BNI franšizė lietuviui padeda keisti šalies verslo kultūrą
Naudojasi tinklo paslaugomis ir kaip klientas
Šiuo metu visoje Lietuvoje veikia 13 BNI (angl. Business Network International) skyrių, kurie vienija 500 šalies verslininkų. Norinčiųjų prisijungti prie tarptautinės rekomendacijų organizacijos tinklo kasmet daugėja, todėl artėja diena, kai N. Lungys galės jaustis atlikęs savo misiją – pakeisti tai, kaip Lietuvoje veikia verslas.
Tinklo vadovas Lietuvoje neslepia, kad iki gana atsitiktinai sulaukto pasiūlymo pirkti BNI franšizę, apie didžiausią tarptautinę rekomendacijų organizaciją pasaulyje nebuvo nieko girdėjęs. Tačiau, N. Lungio nuomone, tai tik išėjo į naudą.
„Dėl to man buvo lengva įsijausti į savo potencialius klientus, nes aš pats buvau tik neseniai susipažinęs su BNI veikla ir vertybėmis. Dabar, po daugiau nei trejų metų patirties, aš dar geriau galiu būsimiems klientams paaiškinti, kodėl verta prisijungti prie BNI, nes žinau, kokios naudos jie sulauks tapę organizacijos nariais“, – kalbėjo „BNI Lietuva“ vadovas.
„Būtų keista, jei aš, pavyzdžiui, vadovaučiau „McDonald‘s“ restoranui, kviesčiau į jį visus kitus, bet pats valgyčiau kituose restoranuose. Nesiūlau kitam to produkto, kurio „nevalgyčiau“ pats. Kai sutampa vertybės, kai tiki tuo, ką darai, rezultatai tai akivaizdžiai parodo“, – neabejoja „BNI Lietuva“ vadovas.
Jis ir pats naudojasi BNI tinklo teikiamais privalumais kaip klientas savo anksčiau sukurto verslo plėtrai. N. Lungio logika paprasta – jeigu narystė organizacijoje pasiteisina jam, turėtų pasiteisinti ir bet kuriam kitam verslininkui, kuris nori užmegzti daugiau kontaktų, sulaukti daugiau klientų ir plėstis. BNI vadovas įsitikinęs, kad vienas svarbiausių raktų į sėkmę – tikėti savo parduodamu produktu ar paslauga.
„Būtų keista, jei aš, pavyzdžiui, vadovaučiau „McDonald‘s“ restoranui, kviesčiau į jį visus kitus, bet pats valgyčiau kituose restoranuose. Nesiūlau kitam to produkto, kurio „nevalgyčiau“ pats. Kai sutampa vertybės, kai tiki tuo, ką darai, rezultatai tai akivaizdžiai parodo“, – neabejoja „BNI Lietuva“ vadovas.
Sėkmingai pasirinko iš antro karto
Kas ieško, tas randa – mėgsta sakyti „BNI Lietuva“ vadovas. Tiesa, kartais paieškos gali užtrukti. Prieš įsigydamas BNI franšizę, N. Lungys buvo įsigijęs nekilnojamojo turto agentūros „RE/MAX“ franšizę. Partnerystė nebuvo itin sėkminga. Kilo iššūkių, ieškant bendros kalbos, nesutapo požiūris į verslo plėtrą, išsiskyrė vertybės.
„Kuriant verslą teisingai pasirinkti partnerius labai svarbu. Dirbant pagal franšizės modelį, partnerius pasirinkti gali ne visada“, – kalbėjo N. Lungys.
Po kurio laiko jis perleido savo franšizę kitam verslininkui ir pasirinko kitą – BNI – franšizę. Pašnekovas pripažįsta, kad yra dar viena priežastis, kodėl jam sekėsi sunkiau su „RE/MAX“ franšize. Į nekilnojamojo turto verslo pasaulį jis žengė lyg užrištomis akimis – apie jį beveik nieko nežinojo.
„Elgiausi visiškai priešingai nei dabar patariu kitiems verslininkams: „Tam, jog verslas būtų sėkmingas, turite išsianalizuoti, kur einate, kokią naudą gaunate ir kuo rizikuojate. O galutinai apsisprendę, pasiduoti nebegalite“.
Įsigydamas „RE/MAX“ franšizę elgiausi impulsyviai. Visgi jeigu man nebūtų pasitaikiusi galimybė įsigyti BNI franšizės ir į ją nebūčiau sutelkęs viso savo dėmesio, nemanau, kad būčiau baisiai prašovęs ir toliau dirbdamas nekilnojamojo turto versle. Mėgstu susitelkti ties vienu darbu ir iki galo jį padaryti, tačiau nesu fanatiškas. Kai matau, jog įdėjęs tiek pat pastangų galėčiau pasiekti daugiau, renkuosi geresnį variantą.
O alternatyvių pasirinkimų renkantis franšizę visada yra. Todėl prieš priimant sprendimą, kokią franšizę įsigyti, reikia išsianalizuoti, ar tai geriausias variantas“, – patarimais dalijosi N. Lungys.
Didžiausia investicija – laikas
Sulaukęs pasiūlymo įsigyti BNI franšizę, N. Lungys ilgai nedvejojo. BNI pasiūlytos sąlygos pasirodė visiškai tinkamos. Bene labiausiai žavėjo tai, kad nereikėjo didelių finansinių investicijų, o rizika, kad nepasiseks buvo maža.
„Viskas kuo rizikavau, tik savo iššvaistytu laiku ir energija. Bet tokią riziką galėjau prisiimti. Vienintelis klausimas buvo ar aš sugebėsiu plėsti šį verslą. Bet juk nepabandęs nesužinosi“, – juokėsi N. Lungys.
Apsispręsti bristi į nežinomus vandenis N. Lungiui padėjo ir tai, kad BNI – didžiausia tarptautinė rekomendacijų organizacija visame pasaulyje. Ji veikia 70 šalių ir vienija daugiau nei 200 tūkstančių narių. Nors Lietuvoje panašaus pobūdžio verslo klubai buvo visiška naujovė, N. Lungys tikėjo, kad jam pasiseks.
„Kai matai tokius skaičius, suvoki, kad šis verslo modelis yra sėkmingas. Todėl buvo aišku, kad ne BNI teikiamas paslaugas reikia derinti prie rinkos, o rinką pripratinti prie šių paslaugų, kurios padeda užmegzti ir palaikyti patikimus, ilgalaikius verslo santykius. Be abejo, tai didelis iššūkis. Teko girdėti kalbų esą Lietuvos verslininkai nėra pasiruošę dalintis vienas su kitu rekomendacijomis, bendradarbiauti, tačiau žinodamas, kaip tai veikia kitose šalyse, nepasidaviau“ – pasakojo „BNI Lietuva“ vadovas.
Dabar jis bando pakartoti Lietuvos sėkmės istoriją ir kaimyninėje Latvijoje. Čia per pusantrų metų buvo įsteigti trys BNI klubai. N. Lungys neneigia, kad kitoje šalyje plėsti verslą sudėtingiau.
„Nors mes ir esame kaimyninės šalys, mūsų mentalitetas kitoks. Latviai patys pripažįsta, kad lietuviai yra verslesni. Lietuvoje verslininkus lengviau įtikini, kad jiems reikia mūsų siūlomos įrankio verslo plėtrai. Latvijoje žmonės labiau rezervuoti“, – kalbėjo pašnekovas.
Buvo taikomas bandomasis laikotarpis
Priešingai nei daugelis kitų franšizes pardavinėjančių įmonių, BNI neparduoda savo franšizės, neįsitikinę, kad franšizės gavėjui pavyks sėkmingai plėsti verslą. Visiems potencialiems franšizės gavėjams BNI suteikia dešimties savaičių bandomąjį laikotarpį, per kurį jie turi atidaryti pirmąjį BNI klubą. Kad jis veiktų, reikia suburti bent trisdešimt žmonių.
„Kviesti verslininkus ir įtikinti juos, kad jiems naudinga prisijungti prie naujos organizacijos, buvo labai sunku. Net kelis kartus atrodė, kad spjausiu į viską. Sudėtinga buvo pirmus metus. Po to – vis lengviau. Dabar jau atrodo, kad visi galėtų dirbti šiame versle“.
N. Lungys neslepia, kad tai padaryti nebuvo lengva. Buvo akimirkų, kai kildavo abejonių ar jam pavyks.
„Kviesti verslininkus ir įtikinti juos, kad jiems naudinga prisijungti prie naujos organizacijos, buvo labai sunku. Net kelis kartus atrodė, kad spjausiu į viską. Sudėtinga buvo pirmus metus. Po to – vis lengviau. Dabar jau atrodo, kad visi galėtų dirbti šiame versle“, – šypsosi „BNI Lietuva“ vadovas.
BNI franšizės sutartis – standartinė. Pasibaigus laikotarpiui, kuriam buvo įsigyta franšizė, ji dažniausiai pratęsiama. Pradinis mokestis – santykinai nedidelis, o po to kasmet reikia mokėti tam tikrą procentą nuo kasmetinės apyvartos.
Pasak N. Lungio, lyginant su kitomis franšizėmis tai didelis BNI franšizės privalumas, nes kitų franšizių nustatytas fiksuotas mokestis apsunkina franšizės gavėjų verslą – fiksuotą mokestį reikia sumokėti nepaisant to, kaip sekasi.
„Daug franšizės pardavėjų gyvena tik iš parduodamų franšizių ir jiems visiškai nerūpi, kaip seksis franšizės gavėjams. Tokių franšizių davėjų reikia saugotis. BNI atveju viskas kitaip“, – džiaugėsi organizacijos atstovas.
Dar vienas tarptautinės franšizės privalumų – platus franšizės gavėjų tinklas, kurie noriai dalijasi pagalba ir patarimais. Visame pasaulyje veikiantys BNI franšizės gavėjai yra susijungę į privačią susirašinėjimo programėlės „WhatsApp“ grupę. Pakanka tik parašyti klausimą ir iš skirtingų pasaulio kraštų atskriejantys atsakymai išmaniajame telefone pasirodo net nebaigus išgerti puodelio kavos.
„Tai, kad gali bendrauti su žmonėmis, kurie vysto tokį patį verslą tik kitoje rinkoje yra dar viena tarptautinės franšizės kaip verslo modelio naudų. Iš tų žmonių gali išmokti daug daugiau nei iš paties franšizės davėjo, kurio žinios apie verslo plėtrą yra labiau teorinės“, – sakė N. Lungys.
Franšizės verslo modelis padeda sutaupyti laiko
Jau dešimt metų skaičiuoja N. Lungio sukurtas nuosavas verslas. Verslininkas jį pradėjo nuo nulio, todėl gerai žino, kiek darbo ir pastangų reikia įdėti norint sukurti kokybišką produktą ar paslaugą. Nuosavą verslą perleidęs žmonai ir visą dėmesį sutelkęs į BNI franšizės plėtrą, N. Lungys dabar gali gerai palyginti du skirtingus verslo modelius.
„Man patinka franšizės verslo modelis, nes jis palengvina verslininko gyvenimą ir gerokai sutrumpina kelią į sėkmę. Kurti produktą, paslaugą, rinkodaros planus – visa tai užtrunka. Įsigijus franšizę, visa tai už tave jau padaryta. Tačiau svarbiausia, kad nusipirkęs franšizę gauni ir patirtį, kas veikia, o kas ne. Priklausomai nuo verslo rūšies, įsigijęs žinomą ir sėkmingą franšizę gali sutaupyti bent penkerius metus“, – kalbėjo „BNI Lietuva“ vadovas.
O kokie franšizės kaip verslo modelio minusai? Pasak N. Lungio, įsigijus franšizę reikia susitaikyti su tuo, kad gali tekti daryti tai, kas Jums neatrodys svarbu ar reikalinga. Pavyzdžiui, laikytis organizacijos nuostatų, kurios galbūt pasirodyti ne visada aktualios ar pernelyg dažnai dalyvauti įvairiuose susitikimuose su partneriais, apmokymuose.
„Įsigijus franšizę, privalu vadovautis esminiais principais – išlaikyti tą patį konceptą, kad prekės ženklas būtų vieningas ir užtikrinti kokybės standartus. Tačiau per padidinamąjį stiklą, bent jau BNI atveju, niekas į franšizės gavėjus nežiūri“, – pastebėjimais dalijosi N. Lungys.
Pašnekovą kalbino Ernesta Vinevičiūtė
visi straipsniai
Pasirinkus tinkamą strategiją ir partnerius, net ir nuo didžiųjų miestų stipriai nutolusiose vietovėse gali klestėti franšizės pagrindu įkurtas verslas.
Prekės ženklų pertekusioje Lietuvos grožio industrijoje klientų laukia iššūkis nepasiklysti ir išsirinkti, tuo metu verslo naujokų – iššūkis sudominti ir įsitvirtinti. Tačiau „Inglot“ atsiradimo Lietuvoje istorija byloja, kad sumaniam rinkos žaidėjui vietos visada pakanka.
Vos vasario mėnesį veiklą Lietuvoje pradėjusi siuntų paslaugų bendrovė „Mail Boxes Etc.“ sulaukė nemažo susidomėjimo – vystyti šią veiklą jau panoro 6 potencialūs franšizės gavėjai.
Nekilnojamojo turto tarpininkavimo agentūrų tinklas „Capital“ ir toliau konsoliduojamas – du brokerių biurai Vilniuje jungiami į vieną.
Franšizės verslo modelis kovos menuose – pasaulyje įprasta praktika. Vis dėlto Lietuvoje tai – sunkiai prigyja.
skaitomiausi
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.