Ispanai įsigijo lietuvišką YURGA franšizę
Visgi, jai, panašu, sekasi suplakti tai, kas, rodos, tarpusavyje sunkiai dera. Pirmojo lietuviško juvelyrikos prekės ženklo YURGA kūrybos vadovė ir savininkė visai neseniai pardavė savo pirmąją franšizę ispanams ir jau netrukus jos kurti darbai bus pardavinėjami didžiausiame Ispanijos prabangos prekių prekybos tinkle „El Corte Ingles“.
Padėjo Lietuvos vardas
Sėkmingai užsienyje parduota pirmoji YURGA prekės ženklo franšizė – sena J. Lago svajonė ir didelis pasiekimas. Juvelyrė ir verslininkė neslepia, kad tam, jog neseniai dešimtmetį atšventęs lietuviškas prekės ženklas būtų įvertintas ir Vakaruose, reikėjo ne tik daug pastangų, kantrybės, bet ir sėkmės.
„Su talentu tai neturi nieko bendra. Gali būti pats talentingiausias, tačiau be pastangų ir sėkmės, išeiti į užsienio rinkas taip ir nepavyks“, – sako į tarptautinius vandenis išplaukusi J. Lago.
O viskas prasidėjo nuo to, kai prieš dvejus metus „El Corte Ingles“ paskelbė, kad ieško dviejų naujų juvelyrikos prekės ženklų, kurių gaminius galėtų pardavinėti savo prekybos centruose. Pakliūti į „El Corte Ingles“ – didelis prestižas ir atsiveriančios naujos galimybės bet kuriam prekės ženklui.
Todėl bendradarbiauti su daugiau nei 75 metų patirtį turinčiais konservatyviais rinkos lyderiais troško didelis būrys garsiausių Ispanijos ir kitų Europos šalių juvelyrikos kūrėjų. Ispanijos juvelyrikos asociacijai priklausanti J. Lago taip pat pasidavė bendram kolegų pamišimui ir ryžosi dalyvauti tarptautiniame konkurse.
„Kartais net ir vienas laiškas gali apversti gyvenimą. Sulaukusi kvietimo dalyvauti „El Corte Ingles“ konkurse galvojau, kam bandyti – juk dalyvaus tūkstančiai juvelyrų. Bet, pasirodo, kartais ir netyčia galima įšokti į lekiantį traukinį“, – šypsosi konkursą laimėjusi lietuvė.
Kaip prabangos prekėmis prekiaujantys ispanai atkreipė dėmesį į lietuvišką prekės ženklą, skirtą vidutinių pajamų žmonėms? Pasak J. Lago, šį kartą jai padėjo Lietuvos vardas.
„Visų paraiškose mirgėjo: „Made in Milano“, „Made in London“, „Made in Paris“, o staiga – visiškai nežinoma šalis – Lietuva. Būtent taip mano darbų aplankas, prekės ženklo knyga ir atsidūrė ant komisijos darbo stalo“, – neslėpė YURGA prekės ženklo kūrybos vadovė ir savininkė.
Ji įsitikinusi, kad prie sėkmės prisidėjo ir tai, kad gali laisvai kalbėti ispaniškai ir puikiai pažįsta ispanų kultūrą ir mentalitetą.
Franšizės gavėjai – garsi juvelyrų šeima
Dar nepasibaigus konkurso finaliniam etapui J. Lago sulaukė pasiūlymo parduoti savo franšizę. Jis buvo it žaibas iš giedro dangaus. YURGA prekės ženklo kūrėją nustebino, kad lietuviškos franšizės panoro ne verslininkai ar investuotojai, bet Ispanijoje žinoma juvelyrų šeima, pati sukūrusi kelis juvelyrikos prekės ženklus Ispanijoje.
„Šią šeimą pažįstu jau labai seniai. Bet iki tol niekuomet nesame kalbėję apie galimybę bendradarbiauti. Matyt, apsispręsti jiems padėjo tai, kad mumis domisi „El Corte Ingles“. Patekti į šį prekybos tinklą labai sunku ir tai kiekvieno svajonė“, – tvirtino J. Lago.
Nors daugiau nei šimtą metų juvelyrikos pasaulyje besisukanti šeima nebuvo dirbusi pagal franšizės verslo modelį, lietuvė jų pasiūlymą priėmė ilgai nesvarstydama.
„Nauda abipusė, nes mes iš to paties pasaulio. Jie žino, kaip aš dirbu, aš žinau – kaip jie. Jų patirtis – didžiulė, o vardas – kokybės garantas. Franšizės gavėjai mane pasirinko dėl gaminių dizaino ir man tai – didelis įvertinimas“, – džiaugėsi pašnekovė.
Franšizės sutarties sąlygos buvo lygiagrečiai derinamos su sutartimi, kurią J. Lago pasirašė su garsiuoju prekybos tinklu. Sutartis su franšizės gavėjais pasirašyta dešimčiai metų. Su prekybos tinklu – trejiems su galimybe ją pratęsti.
„Esu labai patenkinta abiem sutartimis. Įdomu tai, kad nors į „El Corte Ingles“ patekti labai sunku, jų sutartis yra kelias dešimtis kartų draugiškesnė ir lankstesnė nei mūsų prekybos tinklų“, – lygino lietuviško prekės ženklo kūrėja.
Ne pirmas blynas
Jau netrukus lietuviški paukštukai – toks patentuotas YURGA prekės ženklo motyvas – šmėžuos „El Corte Ingles“ prekybos centre La Korunja mieste, vadinamajame Ispanijos dizaino meka.
Prekybos vietą valdys naujasis franšizės gavėjas. Tačiau J. Lago neketina likti nuošalyje ir nuo šiol ketina daugiau laiko leisti Ispanijoje. Jau dabar ten veikia lietuvės juvelyrės studija.
Pardavusi teisę naudotis YURGA prekės ženklu J. Lago už kas mėnesį mokamą franšizės mokestį įsipareigojo dalintis produktų dizainu, prisidėti prie jų gamybos, prižiūrėti naujai atidaromas parduotuves. Abi pusės sutarė rūpintis prekės ženklo rinkodara.
J. Lago viliasi, kad šį kartą bendradarbiavimas su partneriais bus sėkmingas. Pirmoji, dar prieš dešimt metų užsienyje duris atvėrusi YURGA prekės ženklo parduotuvė, buvo priversta užsidaryti. Tiesa, Danijos sostinėje Kopenhagoje veikusi parduotuvė nebuvo tipiškas franšizės verslo modelio pavyzdys.
Priežastys, kodėl tą kartą nepasisekė, kelios – pasaulinė ekonominė krizė ir verslo partnerių sprendimas išvykti gyventi į kitą šalį.
„Perimti parduotuvės valdymo tuo metu negalėjau – Lietuva finansų prasme buvo visai kitame lygyje nei Danija. Be to, valdyti parduotuvę gyvenant kitoje šalyje būtų buvę neįmanoma“, – nesėkmės priežastis vardija J. Lago.
Franšizei buvo pasiruošusi nuo pradžių
Kai prieš daugiau nei dešimtmetį J. Lago kūrė verslą, ji žinojo, kad YURGA bus pirmasis lietuviškas juvelyrikos dirbinius gaminantis prekės ženklas. Jau tuomet buvo nuspręsta verslo plėtrai rinktis franšizės verslo modelį. Jis, beje, itin populiarus Ispanijoje.
„Tai pats geriausias būdas verslo plėtrai. Pats visko apžioti negali – ir gaminti, ir kurti, ir pardavinėti. Tavo prekės ženklą kitoje rinkoje kokybiškai gali atstovauti tik tas, kas tam turi jėgų, laiko ir noro“, – sako juvelyrė ir verslininkė.
Visgi, pirmasis franšizės davėjų verslo planas nebuvo tinkamai parengtas.
„Buvo per anksti, negerai, lietuviškai“, – neneigia J. Lago.
Planas netiko ir ispanams, todėl jį teko ruošti iš naujo. Su ispanų teisininkų pagalba tai padaryti užtruko pusmetį.
Prisiminusi verslo pradžią ir bandymus jį plėsti, verslininkė neslepia, kad buvo padaryta daugybė klaidų.
„Kiek galėjau padaryti klaidų, tiek ir padariau. Iš pradžių norisi bėgti, visko siekti greitai, bet verslas plečiamas ne taip. Svarbu neskubėti. Jeigu būsi nepasiruošęs, tik viską sugadinsi. Turi rasti tą vieną vienintelį partnerį, kuris tau tiktų kaip batas ir su kuriuo galėtum žingsniuoti taip, kad būtų patogu. Svarbu, kad būtų abipusis supratimas, atitiktų lūkesčiai, tikslai“, – vardijo pašnekovė.
Štai todėl, kad trūko bendros vizijos, J. Lago prieš kelis metus atmetė kelias užklausas parduoti YURGA prekės ženklo franšizę. Tokia galimybe domėjosi lietuviai išeiviai iš Airijos ir Jungtinių Amerikos Valstijų. J. Lago netenkino, kad potencialūs franšizės davėjai neturi patirties juvelyrikos versle, kuris, anot pašnekovės, skiriasi nuo kitų – yra lėtas, čia svarbu rekomendacijos ir geras vardas.
„Su verslo plėtra kaip ir su papuošalo gamyba – nepaskubėsi. Mes pasirinkome kokybiško daikto kelią ir mums visai neblogai sekasi. Skuba ir gerai neapgalvoti sprendimai man dažniausiai nepasiteisina. Todėl ir su franšize nenorėjau skubotos plėtros, nepažįstamų žmonių be patirties, kurie galėtų pakenkti visam prekės ženklui. Pasimokiau iš Kopenhagos. Be to, nebuvau tam dar pasiruošusi“, – atvirai kalba YURGA savininkė.
Keletą metų J. Lago dirba su amerikiečiais. Tačiau jų bendradarbiavimas paremtas kitu verslo modeliu – distribucija.
Lietuvoje augimo galimybių nemato
Šiuo metu didžiuosiuose Lietuvos miestuose veikia trys YURGA prekės ženklo parduotuvės. Dar viena po poros mėnesių bus atidaryta tarptautiniame Vilniaus oro uoste. Visus prekės taškus valdo patys prekės ženklo atstovai. Tačiau į spartesnę plėtrą gimtojoje šalyje J. Lago žiūri skeptiškai.
„Čia nėra kur plėstis nei mums patiems, nei franšizės gavėjams“, – sako verslininkė.
Net ir plėtra į kaimyninę Latviją – ne išeitis. Išlaidos reklamai ir rinkodarai būtų tokios pačios kaip ir žengiant į bet kurią kitą užsienio rinką. Pasirinkusi lėtą augimą, J. Lago ketina po gero starto plaukti pasroviui.
„Konkurencija labai didelė, todėl būdamas mažas, su nedidelėmis finansinėmis galimybėmis, turi gerai pamatuoti augimo tempus. Dabar labai įdomu, kaip mus priims didelė Ispanijos rinka. Konkuruoti su pačiais stipriausiais pasauliniais prekės ženklais bus labai sunku. Pečius slegia milžiniška atsakomybė, nes mus stebės ne tik pirkėjai, bet ir investuotojai“, – kalba J. Lago.
Maža šalis riboja
Paklausta, kodėl tiek nedaug lietuviškų mados prekės ženklų sulaukia dėmesio užsienyje, dizainerė ir verslininkė neabejoja, kad tai – mažos šalies problema.
„Lietuva – maža šalis, kuri neleidžia įsibėgėti, nesuteikia didelės atspirties. O ir finansiškai užaugti, bent jau mano srityje, sunku. Lietuvoje gali būti didžiausia mados pasaulio žvaigždė, bet atėjęs į kitą rinką tu vis tiek būsi „no-name’as“. Norint kažko pasiekti ir užsienyje turi būti paruoštas visas paketas – geras produktas, profesionalūs vadybininkai, patikima komanda ir ryžtas kautis. Be to, svarbu neužmigti ant laurų gimtinėje“, – pataria J. Lago.
Pašnekovę kalbino Ernesta Vinevičiūtė
visi straipsniai
Apie mažmeninės prekybos tinklo „L‘Arome“ įėjimą į kvepalų rinką ir greitą ekspansiją, pardavus franšizes, kalbamės su šios mažmenininkės įkūrėju Davor Bagic.
1999-aisiais į prestižinių kvepalų rinką įsiveržęs mažmeninės prekybos tinklas „L‘Arome“ metė iššūkį rinkos žvaigždėms. Kaip? Pasiūlė išskirtinę verslo koncepciją ir pardavė franšizę!
skaitomiausi
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.