Kiek ir kodėl tiek daug?
Jau nusprendėte, kad norite kurti būtent franšize paremtą verslą. Taip pat, atsižvelgdami į savo pageidavimus, ambicijas ir įgūdžius pasirinkote sektorių, kuriame norėtumėte vystyti veiklą. Jūsų laukia daug sunkaus darbo, tačiau esate tam pasirengę. Vis dėlto nesate tikri, ar esate pajėgūs pakelti finansinę franšizės įsigijimo ir kasdienio padalinio eksploatavimo naštą. Kad neprisiimtumėte įsipareigojimų, kurių negalėsite įvykdyti, pasistenkite apskaičiuoti visas pradines ir einamąsias savo būsimo verslo išlaidas.
Patikrinkite savo ir kitų optimizmą
Franšizės davėjas paprastai pateikia išsamų verslo planą, kuris apima visus investicijų ir veiklos sąnaudų elementus. Tačiau JK franšizavimo ekspertė Jensine Hough teigia, kad franšizės davėjams būdinga tai, jog jie „pateikia beprotiškai optimistines teorijas dėl franšizės pagrindu veikiančio padalinio steigimo išlaidų“. Prieš pasirašydami franšizės sutartį įsitikinkite, kad franšizės davėjas, atlikdamas pradinius skaičiavimus, nepamiršo nė vieno punkto: patalpų remonto, įrangos pirkimo, leidimų, koncesijų, atsargų įsigijimo ir pan. Nepamirškite, kad jau mokėsite nuomos ir komunalinių paslaugų mokesčius, o dar neuždirbsite jokių pajamų. Apskaičiuokite fiksuotas veiklos sąnaudas, būtent: nuomos ir komunalinių paslaugų, darbuotojų darbo užmokesčio, prekių pirkimo, reklamos ir kt. Sudarykite kuo tikslesnį sąrašą ir skaičiuokite, skaičiuokite, skaičiuokite.
Franšizės gavėjas investuoja
Norėdami pradėti franšize paremtą verslą patirsite ir investicinių išlaidų, kurias paprastai sudaro pradinis franšizės mokestis. Sumokėję šį mokestį kaip naujas franšizės gavėjas gausite franšizės paketą. Iš anksto patikrinkite, kiek už jį mokėsite. Antra, išsiaiškinkite, kas yra įskaičiuota į pradinį mokestį ir kuo turėsite pasirūpinti patys. Standartiniais franšizės paketo elementais yra laikomi sukauptas verslo know-how ir prekės ženklas. Dauguma franšizės davėjų taip pat perduoda patalpų dizaino dokumentaciją, pavyzdžiui, tikslią baldų išdėstymo schemą ir apdailos reikalavimų specifikaciją. Verta išsiaiškinti, kas padengs dizaino pritaikymo prie konkrečių patalpų išlaidas. Be to, į franšizės paketą gali įeiti materialinės priemonės, pavyzdžiui, darbo drabužiai ir rinkodaros medžiaga. Franšizės gavėjas iš franšizės davėjo dažniausiai gauna paruoštus lankstinukus, iškabas ar plakatus. Tačiau gali būti ir taip, kad franšizės davėjas tik sukuria reklaminės medžiagos dizainą, o už spausdinimą atsako pats franšizės gavėjas.
Daugeliu atvejų pradinis franšizės mokestis taip pat padengia apmokymo išlaidas. Prieš pasirašydami franšizės sutartį išsiaiškinkite, ką tokie apmokymai apims. Pavyzdžiui, viešojo maitinimo srityje franšizės davėjas turėtų išmokyti, kaip gaminti meniu esančius patiekalus ir įgyvendinti jo nustatytą klientų aptarnavimo standartą. Svarbu ir tai, kur vyksta apmokymai. Jei renginys organizuojamas franšizės davėjo patalpose, išsiaiškinkite, kas padengs apgyvendinimo, maitinimo ir kelionės į mokymų vietą išlaidas. Kai kuriuose franšizės tinkluose, siekiant kuo platesnio naujo padalinio atidarymo fakto paviešinimo, yra rengiama atidarymo rinkodaros kampanija, kuri taip pat reikalauja papildomų išlaidų.
Tapę franšizės gavėju dažniausiai turėsite pats atnaujinti ir pilnai įrengti patalpas. Pavyzdžiui, jei atidarote kirpyklą, reikės įsigyti plaukų džiovintuvų, kėdžių ir kitų darbui reikalingų įrankių. Jei tai maitinimo įstaiga, turite atsižvelgti į, pavyzdžiui, investicijas į vėdinimo sistemą, kuri yra brangi. Be to, turėsite laikytis tam tikrų sanitarinių reikalavimų, kurių įgyvendinimas gali reikalauti papildomų išlaidų.
Kartais patalpų pritaikymo verslui išlaidas dalijasi franšizės gavėjas ir davėjas. Verta tai sužinoti iš anksto. Kai kurie franšizės davėjai siūlo galimybę išsinuomoti reikalingą įrangą, dėl ko franšizės gavėjui gali sumažėti reikalingų pradinių investicijų suma.
Ieškokite visų einamųjų išlaidų
Jau žinote, kiek reikės investuoti į verslo steigimą. Laikas pagalvoti apie einamąsias išlaidas. Franšizės davėjai paprastai nepateikia tikslių apyvartinių lėšų, reikalingų verslo einamajai veiklai finansuoti, apskaičiavimų, o tai yra informacija, būtina verslo tvarumui užtikrinti. Pasitaiko, kad franšizės davėjai pernelyg optimistiškai įvertina būsimas gavėjų pajamas. Tačiau paprastai jie tai daro ne iš piktų kėslų, o, kaip patys sako, „norėdami paskatinti“. Jensine Hough pažymi, kad daug franšizės davėjų, apskaičiuodami visą reikalingų investicijų sumą, „prie franšizės kainos neprideda sumų, reikalingų kasdienei verslo veiklai, todėl, deja, vėliau yra priversti naudoti savo rezervines lėšas“.
Todėl turėtumėte iš anksto sužinoti, iš ko susidės einamosios Jūsų būsimo verslo išlaidos. Pirmiausia reikia atkreipti dėmesį į tai, kad dauguma franšizės davėjų taiko mėnesinį franšizės mokestį - fiksuotą sumą arba procentą nuo pajamų. Paklauskite, kokias sąlygas taiko Jūsų pasirinktos franšizės davėjas. Be to, įvertinkite, kiek kainuoja patalpų nuoma, kokie bus einamieji mokesčiai už vandenį ir elektrą, išperkamosios nuomos įmoka, reklaminės medžiagos gamybos, biuro reikmenų įsigijimo išlaidos ir t.t. Mažmeninės prekybos sektoriaus franšizių atveju pagrindinė einamųjų išlaidų eilutė bus franšizės davėjo tiekiamų prekių įsigijimas ir jų transportavimas. Kitų franšizių atveju turite išsiaiškinki, ar franšizės davėjas rekomenduos verslui reikalingus tiekėjus, ar turėsite jų ieškoti patys. Prieš priimdami galutinį sprendimą dėl verslo pradžios sudarykite preliminarią savo pardavimų rezultatų prognozę. Paskaičiuokite, kiek klientų turite turėti, kad uždirbtumėte pelną. Taip galėsite numatyti, kiek lėšų reikės pradiniam verslo etapui ir kaip greitai pasieksite lūžio tašką. Pravartu pasirūpinti, kad pirmaisiais verslo mėnesiais turėtumėte atsarginių lėšų arba taip vadinamąją „finansinę pagalvę“, nes pelningumo laukimas gali užtrukti.
Davėjas neprieštarauja kreditavimui
Kartais, apskaičiavęs pradinių investicijų ir einamosios veiklos išlaidų sumą, būsimas franšizės gavėjas pamato, kad jo santaupų nepakanka pasirinktai franšizei finansuoti ir reikia pasitelkti kitus finansavimo šaltinius. Tačiau būtinai iš anksto išsiaiškinkite, ar franšizės davėjas sutinka su investicijų finansavimu iš paskolos. Kai kurie franšizės davėjai to neleidžia, argumentuodami tuo, kad paskola per daug apsunkina franšizės padalinio veiklos sąnaudas. Kiti leidžia kredituotis tik iki tam tikros investicijų sumos. Kadangi Lietuvoje bankai franšizės pagrindu veikiančias įmones vertina taip pat, kaip ir bet kurį kitą verslo subjektą, tiesiog ieškokite paskolos su palankiausiomis sąlygomis. Nebijokite derėtis. Pasistenkite įtraukti franšizės davėją į derybas su banku.
Ir atminkite, kad būsite ne svetimo verslo vadovu, o nuosavo verslo savininku.
visi straipsniai
Vis svarstote, ar verta pirkti franšizę ir už ją mokėti franšizės davėjui, jei galima įsteigti įmonę ir tokį patį verslą pradėti pačiam? Franšizavimo ekspertai dalinasi savo įžvalgomis.
Įsigijęs franšizę, kiekvienas gavėjas įgyja ne tik teises, bet ir pareigas, kurių pagrindinė – franšizės mokesčiai.
Sulig franšizės sutarties pasirašymu, franšizės gavėjas įgyja teisę naudoti franšizės davėjo verslo modelį ir sukauptą „know-how“ bei teisę naudoti verslo identiteto elementus.
Nepriklausomai nuo to, ar įsigiję franšizę, planuojate ją įvesti į naują rinką, ar išsinuomoti jau veikiantį padalinį, investicijų į konkrečią franšizę klausimas turėtų būti vertinamas visapusiškai.
Jei atlikęs savianalizę franšizės gavėjas yra pasirengęs žengti dar vieną žingsnį, metas pasirinkti franšizę.
skaitomiausi
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.