Franšizės gavėjo verslo plėtra: nuo vienos iki keliolikos franšizių portfelyje
![](https://img.franchising.pl/lt/ccf/94e/start-line-3449607_1920.jpg)
Franšizė – pradedantiesiems verslininkams
Atsigręžkime, pavyzdžiui, į 1960-uosius. Tuo metu net ir garsaus vardo franšizės buvo palyginti prieinamos bet kuriam norinčiam pradėti verslą. Investavęs į franšizę, pradedantysis verslininkas galėjo atsidaryti savo padalinį ir sėkmingai veikti franšizės pagrindu. Tokią veiklą pagal vieno padalinio franšizę (angl. single-unit franchising) galime pavadinti pirmuoju franšizės gavėjo verslo lygmeniu.
Sėkmę lydi plėtra
Apšilę kojas, daugelis šių franšizės gavėjų pasiryžo siekti didesnės savo franšizės gavėjo verslo plėtros ir iki 1980-ųjų ar 1990-ųjų atidarė daugiau negu vieną padalinį, veikiantį tos pačios anksčiau įsigytos franšizės pagrindu (angl. multi-unit franchising). Nesvarbu, ar kalbame apie smulkų franšizės gavėją, valdantį 2–5 to paties prekės ženklo padalinius, ar apie itin stambų franšizės gavėją, atidariusį dešimtis ar šimtus padalinių, verta pabrėžti, kad kelių padalinių franšizavimas netruko prigyti. Tokia franšizavimo praktika dar labiau paspartino verslo plėtrą.
Svarbu pastebėti ir tai, kad franšizės gavėjo įgyta teisė ir pareiga atidaryti apibrėžtą padalinių skaičių dažniausiai buvo siejama ir su konkrečiu laiko, per kurį gavėjas turi atidaryti padalinius, periodu ir su tam tikra griežtai apibrėžta teritorija. Šį plėtros būdą galime laikyti antruoju franšizės gavėjo verslo lygmeniu.
Kai rinka persotinta
Tačiau, o kaip elgtis tiems kelių padalinių franšizės gavėjams, kurie savo rinkoje (apibrėžtoje teritorijoje, kurioje gali vykdyti veiklą) nebeturi, kur augti? Kaip plėstis, kai rinka persotinta? Kaip optimizuoti savo sukurtą franšizės gavėjo verslo imperiją?
Štai čia galime kalbėti apie trečiąjį franšizės gavėjo verslo lygmenį – veiklą pagal kelias skirtingas franšizes (angl. multi-brand / multi-concept franchising). Tai pastarųjų metų fenomenas, kai stambūs franšizės gavėjai, užuot ir toliau veikę pagal tik vieną franšizę, savo įsigytų franšizių portfelį papildo kitomis tarpusavyje nekonkuruojančiomis franšizėmis. Tokiu būdu jie gali ir toliau sėkmingai plėstis toje pačioje rinkoje. Veikdami pagal skirtingas franšizes, jie patenkina įvairesnius rinkos poreikius ir taip užima didesnę jos dalį, galbūt išsprendžia sezoniškumo problemas. Kartu kelių franšizių gavėjai gali optimizuoti savo jau turimus išteklius, pavyzdžiui, efektyviau paskirstyti savo žmogiškąjį kapitalą ar efektyviau išnaudoti turimą nekilnojamąjį turtą.
Tiesa, ne visi franšizės davėjai leidžia gavėjams veikti pagal kitas franšizes. Kita vertus, kai kurie davėjai net ir patys siūlo gavėjams įsigyti skirtingų franšizių (dažniausiai to paties sektoriaus) paketą – kelias iškart.
Privataus kapitalo savininkai, ieškodami daugiau aukso, kasa giliau
Atsižvelgiant į šią tendenciją, kai franšizės gavėjai tampa vis stambesni ir įtakingesni, turime paradoksalią situaciją: įvairių investicinių fondų valdytojų akiratyje šiandien atsiduria nebe tik franšizės davėjai, bet ir stambūs franšizės gavėjai. Investavę į stambius franšizės gavėjų verslus, valdančius daugybę pagal patikrintus verslo modelius veikiančių padalinių, ar juos perpirkę, lygiai taip pat, kaip ir investavę į franšizės davėjus (verslo kūrėjus), valdytojai gali tikėtis didelės investicijų grąžos.
Phil Druse, vienas iš „Atlantic Street Capital“ fondo valdytojų, sako: „Investuodami į kelių franšizių gavėjo verslą mes jaučiamės labai užtikrinti ir garantuoti dėl investicijų grąžos. Tiesa, nemažai investuotojų laikosi principo investuoti į verslo kūrėjus, o ne vykdytojus, ir vengia investuoti į franšizės gavėjus. Stabdo juos ir mažas franšizės gavėjų lankstumas, lėta adaptacija prie besikeičiančių vartotojų poreikių, ypač technologinių. Visgi mes tikime, kad net ir nusistovėję verslai gebės adaptuoti naujausius technologinius sprendimus, sukursiančius didesnę pridėtinę vertę“.
Tad kuo toliau, tuo labiau persipina kelių padalinių ir kelių prekės ženklų franšizavimo būdai. Kai kurie franšizės gavėjai, valdydami daugybę skirtingų ženklų padalinių, šiandien jau net pranoksta kai kuriuos franšizės davėjus, kurių franšizei atstovauja. Sunku pasakyti, kaip franšizės gavėjo verslas evoliucionuos toliau, tačiau, tikėtina, kad ateityje jie tik dar labiau plėsis.
visi straipsniai
![](https://img.franchising.pl/lt/968/97c/440_oldman.jpg)
Vyresnio amžiaus žmonės, užuot dirbę samdomą darbą, vis dažniau atranda franšizavimo galimybes.
Egzistuoja ne vienas su franšizavimu susijęs mitas. Jog nebūtumėte klaidinami, ypač, jeigu svarstote įsigyti franšizę, svarbu juos atpažinti. Straipsnyje pateikiami penki tokie mitai.
Populiarus JAV verslo žurnalas „Entrepreneur“ šiemet jau 41-ąjį kartą išrinko 500 geriausių JAV franšizių.
Pastaraisiais metais stebimas poslinkis franšizės gavėjų motyvacijos srityje. Franšizės pasirinkimą lemia ne tik pelningumas, bet ir veiklos prasmingumas.
Agresyvi plėtra, ypač pirmaisiais verslo plėtros franšizavimo būdu metais, neretam franšizės davėjui tampa sudėtingu iššūkiu, galinčiu brangiai kainuoti.
skaitomiausi
![](https://img.franchising.pl/lt/e44/b91/narvesen-330-1.jpg)
„Narvesen“ bandymas plėsti veiklą pritaikius naują verslo organizavimo modelį nepasiteisino.
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Nekilnojamojo turto tarpininkavimo agentūrų tinklas „Capital“ ir toliau konsoliduojamas – du brokerių biurai Vilniuje jungiami į vieną.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.