Būkite atsargūs: konkuruoti gali tekti net ir su savais
Vienas iš tokių tarptautinių limfodrenažinių masažų salonų tinklų – „Studio figura“. Nuo 2012 metų kaimyninės Lenkijos tinklas Lietuvoje veikia franšizės pagrindu. Per šį solidų veiklos laikotarpį būta jau ir nemažai salonų uždarymų, ir perpardavimų. „Studia figura“ franšizės davėjas komentuoja, kad geriausiais laikais studijų Lietuvoje skaičius siekė beveik 70. Šiuo metu Lietuvoje, oficialaus tinklalapio duomenimis, veikia 24 salonai, kurie įkurti tiek didžiuosiuose, tiek ir mažuosiuose miestuose. Tiesa, „Studio figura“ franšizės gavėjos yra įsigijusios teises į pavienius padalinius.
Unikali technika
Vos tik startavę „Studio figura“ salonai lietuvius masino iki tol šalyje neregėta technika – spacializuotais aparatais – „Roll Shaper’iais“ – atliekamomis masažinėmis procedūromis, skatinančiomis lieknėjimą, gerą savijautą. Didelių fizinių pastangų nereikalaujančios procedūros ilgai netrukus buvo pamėgtos šalies moterų ir tapo tarsi tramplynu sveikos gyvensenos link. Studijose nuolat tvyrojo moterų klegesys, franšizės gavėjos Lietuvoje telkėsi siekti bendrų rinkodarinių tikslų, „Roll Shaper’iai“ buvo gaminami ekskliuzyviai tik „Studio figura“ salonams.
„Mano pažintis su „Roll Shaper’iais“ pirmiausia buvo kaip klientės, – pasakoja 2017 m. spalio mėnesį perimtos studijos Antakalnyje (Vilnius) savininkė Diana Vengalė. – Vos tik išgirdusi apie šią techniką, panorau išmėginti savo kailiu. Buvau sužavėta, patikėjau, kad tai išties perspektyvu, pradėjau domėtis rinka. Galop, mane pasiekė gandas, jog „Studio figura“ studija Antakalnyje parduodama. Esą dėl susiklosčiusių šeimyninių aplinkybių. Ryžausi startuoti.“
2017 m. gegužę atidaryto „Studio figura“ salono Žirmūnuose (Vilnius) įkūrėja Rasuolė Drazdauskienė teigia apie šį prekės ženklą sužinojusi dar gyvendama Norvegijoje. „Ten „Roll Shaper’iai“ labai populiarūs. Net Oslo centre rastumėte. Man tai buvo tarsi pasitikėjimo ša technika signalas, mat, norvegai iš tiesų labai mažai priima importuotų prekių ar paslaugų, jie labai atsargūs, orientuoti į vietinės kilmės verslus, – dėsto ji. – Negana to, ten kiekviena ligoninė turi „Roll Shaper’ius“, kadangi šie pirmiausia yra skirti žmonių reabilitacijai, siekiant atstatyti raumenų tonusą.“
Patikėjusi potencialiai sėkminga veikla pagal „Studio figura“ franšizę, R. Drazdauskienė taipogi ryžosi startuoti. Moteris atvirauja, kad tai tapo ir jos grįžimo į Lietuvą esmine priežastimi. Įdomu tai, kad studijos kūrimo stadijoje R. Drazdauskienė dar tebegyveno Norvegijoje, viską tvarkė nuotoliniu būdu ir, tik likus pusei mėnesio iki studijos atidarymo, grįžo. Studijos įkūrėja sako, kad didelių biurokratinių trukdžių, kuriant verslą nuotoliniu būdu, nekilo.
Abi verslininkės teigia, kad daugiausia dėmesio iš franšizės davėjo būstinės ir atstovo regione susilaukė būtent verslo pradžioje – nuo pat konsultacijų ir mokymų, kaip tinkamai vesti užsiėmimus, iki patarimų, kaip valdyti verslą.
Finansinė padėtis
Pasak verslininkių, „Studio figura“ pareikalavo didelių pradinių investicijų.
Franšizės davėjas teigia, kad bazinės studijos, kurioje – 4–6 „Roll Shaper’iai“, atidarymas gali kainuoti 20–30 tūkst. eurų. Pilnos koncepcijos studijos, kurioje – ne tik „Roll Shaper’iai“, bet ir kiti gamintojų siūlomi lieknėjimo aparatai, steigimui, pasak jų, prireiks 70–90 tūkst. eurų.
Franšizės davėjas tikina, investicijų grąžos gavėjai gali tikėtis po 8–10 veiklos mėnesių.
Visgi abi verslininkės neslepia, kad kol kas pinigų srautai dar nėra stabilūs – vieną mėnesį geriau, kitą – šiek tiek blogiau. Nors galbūt ir neatitinka optimistinių davėjo prognozių, tačiau, ko gero, nereikia stebėtis, kai verslas gyvuoja dar trumpą laikotarpį. Judėjimą link greitesnio investicijų atsipirkimo stabdo dar ir karo sąlygos rinkoje.
Koją kiša vienybės stygius
„Į rinką žengiau labai prastu laiku – konkurentai žudo. Nors originalūs „Roll Shaper’iai“ parduodami tik „Studio figura“ salonams, pastaruoju metu rinkoje atsirado nemažai kopijų. Mus mokė, kad, jeigu panaudotume autotransporto terminologiją, mūsų „Roll Shaper’iai“ būtų tarsi mersedesai, kiti – golfai. Tačiau žmonėms, menkai susipažinusiems su mūsų aparatais, tai, ar jis medinis, ar plastmasinis, mažai ką sako. Dėl to konkuravimas kokybe, mano galva, neretai lemia mažiau, nei konkuravimas kaina. O labai panašius užsiėmimus siūlančios studijos yra pajėgios pasiūlyti kur kas patrauklesnę kainą negu mes – beveik dvigubai pigiau“, – apgailestauja D. Vengalė.
Abi verslininkės pabrėžia, kad prie chaoso rinkoje prisideda ir tai, kad jų atstovaujamam tinklui „Studio figura“ Lietuvoje stinga bendros politikos. Pasak jų, franšizės gavėjai Lietuvoje nėra įsipareigoję taikyti vienodą kainodarą, rinkodara taip pat nėra centralizuota, net ir salonuose siūlomos paslaugos gali skirtis – kai kurios franšizės gavėjos, pavyzdžiui, papildomai dar yra įsirengusios kosmetologijos kabinetą.
„Visos tinklo studijos – ir partneriai, ir konkurentai. Kai kurios konkuruoja kainodara. Aš konkuruoju darbo laiku – dirbu 6–21 val. be pietų pertraukos. Vilniuje nėra nė vienos taip anksti darbą pradedančios studijos. O labiausiai užimti laikai būtent ir būna ryte, 6–8 val. Beje, giliu mano įsitikinimu, žmogus neina į kirpyklą, jis eina pas kirpėją. Čia – lygiai tas pats. Klientas neina į studiją, jis eina pas žmogų. Dėl to daug dirbu, kurdama asmeninį kontaktą su kiekvienu savo klientu“, – dalinasi R. Drazdauskienė.
D. Vengalė atkreipia dėmesį, kad ir klientai šiek tiek pyksta dėl bendros tinklo politikos nebuvimo. Pavyzdžiui, savo rajone jie jau turi „Studio figura“ studiją, tačiau joje – kainos didesnės nei kitame miesto gale esančioje studijoje. Tuomet iškyla papildomų rūpesčių – turi važinėti toliau.
Franšizės davėjas, paklaustas, ką šiuo metu galėtų įvardyti kaip didžiausią iššūkį, atsakė: „Didžiausias iššūkis yra tai, kaip išlaikyti vienodą paslaugų lygį kiekvienoje studijoje. Visi franšizės gavėjai, natūralu, yra skirtingi. Kai kurių jų stiprioji pusė – klientų aptarnavimas, asmeninio ryšio kūrimas, kitų – paties verslo valdymas“.
Nuolatinis darbas
„Studio figura“ studijų Lietuvoje atvejis puikiai atskleidžia kelis svarbius dalykus. Pirma, tai, kad naujovės ilgai nebūna vienintelėmis rinkoje. Žinoma, galbūt tai – teigiamas dalykas, kadangi byloja apie išties labai paklausią verslo nišą. Tačiau teigiamas tiek, kiek tu kartu su augančia rinka gebi evoliucionuoti. Vadinasi, antra, franšizės gavėjos, veikdamos konkurencingoje aplinkoje, neišvengiamai turi ieškoti arba įvairių būdų, kaip pritraukti klientus, arba praplėsti savo siūlomas paslaugas.
Gali pasirodyti, kad veikla pagal franšizę – tarsi veikla šiltnamio sąlygomis, kai gali užtikrintai augti. Visgi – net ir veikiant pagal franšizę turi intensyviai dirbti. „Per studijos atidarymą pasikviečiau 300 žmonių, iš pakviestųjų atėjo 100, – prisimena R. Drazdauskienė. – Tu galvoji – gerai, iš atėjusio šimto gal bent pusė įsigys abonementus. Taip neatsitinka. Tu supranti – reikia pakviesti šimtą žmonių, kas parduotum vieną abonementą.
Atrodytų, realybė – skaudi. Tačiau stebi, darai išvadas, augi, domiesi kitų patirtimis, tobulėji. O franšizės tinkle – patirčių gausybė, tad mokytis išties labai patogu. Štai rugsėjį ketinu vykti į didesnę „Studio figura“ studiją Varšuvoje, kur pasikonsultuosiu, kaip jie organizuoja savo verslą. Šiuo metu būtent daugiausia ir galvoju apie tai, ką galėsiu pasiūlyti naujo klientams. Klientų reikalavimai vis labiau auga, tad turiu augti ir aš.“
Franšizės davėjas tvirtina, kad gavėjų Lietuvoje ieško ir toliau.
visi straipsniai
Didžiausias pasaulyje sporto klubų tinklas „Anytime Fitness“ franšizės pagrindu rudenį planuoja atidaryti naują padalinį Antarktidoje, rašo Observer.
Tryliktus metus Lietuvoje veikiantis SPA centrų tinklas „East Island“ tolimesnei plėtrai renkasi franšizės verslo modelį.
Viena iš lietuviškos kosmetikos mažmenininkės „Uoga uoga“ įkūrėjų Lena Sokolovska tiki, kad verslą jau subrandino franšizavimui.
Specialia technologija galintis pasigirti biosoliariumų studijų tinklas „KiwiSun“ žvalgosi franšizės gavėjų Lietuvoje.
UAB „Baltic Stores“, įsigijusios „Make Up Store“ franšizę, vadovė Laura Parulė atvirauja, kad franšizė turi minusų, tačiau pliusų – daugiau.
skaitomiausi
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Žinomas politikas, buvęs Vilniaus meras, sėkmingas verslininkas. Tokiam Artūro Zuoko pristatymui trūksta dar vienos detalės. Mat jis dar ir franšizės gavėjas.
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.