Jei turi prekę ir nori ją parduoti, natūralu, kad ji privalo būti patraukli pirkėjui. Ta pati taisyklė galioja ir franšizėms, juk tai irgi prekės, o jų kūrėjai deda nemažas pastangas, kad panorusių investuoti į siūlomą verslo modelį būtų kuo daugiau, o verslas sėkmingai plėstųsi, kartu patraukdamas vis daugiau naujų franšizės pirkėjų dėmesį. Kaip vieną iš svarbiausių verslo sėkmės komponentų franšizių pardavėjai įvardija ir tinkamą personalą. Tačiau pastebėtina, kad verslininkų ir dirbančiųjų požiūris į įmonę ir vertinimas, gera ji ar nelabai, gerokai skiriasi.
Kuris geras, o kuris nelabai
Egzistuoja aibė apibrėžimų, kuris darbdavys darbuotojui yra geriausias ar net idealus. Štai Rob Shaw, vadovaujantis personalo paieškos įmonei „Glu Recruit Ltd“, vardija net dešimt tinkamo darbdavio bruožų. Anot jo, darbuotoją samdanti įmonė turėtų turėti aiškią misiją ir tikslus; nuolat investuoti į personalo mokymą ir gebėjimų ugdymą; ugdyti sąžiningą lyderystę; teisingai skatinti už individualius ir kolektyvinius pasiekimus; aiškiai formuluoti tikslus, kurių siekiama; puoselėti bendradarbiavimo kultūrą, atvirą komunikavimą; būti lanksti, taip pat gerai suvokti, kaip reikia motyvuoti darbuotoją.
Tinklapio Merchantproexpress.com nuomone, geras darbdavys privalo būti komunikuojantis, lankstus, pasišventęs kompanijai (nes kaipgi to reikalausi iš darbuotojų, jei pats toks nesi); laikyti darbuotojus partneriais; suvokti darbo ir asmeninio gyvenimo balanso svarbą; žvelgti kelis žingsnius į priekį; priimti naujas idėjas ir reaguoti į darbuotojo pasiūlymus; teisingai vertinti darbuotojo pastangas ir pasiektus rezultatus bei sudaryti tinkamas sąlygas darbui.
Posovietinėse šalyse, tokiose kaip Lietuva ar kitos Baltijos šalys, darbuotojo reikalavimų darbdaviui sąrašas kol kas gerokai skiriasi. Anot specialistų paieškos portalo CVMarket.lt, lietuvius ypač masina tarptautinės, solidžios, žinomos, didelės kompanijos; galimybė jose padaryti vertikalią ar horizontalią karjerą; geras atlyginimas ir papildomos naudos (draudimas, papildomos atostogos ir pan.) Pastaruoju metu lietuvius, ypač vadinamąją tūkstantmečio kartą (arba Y kartą), pradėjo masinti ir kur kas originalesni darbdavių privalumai. Pavyzdžiui, išplėstas sveikatos (dantų, akių gydymo) draudimas, nemokami užkandžiai, nemokama sporto salė čia pat, darbe, itin lankstus darbo grafikas, nemokamos sveikatinimo pamokos, galimybė į darbą atsivesti augintinius, nemokamos darbuotojų savaitgalio išvykos ir pan. Tai liudija Lietuvos ir kitų Baltijos šalių geriausių darbdavių topuose mirgančios naujos IT kompanijos, tokios kaip Booking.com, „Google“, „Skype Technologies“, „Microsoft“ ir kt.
Tarp patraukliausių – ir franšizės
Kaip jau ir buvo minėta, aukščiausias pozicijas geriausių darbdavių rinkimuose tradiciškai užima informacinių technologijų, finansinių technologijų (FinTech) ar finansų įmonės. Štai amerikiečių žurnalo „Forbes“ skelbiamame „Geriausių pasaulio darbdavių tope“ („Global 2000: World's Best Employers“) pirmąsias vietas užima „Alphabet“ („Google“ imperiją valdanti įmonė), „Microsoft“, „Japan Exchange Group“, „Apple“ kompanijos. Tačiau čia pat randame ir keletą franšizių, veikiančių (ar pradedančių veiklą) ir Lietuvoje. Viešbučių tinklas „Hilton“ (Lietuvoje šiuo metu statomi du šiam tinklui priklausantys viešbučiai) užima aukštą 68 vietą, taip pat viešbučius valdanti „Accor“, kuriai Vilniuje priklauso „Novotel“, o Marijampolėje – „Mercure“ viešbučiai, yra 102-a. Grupės „Accor“ kolekcijoje – dar ir prekės ženklas „Ibis“. Šiuo vardu ženklintas viešbutis nuo rudens turėtų atsidaryti Vilniaus centre, šalia buvusio Žalgirio stadiono. „Coca-Cola European Partners“ (Lietuvoje pagal franšizę veikia Graikijos bendrovė „Coca-Cola Hellenic Bottling Company“) topuose 168-a, o garsioji kompanija „McDonald‘s“ – 297-a.
„Hilton“ minimas ir šiųmetiniuose personalo samdymo kompanijos „Glassdoor“ geriausio JAV darbdavio rinkimuose („Employees‘ Choice Awards“). Čia šis viešbučių tinklas užėmė 41 vietą. Beje, darbuotojų svajonių darboviete Nr. 1 šiemet paskelbtas „Facebook“.
„McDonald‘s“ gerokai aukščiau palypėjo pasauliniuose žurnalo „Fortune“ „labiausiai žavinčių“ kompanijų rinkimuose („World‘s Most Admired Companies“). Labiausiai įvertintų kompanijų penkiasdešimtuke greitojo maisto franšizė „McDonald‘s“ užėmė 37 vietą. Tiesa, ją aplenkė viešbučių tinklas „Marriott International“ (24 vieta), kuriam priklausantis viešbutis „Courtyard by Marriott“ šiemet atvėrė duris Vilniuje. Į „labiausiai žavinčių“ pasaulio viešbučių tinklų penketuką pateko ir anksčiau minėtas „Hilton“.
Franšizių galima aptikti ir kompanijos „Universum“ renkamame Šiaurės Europos šalių geriausių darbdavių tope. Kaip ir pridera Šiaurės Europai, 2018 metų sąraše 6 vietą užima švediška įmonė „Ikea“, kurios franšizę ir parduotuvę Lietuvoje valdo UAB „Felit“. „Coca-Cola“ šiame tope užima 21 vietą. Įdomu tai, kad „Universum“ geriausių darbdavių reitingą sudaro Danijos, Švedijos, Norvegijos ir Suomijos aukštųjų mokyklų studentų ir jaunųjų profesionalų apklausos pagrindu.
Ar lietuviai nori dirbti franšizėse?
Jau minėta „Ikea“ figūruoja ir lietuviškuose svajonių darbdavių sąrašuose. Štai „Verslo žinių“ organizuojamame „Geidžiamiausio darbdavio 2018“ konkurse didžiųjų darbdavių (virš 250 darbuotojų) grupėje, prekiniam ženklui „Ikea“ atstovaujanti UAB „Felit“ šiemet užėmė 4 vietą. Tiesa, aukščiau įsitaisė UAB „Circle K Lietuva“, kuri irgi veikia franšizės pagrindais. Tačiau „Ikea“ tapo geidžiamiausia darbdave ir prekybos sektoriuje. Iš viso geidžiamiausio darbdavio titulo siekė per 2500 įvairių Lietuvos įmonių.
Franšizių atradome ir specialistų paieškos portalo CVMarket.lt ne vienerius metus iš eilės renkamame „Patraukliausių darbdavių“ dvidešimtuke. Čia ketvirtoje vietoje atsidūrė APB „Apranga“, valdanti ne vieną tarptautinę drabužių franšizę. „Ikea“ įsitaisė septintoje vietoje, o „McDonald‘s“ restoranų operatorė Lietuvoje UAB „Premier Restaurants“ liko trylikta.
FRANCHISEinfo.lt
visi straipsniai
Prieš metus nagrinėjome, kaip efektyviai tarptautinės franšizės veikė Lietuvoje 2016 m. Metas apžvelgti, kaipgi situacija pasikeitė per 2017-uosius.
Ar Lietuvoje veikiančios tarptautinės franšizės yra efektyvios? Kaip tai atspindi metinės franšizių apyvartos ir vidutinio darbuotojų skaičiaus rodikliai?
Gyvenate mažame miestelyje? Galvojate, kad franšizės gali atsipirkti tik megapoliuose? Norime jus nudžiuginti – net ir mažuose miesteliuose galite sėkmingai plėtoti verslą pagal franšizę.
Prieš perkant ar ruošiantis pardavinėti franšizę, verta panagrinėti, kas gali pakišti koją sėkmingai franšizės veiklai.
Jei manote, kad franšizė gyvuoja nuo tada, kai Ray‘us Krocas pardavė pirmą „McDonald‘s“ restorano kloną, labai klystate.
skaitomiausi
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
„Baldų rinkos okupantė“, – apie IKEA sako vieni. „Baldų rinkos revoliucionierė“, – atliepia kiti. Kaip bepavadinsi, šiandien tai – imperija.
UAB „Baltic Stores“, įsigijusios „Make Up Store“ franšizę, vadovė Laura Parulė atvirauja, kad franšizė turi minusų, tačiau pliusų – daugiau.