Versle kartais esi priverstas kapituliuoti
Moteriškų drabužių prekės ženklas „BiBA“ šiais metais jau būtų skaičiavęs 55 veiklos metus. „BiBA“ tinklą sudarė per 500 parduotuvių, iš kurių apie 300 buvo valdomi motininės vokiečių bendrovės „BiBA GmbH“, likę 200 –bendrovės partnerių ir franšizės gavėjų, veikiančių įvairiose pasaulio šalyse.
Lietuviams šis prekės ženklas buvo pristatytas 2009 metais tuo metu dar visiškai naujai atidarytame prekybos centre „Ozas“. Parduotuvę Lietuvoje atidarė patys vokiečiai, tačiau nuo pat pradžių vadove jie pasamdė neseniai iš Anglijos grįžusią Neringą Dragūnaitę. O po penkerių metų samdomo darbo ji pati tapo bendrovės „BiBA GmbH“ partnere ir perėmė parduotuvę Vilniuje į savo rankas.
Pasirašiusi partnerystės sutartį, kuri, anot pašnekovės, suteikė palankesnes sąlygas nei franšizė, bet reikalavo paisyti tokių pat, kaip veiklos pagal franšizę, įsipareigojimų, pirmiausia jauna verslininkė nusprendė parduotuvę perkelti į naujas patalpas verslo centre „Pirklių klubas“. Veikla, atrodė, puikiai sekėsi, rezultatai gerėjo, klientų ratas plėtėsi, planų galvoje radosi vis daugiau.
Tačiau 2017 metų gruodžio mėnesį verslininkę netikėtai užklupo dramatiška žinia – bendrovė „BiBA GmbH“ veiklą nutraukia ir visos „BiBA“ prekės ženklo parduotuvės turi būti uždarytos po Naujųjų metų.
Pokyčiai užklupo netikėtai
N. Dragūnaitė pasakoja, kad įtarimą, jog kažkas ėmė strigti, pradėjo kelti vėluojančios kolekcijos. „Tai vokiečiams nebuvo būdinga. Pradėjau domėtis, kas nutiko, bet į savo laiškus nesulaukiau jokių atsakymų. Tai dar labiau sustiprino blogas nuojautas. Susisiekiau su vadovybe ir man buvo paaiškinta, kad apie situaciją buvau informuota oficialiu informaciniu pranešimu, kurio, per kažkieno neapdairumą, negavau. Tad žinia apie vokiečių bendrovės veiklos nutraukimą mus pasiekė dar beveik mėnesiu vėliau, negu turėjo. Buvau šokiruota, net sunku nupasakoti. Šiuo prekės ženklu tikrai tikėjau nuo pat jo įvedimo į Lietuvą, auginau devynis metus kaip savo kūdikį, minčių apie uždarymą visiškai nebuvo“, – liūdesio neslepia ji.
Kol teisinės procedūros dar nėra baigtos, N. Dragūnaitė neatvirauja apie galimas veiklos nutraukimo priežastis. Sprendimas, tikėtina, buvo priimtas kur kas anksčiau, tačiau teisiškai nėra privaloma iš anksto perspėti savo tinklo dalyvius, iki kol nepradėti tvarkyti dokumentai.
Partnerystės ir franšizės sutartys, pašnekovės teigimu, su bendrove „BiBA GmbH“ buvo pasirašomos penkeriems metams, vėliau, jei bendradarbiavimas tenkino abi puses, pratęsiamos. „Jose buvo numatyti atvejai, kai partneriai ar franšizės gavėjai nori nutraukti veiklą. Iš jų pusės buvo nurodyta tik tai, kad, jeigu jie neįvykdo savo įsipareigojimų, už tai prisiima šimtaprocentinę atsakomybę“, – sako N. Dragūnaitė.
Kol kas teisiniai procesai tebevyksta, bet verslininkė su „BiBA“ prekės ženklu atsisveikino jau kovo pabaigoje. „Susitaikyti, ypač, kai nesėkmė nepriklauso nuo tavęs, yra labai sunku, bet privalu. Reikia judėti toliau“, – pabrėžia ji.
Baimė įbristi į tą pačią upę nenustelbė noro
Dar dirbdama su „BiBA“ prekės ženklu, N. Dragūnaitė identifikavo apatinio trikotažo pasiūlos poreikį Lietuvoje. „Ilgai ieškojau, ką būtų galima pasiūlyti klientėms, kokį dar prekės ženklą atvesti į Lietuvą. Pagaliau man pasirodė įdomus prancūzų prekės ženklas „Michelle Morren“. Bendradarbiavimo su jais ryšius užmezgiau prieš vienerius metus, dar neturėdama nė menkiausios intencijos, kaip viskas susiklostys su „BiBA“.
Tiesa „Michelle Morren“ neturėjo savo atskirų firminių parduotuvių, jų produkcija įprastai buvo prekiaujama grožio, proginių drabužių salonuose, – dėsto N. Dragūnaitė. – Tik visai neseniai buvo priimtas sprendimas kurti naujas apatinio trikotažo linijas ir su partneriais atidaryti „Michelle Morren“ butikus.
Kai sužinojau, kad „BiBA“ nutraukia veiklą, ilgai nedelsiau. Be abejo, buvo didžiulė baimė vėl nudegti. Kai esi partneris, ne viskas nuo tavęs paties priklauso. Tačiau kitur savęs nemačiau ir žinojau, kad dar galiu nuveikti labai daug. Pasiryžau kreiptis į prancūzus ir pasiūlyti pirmąjį „Michelle Morren“ butiką atidaryti čia, Vilniuje. Laimei, gavau sutikimą.“
Verslininkė neslepia, kad perėjimas nuo vieno prekės ženklo prie kito pareikalavo daug finansinių ir moralinių resursų. Su nauju prekės ženklu N. Dragūnaitė startuoti norėjo ilgai nedelsiant, tačiau prancūzai nebuvo tokiai skubai pasiruošę, todėl reikėjo vilkinti „BiBA“ prekių išpardavimus. Pašnekovė džiaugiasi, kad dar pavyko išsiderėti su „BIBA GmbH“ dėl paskutinės kolekcijos gavimo ir papildymo. Tai padėjo ne tik išgyventi didžiąsias žiemos šventes, bet ir dar kelis mėnesius.
Kadangi Vilniuje buvo atidaroma pirmoji firminė „Michelle Morren“ parduotuvė, jokių konkrečių instrukcijų interjerui partneriai iš Prancūzijos nepateikė, tik nurodė, kad dominuoti turėtų juoda, balta ir aukso spalvos detalės. Parduotuvės rekonstrukcija (tose pačiose patalpose, kur buvo „BiBA“) buvo įgyvendinta N. Dragūnaitės nuožiūra ir tetruko savaitę. Tačiau net ir tokia skuba, rodos, nepakišo kojos – komplimentų negailėjo nei patys prancūzai, nei užsukantys klientai. Ir štai, po užsitęsusio nerimo kupino periodo, balandžio pradžioje duris atvėrė pirmasis „Michelle Morren“ butikas. Tokį butiką „Michelle Morren“ savininkai netrukus planuoja atidaryti ir Paryžiuje.
Partnerystės ir franšizės – besimokantiems verslo
Kaip bebūtų, N. Dragūnaitė teigia, kad nė vienos savo darbo patirties nesigaili, mat išmoko daugybę verslo pamokų. „Galima svajoti apie savo paties prekės ženklo kūrimą, nuosavą verslą, tačiau, mano manymu, pasirašyti sutartį su jau didelę patirtį turinčiais prekės ženklais yra geriau. Ypač jei versle dar nesi patyręs vilkas. Ne veltui sakoma, kad vienas lauke tu ne karys – kurti partnerystes labai svarbu. Bendradarbiaudamas ne tik įgyji patirties, bet privalai laikytis disciplinos ir būti pasitempęs gerąja prasme. Šiuo metu svarstau ieškoti dar daugiau galimybių. Klientėms esu prisižadėjusi pasiūlyti parduotuvės „BiBA“ alternatyvą“, – šypteli pašnekovė.
visi straipsniai
Sporto prekių bendrovė „Adidas“ siekia sutelkti dėmesį į skaitmeninę rinką ir 13 tūkstančių pagal franšizę veikiančių padalinių pasaulinę kontrolę.
Devintus metus skaičiuojantis lietuviškas Šiaurės šalių braižo mados prekės ženklas „Julia Janus“, regis, yra arčiausiai pasaulinės mados rinkos.
Tarptautinė Italijos mados namų „Benetton“ grupė iš naujo rikiuoja prioritetus.
Ramunė Petkūnienė, „Audimo“ franšizės gavėja, teigia, kad buvo gana užtikrinta savo sėkme.
skaitomiausi
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Yra daugybė priežasčių, dėl kurių verslininkai nusprendžia pradėti savo verslą. O kokie motyvai lemia verslininkų pasiryžimą pradėti savo veiklą pagal franšizę?