Kodėl franšizių pardavėjai geidžia buvusių kariškių?

Trečiadienis
2018-04-04
Ne vienas JAV kariškis, baigęs karinę tarnybą, įsigyja franšizę. Ar verslo modelio pirkimu kada nors gundysime išėjusius į atsargą ir Lietuvoje?
 

Daugelyje pasaulio šalių į pensiją žmonės išeina šešiasdešimties metų ar dar vyresni. Senstant visuomenei ši riba stumiama dar toliau. Tačiau egzistuoja ir tokios grupės bei profesijos, kurių žmonės į pensiją iki šiol išleidžiami kur kas jaunesni – pavyzdžiui, penkiasdešimties ar keturiasdešimt penkerių. Didžioji dauguma tokių jaunų pensininkų galvoja ne apie užtarnautą poilsį, o apie antrą gyvenimo karjerą. Juolab ankstyvoji pensija nėra didelė – anot LR Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo, paprastai siekia tik 1 proc. nuo gauto atlyginimo už vienerius ištarnautus metus, jei tarnauta nuo vienerių iki dvidešimties metų. Deja, Lietuvoje darbo paieškos tiems, kam per keturiasdešimt, gerokai apsunkintos išankstinės daugelio darbdavių nuostatos, kad didesnę naudą neša tie, kurie yra jauni. Negana to, neblogai uždirbus tarnybos metais (ypač jei teko tarnauti tarptautinėse misijose), psichologiškai gana sunku susitaikyti, kad po išėjimo į atsargą alga gali būti apčiuopiamai mažesnė.

Lengvatos ir franšizėms

JAV veteranų (taip čia vadinami praktiškai visi kariškiai, išėję į atsargą) įdarbinimui skiriama itin daug dėmesio. Jiems galioja lengvatos stojant į aukštąsias, jie gali tikėtis įvairios finansinės paramos. Be šių priemonių kariškiai viliojami įsigyti ir įvairias franšizes. 1994 m., jau po karo Persijos įlankoje, buvo sukurta programa „Vetfran“ („Veterans Transition Franchise Initiative“), kurią šiandien remia „Tarptautinė franšizių asociacija“. Pagrindinis programos tikslas – padėti veteranams tapti franšizių gavėjais, suteikiant jiems įvairių finansinių paskatų ir pritraukiant į programą kuo daugiau franšizės pardavėjų. Nuo 2001 m. rugsėjo 11 d. teroristinių atakų iki šiandien prie šios iniciatyvos prisijungė apie 400 franšizių ir daugiau kaip 2000 veteranų tapo įvairių franšizių pirkėjais.

Nusitaikiusių į veteranus franšizės pardavėjų yra kur kas daugiau nei dalyvauja „Vetfran“ programoje. Štai iš beveik 1000 įmonių, dalyvavusių 2017 metų franšizių penkišimtuko rinkimuose, kuriuos organizuoja žurnalas „The Entrepreneur“, net 68 proc. taiko vienokius ar kitokius paskatinimus kariams, išėjusiems į atsargą. Tarp jų ir franšizės, užimančios pirmąsias TOP 500-uko vietas, pavyzdžiui, antroje vietoje įsitaisiusi „7-Eleven, Inc.“, kurios prezidentas Joe DePinto pats yra armijos veteranas.

Franšizių pardavėjų geidžiami

Anot franšizės konsultavimo firmos „iFranchise Group“ vadovo Marko Sieberto, „veteranas yra tiesiog idealus franšizės pirkėjas“. Interneto svetainė „Fire and Adjust“ vardija net dešimt priežasčių, kodėl veteranai yra geri franšizių valdytojai. Į atsargą išėję kariškiai pasitiki savo jėgomis, yra savarankiški, disciplinuoti, moka klausytis ir klausyti, pasižymi ryžtingumu, lyderyste, moka valdyti rizikas, turi streso įveikimo įgūdžių, puikiai geba dirbti komandoje ir susikoncentruoti į tikslą.

Remiantis JAV Smulkaus verslo administracijos (SBA) duomenimis, beveik kas ketvirtas iš 23,5 mln. JAV veteranų domisi galimybėmis pradėti ar įsigyti verslą. Veteranai 45 proc. dažniau siekia patys save įdarbinti nei ne veteranai. Be to, apie 2,4 mln. arba 9 proc. visų JAV jau veikiančių smulkių verslų savininkai yra į atsargą išėję kariškiai. Bendrai šios visos kompanijos generuoja apie 1 trilijoną metinių pajamų. „Franchise Business Review“ vertinimu, vienas iš aštuonių franšizės verslų Šiaurės Amerikoje yra sukurtas veteranų.

Kuo gundo?

Dažniausiai sutinkamas paskatinimas, kurį franšizės pardavėjai siūlo veteranams, – nuolaida nuo franšizės mokesčio. Kai kur tai atitinkamas procentas, kitur – fiksuota suma. Štai jau minėta „7-Eleven, Inc.“ išėjusiems į atsargą siūlo iki 20 proc. nuolaidą nuo franšizės kainos (galima sutaupyti iki 50 tūkst. JAV dolerių), taip pat finansuoja iki 65 proc. franšizės išlaidų. „UPS Store“ siūlo 10 tūkst. JAV dolerių nuolaidą vienai pagal franšizę veikiančiai prekybos vietai. Kai kurios įmonės franšizių pirkėjus–kariškius gundo nuolaidomis apmokymams ir franšizės palaikymui.

Beje, veteranai gali tikėtis nuolaidų ne tik iš franšizės pardavėjo. Štai JAV Oro pajėgų veterano Jacko Childo įkurta franšizė „G-Force“, užsiimanti parkavimo aikštelių žymėjimu, be jau įprastų nuolaidų franšizės kainai ir kasmėnesiniams mokesčiams JAV armijos veteranams pigesnė dar dėl kelių priežasčių. Jei esate į atsargą išėjęs kariškis ir įsigijote „G-Force“ franšizę, dovanų gausite ir iš franšizės partnerių. Dažų gamintojas verslo pradžiai nemokamai skirs 50 galonų dažų, aikštelių žymėjimui reikalingų mašinų ir įrankių tiekėjai taip pat suteiks nemažų nuolaidų.

Pagaliau pasaulyje yra netgi tokių praktikų, kai buvęs kariškis franšizę įgyja išvis nemokamai. Štai „Office Pride Commercial Cleaning“ siūlo trims veteranams laimėti 100 proc. nuolaidą savo franšizei. Kariai, iki 2011 m. baigę tarnybą Irake ir Afganistane, galėjo dalyvauti kompanijos „Yellow Dawg Striping“ socialiniuose tinkluose organizuotoje loterijoje ir laimėti franšizę, kurios įprasta kaina 28 tūkst. JAV dolerių. „Dream Vacations“, keliones siūlanti bendrovė, nuo 2012 m. pralošė 30 nemokamų franšizių, kurios atiteko veteranams.

O kaip Lietuvoje?

Anot Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje 2014 m. parengtos monografijos „Pareigūnų ir karių antroji karjera“, „Lietuvoje kasmet į ankstyvąją pensiją išeina apie 1000 asmenų, kurių vidutinis amžius yra 44,6 metai. Didžiausią dalį iš minėto tūkstančio sudaro į atsargą išleidžiami policininkai (apie 700 asmenų). Likę 300 – kariai. 74 proc. į ankstyvą pensiją išeinančių karių sudaro vyrai, kurių vidutinis stažas – 15 metų“. Prisiminkime, kad ankstyvąją pensiją paprastai sudaro po vieną procentą nuo asmens gautos algos už kiekvienus tarnybos metus (jei tarnaujama 1–20 metų). Kaip matome, jaunasis pensininkas dar kupinas jėgų ir motyvacijos imtis antrosios karjeros.

Žinoma, dalis išėjusių į atsargą jau turi darbą, nes įsijungia į tą veiklą, kuri tarnybos metu jiems buvo papildoma. Pavyzdžiui, karys ar vidaus reikalų sistemos pareigūnas dar tarnaudamas papildomai dirba šeimos versle, tad, tikėtina, kad išėjęs į atsargą, jis susikoncentruoja būtent į tą papildomą veiklą. Tačiau didelė dalis baigusių tarnybą naują karjerą pradeda nuo balto lapo. Kodėl tai negalėtų būti franšizė?

Kokios franšizės patrauklios veteranams?

Jau minėtas žurnalas „Entrepreneur“ kasmet renka ir veteranams draugiškų franšizių TOP 500-uką. Jei pažvelgsime į pirmąsias dvidešimt šio sąrašo eilučių, pastebėsime, kad veteranams imponuoja franšizės, susijusios su technika (remontas, priežiūra, pardavimas), tiekiančios maistą, taip pat užsiimančios smulkia prekyba prailgintomis valandomis (convenience store) bei sportu. Tiesa, pirmoje TOP 500-uko vietoje randame gal kiek keistą kariškiams franšizę – turizmo agentūrą „Dream Vacations“, antroje vietoje – profesionaliais įrankiais prekiaujančią „Snap-on tools“, o trečioje – „7-Eleven“. Tuo drąsiai galėtų užsiimti ir išėję į atsargą Lietuvoje.

Tiesa, franšizių, veikiančių aptarnavimo paslaugų sektoriuje Lietuvoje, dėl didelių mokesčių ir sudėtingos atskaitomybės suskaičiuotume tikrai nedaug. Pavyzdžiui, automobilių ar patalpų remonto paslaugos paprastai teikiamos su individualios veiklos pažyma, o ne kuriant įmones ar juolab parduodant franšizes.

Skirtingos „svorio“ kategorijos

Dar viena kliūtis – nevienodas JAV ir Lietuvos atsargos pareigūnų ir kariškių finansinis pajėgumas. Štai iš dvidešimties geriausių JAV veteranams franšizių tik dvi pareikalaus mažesnių nei 5 tūkst. JAV dolerių (apie 4,1 tūkst. Eur) investicijų. Abi jos – turistinių agentūrų franšizės. Įsigeidęs pardavinėti keliones, veteranas gali investuoti mažiausiai 3 tūkst. JAV dolerių (2,4 tūkst. Eur) į „Dream Vacations“ arba 2 tūkst. JAV dolerių (1,6 tūkst. Eur) – į „Cruise Planners“. O štai namų priežiūros paslaugas teikiančios bendrovės „Pillar to Post Home Inspectors“ franšizės mažiausia kaina veteranams jau 34 tūkst. JAV dolerių (27,6 tūkst. Eur), nedidelę parduotuvę su prailgintu darbo laiku kviečiančios atidaryti „7-Eleven, Inc.“ franšizė – 38 tūkst. JAV dolerių (30,8 tūkst. Eur). Deja, Lietuvoje apie franšizes, draugiškas išėjusiems į atsargą pareigūnams ar kariams, kol kas neteko girdėti, o ir kokių nors privačių ar valstybinių programų, padedančių jauniems Lietuvos pensininkams įsigyti verslą (tokių kaip JAV „VetFran“), nėra.

O gal reikėtų? Reikėtų dėl dviejų priežasčių: pirma, nesirūpindami jaunais pensininkais „praganome“ tikrai vertingus ir drausmingus specialistus, kuriems išugdyti sunaudota daug valstybės lėšų; antra, kenkiame Lietuvos kariuomenės ir vidaus tarnybos prestižui, nes, matydami, kaip išėję į atsargą sunkiai įsitvirtina civiliniame gyvenime, ne vienas, svajojęs apie profesionalią tarnybą armijoje, šios savo svajonės gali ir atsisakyti.

Kitos dvidešimtuko franšizės Lietuvos pareigūnams ir kariškiams atsargoje jau sunkiai „įkandamos“. Į pensiją išėjusiems kariams, mėgstantiems sportuoti ir norintiems to pamokyti kitus teks rasti 89 tūkst. JAV dolerių (72,2 tūkst. Eur) kūno rengybos centro „Anytime Fitness“ franšizei, o nusprendusiems užsiimti maitinimu, reikės ne mažiau nei 96 tūkst. JAV dolerių (77,9 tūkst. Eur) investicijų, nes tiek kainuoja viešojo maitinimo įstaigos „Checkers and Rally‘s Restaurants, Inc.“ verslo modelis. Į visas kitas dvidešimtuko franšizes jau privalu investuoti per šimtą tūkstančių JAV dolerių ar dar daugiau.

FRANCHISEinfo.lt


populiariausi forume