Pernelyg greita franšizės tinklo plėtra rizikinga
Kalbant apie franšizės tinklo plėtrą, egzistuoja ne vienas gajus klaidingas mitas. Pavyzdžiui, tikima, kad kuo greičiau ir kuo didesnė užimama rinkos dalis, tuo tinklas sėkmingesnis. Tačiau agresyvi franšizės tinklo plėtra turi ne tik privalumų, bet ir potencialių grėsmių.
Viena iš dažnai pasitaikančių klaidų – nepakankama franšizės gavėjų aptarnavimo kokybė, „skylės“ franšizės davėjo verslo vadyboje. Turima galvoje tai, kad neretai agresyvi tinklo plėtra reiškia, jog franšizės gavėjų skaičius auga greičiau negu franšizės davėjo pajėgumai teikti jiems reikalingą paramą ir pagalbą. O dėl išaugusio tinklo galimai prastėjanti franšizės gavėjų aptarnavimo kokybė gali nulemti ir mažėjančią galutinio kliento aptarnavimo kokybę ir turėti neigiamų pasekmių viso tinklo reputacijai.
„FRANdata“ analitikai pastebi, kad sparti tinklo plėtra yra susijusi su mažėjančiais reikalavimais potencialiems franšizės gavėjams. Tinklui labai greitai augant, neretai potencialiam franšizės gavėjui pakanka būti finansiškai pajėgiam. Tuo metu jo ankstesnės patirtys ir motyvacija steigti fanšizės gavėjo verslą neretai lieka mažiau lemiančiais veiksniais.
Kita dažnai pasitaikanti klaida – neapgalvotas padalinių išdėstymas tam tikroje teritorijoje ir iš to atsirandanti grėsmė sudaryti jiems tarpusavio konkurenciją. Pavyzdžiui, per arti vienas kito išdėsčius skirtingiems franšizės gavėjams priklausančius padalinius, galima „užaštrinti“ jų tarpusavio konkurenciją, pakenksiančią franšizės gavėjų berndradarbiavimo kultūrai. Net ir to paties franšizės gavėjo padalinius, išdėsčius neapgalvotai, galima tapti savo paties konkurentu, ir galiausiai vieną jų teks uždaryti. Tai vėlgi galimai paveiks viso tinklo reputaciją bei reikš prastėjančius finansinius rezultatus.
Tokias grėsmes patvirtina ir „FRANdata“ atliktas tyrimas. Tyrimu siekta patikrinti hipotezę, leidžiančią manyti, kad pernelyg greitas tinklo augimo tempas koreliuoja su didėjančiu padalinių uždarymų skaičiumi.
Siekiant tai išsiaiškinti, buvo tyrinėjami 28 franšizės davėjų-naujokų atvejai. Kiekvienas jų savo verslą franšizavo 2011 metais. Taip pat kiekvienas jų kasmet atidarė vis daugiau franšizės padalinių. Iš viso buvo nagrinėjami septyneri jų veiklos metai, palyginant metinius franšizės padalinių prieaugio skaičius su jų uždarymų skaičiais (beje, dar ankstesni „FRANdata“ tyrimai parodė, kad daugelyje industrijų periodas, trunkantis daugmaž nuo 2,5 iki 4 veiklos metų, naujai atidarytiems padaliniams yra pažeidžiamiausias).
Tyrimo metu buvo atrasti reikšmingi statistiniai įrodymai: naujai atidarytų padalinių skaičiaus pokyčiai koreliuoja su padalinių uždarymų kitais veiklos metais skaičiaus pokyčiais. Kitaip tariant, kuo tinklas greičiau auga, tuo tikimybė po metų uždaryti daugiau padalinių didėja.
Šie rezultatai paremia tai, ką mes tikriausiai intuityviai galėjome numanyti: agresyvi plėtra akseleruoja galimas neigiamas pasekmes. Kyla klausimas – kokia plėtra yra pernelyg greita? „FRANdata“ analitikai atsakymo kol kas nepateikia, nes kintamųjų šioje formulėje labai daug. Pavyzdžiui, privalu įvertinti franšizės gavėjams suteikiamos davėjo paramos lygio skirtumus.
Tačiau aišku viena – kuo plėtros strategija agresyvesnė, tuo reikia daug gilesnių žinių ir atsakingesnio planavimo. Svarbu atidžiai išanalizuoti, kiek nauji padaliniai pareikalaus finansinių ir žmogiškųjų išteklių (tiek davėjo, tiek gavėjo) iki tol, kol šie taps stabilūs.
Vadinasi, užuot klausus, kaip greitai galima išplėsti tinklą iki, pavyzdžiui, 100 padalinių, verčiau klausti, kaip sukurti tvarią franšizės sistemą, gyvuosiančią dešimtmečius ar net šimtmečius.
visi straipsniai
Vyresnio amžiaus žmonės, užuot dirbę samdomą darbą, vis dažniau atranda franšizavimo galimybes.
Egzistuoja ne vienas su franšizavimu susijęs mitas. Jog nebūtumėte klaidinami, ypač, jeigu svarstote įsigyti franšizę, svarbu juos atpažinti. Straipsnyje pateikiami penki tokie mitai.
Populiarus JAV verslo žurnalas „Entrepreneur“ šiemet jau 41-ąjį kartą išrinko 500 geriausių JAV franšizių.
Pastaraisiais metais stebimas poslinkis franšizės gavėjų motyvacijos srityje. Franšizės pasirinkimą lemia ne tik pelningumas, bet ir veiklos prasmingumas.
Naujienlaiškis, kaip priemonė, tebėra aktuali tiek franšizės davėjams, tiek gavėjams – visiems, siekiantiems pakartotinai sudominti klientą ir padidinti jo lojalumą.
skaitomiausi
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Žinomas politikas, buvęs Vilniaus meras, sėkmingas verslininkas. Tokiam Artūro Zuoko pristatymui trūksta dar vienos detalės. Mat jis dar ir franšizės gavėjas.
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.