Jungtinės Karalystės Nacionalinės statistikos biuro duomenimis, 2017 m. daugiau nei keturis iš dešimties naujų verslų pradėjo penkiasdešimtmečiai ir vyresni. Jungtinėse Amerikos Valstijose, remiantis „Kauffman“ ataskaita, 2015 m. 24 proc. naujų verslų įkūrėjų buvo 55–64 metų amžiaus. Prieš 20 metų ši amžiaus grupė sudarė 15 proc. verslo įkūrėjų. Augimas prognozuojamas ir toliau.
Kokios priežastys lemia, kad daugėja vyresnio amžiaus žmonių, norinčių verslauti (angl. „olderpreneurs“)?
Nepriklausomų darbuotojų asociacijos (IPSE) paskelbtoje ataskaitoje ši tendencija aiškinama didėjančiu poreikiu dirbti lanksčiai ir pačiam kontroliuoti darbo laiką. Tai jiems yra aktualu dėl didelių įsipareigojimų – reikia rūpintis senstančiais tėvais, suaugusiais vaikais, galbūt jau ir anūkais. Dėl to vyresnio amžiaus žmonės ieško būdų, kaip atsisakyti tradicinio nuo 8 iki 17 val. trunkančio darbo rėžimo. Taip pat ataskaitoje pastebima, kad 50 ir daugiau metų sulaukę žmonės dažnai turi pakankamai investicinio kapitalo. Kita vertus, artėjant pensijai, žmonės nėra tikri dėl finansinių perspektyvų. Taigi verslas leidžia jiems užsitikrinti papildomas pajamas, galbūt labai reikalingas išėjus į pensiją. Apsvarstyti idėją kurti verslą skatina ir darbdavių gretose vis dar egzistuojanti vyresnio amžiaus žmonių diskriminacija. Daugelis vyresnio amžiaus žmonių teigia susiduriantys su iššūkiu įsidarbinti, kai dėl darbo pozicijų konkuruojama su jaunesniais kandidatais.
Kodėl vyresnio amžiaus žmonės, ieškodami verslo galimybių, renkasi įsigyti franšizes?
Britų franšizės asociacijos kartu su „NatWest“ banku atlikto tyrimo duomenimis, vidutinis naujų franšizės gavėjų amžius 2018 m. buvo apie 40 metų. Tačiau pastebėtina, kad franšizės gavėjų, įsigijusių franšizę sulaukus 50 ir daugiau metų, skaičius reikšmingai išaugo: 2015 m. sudarė 14 proc., 2018 m. – 19 proc. Skaičiuojama, kad 2018 m. 50 ir daugiau metų turėjo 35 proc. visų franšizės gavėjų.
Tai gali būti aiškinama sparčiu personalizuotų paslaugų sektoriaus augimu – per pastarąjį dešimtmetį sektorius savo apimtimi padvigubėjo. Šis verslo sektorius apima tokias sritis, kaip asmens ir namų priežiūra, augintinių priežiūra, sveikatos ir sveikatingumo paslaugos. O šie sektoriai patrauklesni vyresniems franšizės gavėjams.
Pažymėtina ir tai, kad daugelis vyresnio amžiaus verslininkų ieško tokių galimybių, kurios leistų verslą pradėti greitai. Jie nenori skirti daug laiko, pradėdami verslą nuo nulio ir mokydamiesi iš savo klaidų. Dažnai jie nėra linkę taip stipriai įsitraukti į kasdienes verslo operacijas. Tokie lūkesčiai skatina juos rinktis franšizavimą. Juk franšizė – tai jau išbandytas ir patikrintas verslo modelis, ir naujas franšizės gavėjas paprasčiausiai turi laikytis jau nustatytų procedūrų ir procesų.
Štai franšizės gavėjas Kenas Bartonas Dubline turi savo spaustuvę, veikiančią pagal „Minuteman Press“ franšizę. Prieš tai Kenas turėjo 35 m. darbo su apskaitomis patirties. Franšizės gavėju jis tapo sulaukęs 50 metų.
„Džiaugiausi galėdamas klientams padėti suprasti jų verslo finansinius aspektus. Tačiau sulaukęs 50 m. pradėjau svarstyti galimybę pritaikyti sukauptas žinias ir įgytus įgūdžius savo versle. Įsigyti franšizę nusprendžiau pirmiausia dėl to, kad nebuvau susipažinęs su spaudos industrija. Taigi buvo svarbu atrasti franšizuotą verslą, kuris jau būtų išbandytas“, – sprendimą įsigyti franšizę komentavo K. Bartonas.
Pasitikėjimas savimi, gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti, verslumas, realistiškas požiūris į verslą – tai perspektyvaus franšizės gavėjo savybės. Šiomis gali pasigirti dažnas vyresnio amžiaus žmogus, turėdamas ilgametę profesinę ir gyvenimišką patirtį.
Visa tai parodo, kad vyresnio amžiaus žmonių įsitraukimas į franšizavimą, tikėtina, ir toliau tik stiprės.
visi straipsniai
Egzistuoja ne vienas su franšizavimu susijęs mitas. Jog nebūtumėte klaidinami, ypač, jeigu svarstote įsigyti franšizę, svarbu juos atpažinti. Straipsnyje pateikiami penki tokie mitai.
Populiarus JAV verslo žurnalas „Entrepreneur“ šiemet jau 41-ąjį kartą išrinko 500 geriausių JAV franšizių.
Pastaraisiais metais stebimas poslinkis franšizės gavėjų motyvacijos srityje. Franšizės pasirinkimą lemia ne tik pelningumas, bet ir veiklos prasmingumas.
Agresyvi plėtra, ypač pirmaisiais verslo plėtros franšizavimo būdu metais, neretam franšizės davėjui tampa sudėtingu iššūkiu, galinčiu brangiai kainuoti.
Naujienlaiškis, kaip priemonė, tebėra aktuali tiek franšizės davėjams, tiek gavėjams – visiems, siekiantiems pakartotinai sudominti klientą ir padidinti jo lojalumą.
skaitomiausi
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Franšizės koncepcija yra pagrindinė priemonė, norint apibrėžti franšizuojamo verslo prekės ženklą, juo ženklinamą produkciją ir galutinio vartotojo parametrus.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Kepykla „Biržų duona“ verslo vystymui ketina pasitelkti ir franšizės modelį, o šiuo metu tam ruošiama dirva – į franšizę panašios sutartys su partneriais.
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.