Išrinktos geriausios franšizės: kaip keičiasi franšizių mados?

Skaičius šių metų TOP 500-uko franšizės davėjų, kiek jų ir kuriais metais pradėjo pardavinėti franšizes
Penktadienis
2019-02-08
Verslo žurnalas „The Entrepreneur“ šiemet jau 40-tą kartą išrinko geriausias JAV franšizes. Kas dominuoja, o kas atsilieka?
 

Prieš susikoncentruodami į šių metų rinkimus, šiek tiek atsitraukime ir pažvelkime retrospektyviai, kas per tas keturias dešimtis metų pasikeitė franšizavimo vandenyne. Štai prieš akis – 1980-ųjų pasaulis. JAV gyventojai dar tik pradeda atrasti japoniškų sushi skonių derinius. Aukso amžių išgyvena garso ir vaizdo kasečių nuomos verslas. Įdegiui atėjus į madą, smalsumą žadina soliariumų salonai. Atrodytų, nuo to laiko daug nueita, bet ar išties?

Samplaika to, kas sena ir kas nauja, – būtent tai pamatysite šių metų „Entrepreneur“ franšizių sąraše. Eilinis vartotojas, žinoma, pirmiausia franšizavimą instinktyviai susies su didžiausiais JAV prekės ženklais – „McDonald‘s“, „Subway“ ir kitais franšizavimo ikonomis per dešimtmečius tapusiais vardais. Kaip bebūtų – franšizavimo industrija nuolat atsinaujina įtraukdama vis naujus žaidėjus. Vertindami laiką, kiek prekės ženklai jau franšizuoti, pastebėsime, kad pirmajame dešimtuke pusė jų franšizuoti iki 1980-ųjų, likusi pusė – po to. Iš visų 500 sąraše esančių franšizės davėjų tik 86 franšizes pradėjo pardavinėti iki 1980-ųjų. Skaičiuojama, kad vidutiniškai į sąrašą patekę davėjai franšizes pardavinėja apie 25 metus.

Tarp geriausių franšizių aptiksite naujokų: 22 reitinguoti davėjai franšizes rinkai siūlo ne daugiau kaip 5 metus (nuo 2014 m. ar vėliau). Du iš šių palyginti naujų rinkoje netgi pateko į pirmąjį šimtuką: sveikatingumo ir plaukimo paslaugas siūlanti bendrovė „SafeSplash/SwimLabs/Swimtastic“ užėmė 85 vietą, uždaras batutų parkas „Urban Air Adventure Park“ – 97 vietą.

Pažvelkite atidžiau: minėtieji „SafeSplash/SwimLabs/Swimtastic“ ir „Urban Air Adventure Park“ puikiai atspindi, kaip franšizavimas evoliucionuoja. Verslai, besiorientuojantys į vaikus, 1980-aisiais franšizavime buvo retenybė. Pastaraisiais dešimtmečiais verslininkų dėmesys vaikų auditorijai ir jos poreikiams nuolat augo. Šiais metais į franšizių TOP 500-uką kandidatavo 1 094 kompanijos, iš kurių net 111 buvo orientuotos į vaikus (iš 111 į 500-uką pateko 45). Šiemet plaukimo paslaugų teikėjai priskirti netgi atskiram verslo sektoriui. 3 iš 4 plaukimo paslaugų teikėjų pateko į TOP 100-uką. Taip pat tebeklesti franšizės, orientuotos į vaikų priežiūrą ir edukaciją.

Laisvalaikis dar išlieka palyginti nepopuliariu verslo sektoriumi – pramogas teikiančių franšizių kol kas nėra daug. Tačiau tos, kurių veiklą galime priskirti laisvalaikio sektoriui, ypač tos, kurių koncepcija susiformavo tik prieš dešimtmetį, vis dar reikšmingai auga. Pavyzdžiui, sėkmę teberodo uždari batutų parkai ar studijos, rengiančios piešimo pamokas, kartu gurkšnojant vyną ar kitus gėrimus (angl. the paint-and-sip studios). Tiesa, pastarosios studijos, nors ir tebėra populiarios, tačiau jų plėtra prislopo – geriausių franšizių reitinge šįkart nėra nei vienos. Joms iššūkį galbūt meta studijos, organizuojančios „pasidaryk pats“ principo užsiėmimus (angl. do it yourself studios).

Franšizavime, žinoma, tebedominuoja maitintojai – šiemet šiam sektoriui priskiriama 24 proc. visų TOP 500-uko franšizių ir nematoma, jog tai galėtų esmingai keistis ateityje. Visgi sakyti, kad viešasis maitinimas nesikeičia, būtų pernelyg neapdairu. Galime pastebėti, kad geriausių maitintojų meniu papildė įvairesni pusryčiai ir užkandžiai. Į TOP 500-uką kandidatavo nemažai franšizių, kurios siūlo naujas koncepcijas, grįstas sveiko ar labai specializuoto maisto meniu (maistas be glitimo, augalinės kilmės maistas ir pan.). Tiesa, daugelis jų kol kas per jaunos ir per mažos, kad patektų tarp geriausių, tačiau jos žymi kryptį, kuria galbūt judėsime ateityje.

Kiti franšizių TOP 500-uko skaičiai patvirtina, kad franšizės JAV dar neišeina iš mados. Franšizių tinklai, esantys TOP 500-uke, 2018 metų vidurio duomenimis, kartu sudėjus vienijo apie 533 tūkst. veikiančių padalinių. 36 proc. jų veikė už JAV rinkos ribų. Tiesa, galime matyti šiek tiek sulėtėjusį padalinių skaičiaus augimą: TOP 500-uko franšizės tinklai nuo 2017 m. liepos iki 2018 m. liepos bendrą skaičių padidino 13 935 padaliniais, o metais prieš tai – 18 637 padaliniais, dar ankstesniais metais – 15 655). Įdomu ir tai, kad mažėja skaičius padalinių, kuriuos valdo patys franšizių davėjai. Šiemet TOP 500-uko franšizių davėjai nuosavų padalinių turėjo 2 426 vienetais mažiau negu metais prieš tai. Didžiausi franšizių davėjai, tokie kaip „Pizza Hut“, „KFC“, „McDonald‘s“, parduoda savo nuosavus restoranus franšizės gavėjams.

Kur šie pokyčiai nuves? Galbūt netrukus kalbėsime apie savaeigių automobilių nuomos franšizes ar tarpgalaktinių kelionių agentūrų franšizes? Kol kas galime tik spėlioti, tačiau aišku viena – franšizavimo industrija nestovi vietoje.

--

Atkreipiame dėmesį, kad JAV franšizių TOP 500-ukas buvo renkamas pagal eilę kriterijų, tokių kaip franšizės tinklo augimo tempas, būtinosios pradinės investicijos, prekės ženklo stabilumas, aktyvumas socialiniuose tinkluose ir kt.


Body Creator
Franšizavimo konsultantė

populiariausi forume