti su kitomis kartomis, Y kartos žmonės nenori visko daryti patys. Jie žino savo stipriąsias ir silpnąsias puses. „Y karta yra atvira patarimams. Jie žino, kad nežino visko, todėl negali kurti verslo vieni patys. Negali to padaryti be stiprios komandos, todėl jiems ir yra patrauklios franšizės“, – sako Danas Rowe‘as, konsultacinės franšizavimo bendrovės „Fransmart“ įkūrėjas ir vadovas.
Per ateinančius 5-10 metų nebus nė vienos sėkmingos franšizės sistemos, neturinčios strategijos, kaip pritraukti Y kartą kaip vartotojus ar kaip franšizės gavėjus.
Nesenai tarptautinė franšizavimo asociacija (angl. International Franchise Association) įkūrė programą „NextGen in Franchising“, kuri yra skirta būtent tokiems Y kartos atstovams supažindinti su franšizavimo rinka, sudaryti galimybes mokytis iš franšizavimo rinkos lyderių.
Fanatiškai rūpi prekės ženklas
Kitas bruožas, išskiriantis Y kartą iš kitų, yra tai, kad jie viską renkasi pagal prekės ženklus. „Y kartos franšizės gavėjams rūpi ne tik gauti pelną, jiems fanatiškai rūpi prekės ženklas, – sako D. Rowe‘as. – Šios kartos atstovai tapo labiau gurmanais. Jiems rūpi, ką jie valgo. Jiems rūpi, kaip atrodo. Jie nori padaryti kažką prasmingo ir tuo pasidalinti su kitais.“
Jie nori dirbti tokiose įmonėse, kurių filosofija atitinka jų pačių. Jie nori pirkti „The Body Shop“ franšizę, jeigu taip pat propaguoja griežtų etinių standartų laikymąsi grožio industrijoje, arba jie nori pirkti elektroninių automobilių franšizę, jeigu rūpinasi ekologija ir siekia tausoti gamtą.
Lengviau pritraukti finansavimą
Žengimas į verslo areną ankstyvame amžiuje šiandien stipriai susijęs ir su atsiradusiomis naujomis finansavimo pritraukimo galimybėmis. Tai iš esmės palengvino internete kuriamos franšizės davėjų, gavėjų bei investuotojų bendruomenės, tokios kaip „ApplePie Capital“.
„Tokių internetinių svetainių pagrindinė tikslinė auditorija – Y karta, – sako D. Rowe‘as. – Prieš kelias dešimtis metų viso to paprasčiausiai nebuvo. Esu girdėjęs ne vieną ir ne dvi istorijas, kaip žmonės, neturėdami jokio pradinio kapitalo, pritraukė tiek lėšų, jog atidarė tris restoranus.“
Saugi investicija
Andrew Gruelis, greitai augančio fast casual „Slapfish“ restorano vadovas, dalinasi patirtimi, kad neretai franšizės gavėjais tampa tie, kurie jau yra kūrę startuolius, dažnai susijusius su naujųjų technologijų sritimis, praturtėję ir dabar ieškantys galimybių, kur investuoti. „Daugeliui, žinoma, maisto industrijos verslas ir pati franšizė atrodo rizikinga, bet ne jiems, – sako jis. – Jie jau, kurdami startuolį, yra susidūrę su žymiai didesne rizika, todėl franšizė jiems – lyg saugi investicija.“
Kiti dar prisimena ekonominę krizę 2007-2009 m., kuri tik patvirtino, kad nieko nėra garantuota ir kad už pagrindą po kojomis esi atsakingas pats, jei esi savo paties viršininkas.
„Franšizavimas visgi nėra labai greitas būdas praturtėti, bet tai yra būdas greitai tapti savo paties viršininku“, – sako D. Rowe‘as.
Visas dėmesys Y kartai
Robertas Cresantis, tarptautinės franšizavimo asociacijos prezidentas, teigia, kad, nors dar gajus požiūris, neva vyresni kandidatai pirkti franšizes yra stabilesni, visgi štai šie Y kartos žmonės, dabartiniai dvidešimtmečiai, tirsdešimtmečiai, yra visos franšizavimo rinkos varomoji jėga. Tai jau yra pagrindinė darbo grupė, tad ir visa darbo rinka pradeda suktis aplink juos.
„Manau, kad Y karta turi būti prioritetinė. Per ateinančius 5-10 metų nebus nė vienos sėkmingos franšizės sistemos, neturinčios strategijos, kaip pritraukti Y kartą kaip vartotojus ar kaip franšizės gavėjus. Visos franšizės sistemos verčiau jau turėtų tokį planą, nes gali būti jų pačių išstumti iš franšizavimo rinkos“, – mano R. Cresantis.
visi straipsniai
Vos prieš kelerius metus greito maisto restoranų tinklas „Burgerim“ buvo vienas iš sparčiausiai augančių Jungtinėse Valstijose. Tačiau praėjusiais metais viskas staiga pasikeitė.
Suskubkite pasiimti bilietą į franšizių parodą, vyksiančią spalio 17–19 d. Varšuvoje, nemokamai!
Socialinės franšizės gimsta iš poreikio spręsti socialines problemas, kurios šiandien sprendžiamos neefektyviai, tuo metu tradiciniam verslui jų spręsti neapsimoka.
Penkioliktus metus iš eilės organizuojama didžiausia Vidurio ir Rytų Europoje franšizių paroda „Targi Franczyza 2018“ pateikė ir staigmenų.
Atidarykite ne vieną tos pačios franšizės padalinį. Arba – papildykite savo portfelį naujomis franšizėmis.
skaitomiausi
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Buvimas pasaulinio mažmeninės prekybos tinklo „BiBA“ dalimi tokio pat vardo butiko Vilniuje savininkei Neringai Dragūnaitei kainavo išties daug.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Kepykla „Biržų duona“ verslo vystymui ketina pasitelkti ir franšizės modelį, o šiuo metu tam ruošiama dirva – į franšizę panašios sutartys su partneriais.
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.