Derybos dėl franšizės ir sutarties pasirašymas
Siekiant suvokti nuoseklumą, prisiminkime pirmuosius franšizės pirkimo algoritmo žingsnius, kurie jau turėtų būti atlikti franšizės gavėjo: 1) pasirengimas franšizės įsigijimui, kurio metu atlikta franšizės gavėjo savianalizė; 2) pirminė franšizių atranka, kurios metu pagal aišskius išskirtus kriterijus atrinktas tam tikras skaičius potencialių franšizių; 3) detalus franšizės įvertinimas, kurio metu, astižvelgiant tiek į patį franšizės davėją, tiek į išorinius verslo aplinkos veiksnius, tiek į pačios franšizės įsigijimo ir veiklos vykdymo sąlygas, argumentuotai pasirinkta konkreti franšizė.
Tik įgyvendinus šiuos procesus, rekomenduotina pereiti į derybų dėl franšizės sutarties sąlygų etapą, kuris abipusio sutarimo tarp franšizės gavėjo ir davėjo atveju baigiamas franšizės sutarties pasirašymu.
Derybos dėl franšizės sutarties sąlygų
Prieš pasirašant franšizės sutartį, vienas svarbiausių momentų – išsiaiškinti ir suderinti visas sąlygas. Tai leis užkirsti kelią visiems galimiems nesutarims jau pradėjus vystyti franšizės gavėjo verslą.
Tenka pripažinti, kad dažniausiai šios derybos dėl franšizės sutarties sąlygų yra tik formalumas, nes franšizės davėjai nėra linkę ieškoti kompromiso dėl atskirų sutarties sąlygų. Dažnas davėjas taiko principą, kuris angliškai vadinamas „take it or leave it“ (liet. imk arba išeik). Tačiau pasitaiko ir priešingų atvejų, kai naujas franšizės davėjas yra pasirengęs derėtis dėl sutarties su kiekvienu nauju gavėju, siekdamas pritraukti kuo daugiau franšizės gavėjų per kiek įmanoma trumpesnį laiką. Tokiu atveju franšizės gavėjas įgauna sąlyginę galią derėtis dėl sutarties sąlygų.
Kadangi Lietuvoje franšizės sutarties sąlygos nėra griežtai reglamentuojamos, kiekviena jų – individualus susitarimas. Tad, labai svarbu išsiaiškinti net ir mažiausias smulkmenas. Pagrindiniai derybų aspektai, kuriuos būtina svarstyti derybinio proceso metu:
- sutarties galiojimas ir nutraukimo sąlygos;
- franšizės gavėjo įsipareigojimai;
- franšizės davėjo teikiamos paslaugos ir pagalba;
- pagrindinių verslo procesų organizavimas;
- garantijos dėl teritorijos ir nekonkuravimo;
- franšizės mokesčiai ir kiti mokėjimai;
- informacijos teikimas ir kontrolės priemonės.
Franšizės sutarties pasirašymas
Kai franšizės sąlygos yra priimtinos abiem šalims, sudaroma kompleksinė, daugelį aukščiau pateiktų derybų metu aspektų apimanti sutartis. Tai yra esminis dokumentas, teisiškai reglamentuojantis franšizavimo santykius, todėl, norint išvengti netikslumų ir brangiai kainuojančių klaidų, vertėtų pasikonsultuoti su teisininkais. Įprastai sutarties parengimas nereikalauja labai daug išlaidų.
Abejoms šalims pasirašius franšizės sutartį, potencialus investuotojas tampa konkrečios franšizės gavėju, kuriam galioja visos franšizės tinkle priimtos taisyklės ir suteikiamos visos pagal sutartį numatytos teisės.
Belieka paskutinis, bet daugiausia pastangų ir ryžto pareikalausiantis franšizės pirkimo algoritmo žingsnis – franšizės gavėjo verslo vystymas ir plėtra.
Nuorodos:
- Malkin, I., Malkina, V. 2014. Franšizės davėjo verslas: pradžia.
- Malkin, I., Michailovska, V., Žilinskis, S. 2011. Franšizės įsigyjimas: greitkelis į verslo sėkmę.
visi straipsniai
Jau daugiau nei keturis dešimtmečius franšizavimo santykius Europoje reglamentuoja Europos franšizės etikos kodeksas, grindžiamas visapusiškai subalansuotu partnerystės principu.
Lietuvoje susitarimai tarp franšizės sutarties šalių iš esmės yra grindžiami tarptautine praktika ir verslininkų gebėjimu susitarti dėl bendradarbiavimo.
Franšizavimo teisinių dokumentų rengimas turėtų būti privalomai įtraukiamas į franšizės sukūrimo procesą. Atminkite - franšizės sutartis nėra vienintelis būtinas dokumentas, ruošiant franšizę.
skaitomiausi
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Žinomas politikas, buvęs Vilniaus meras, sėkmingas verslininkas. Tokiam Artūro Zuoko pristatymui trūksta dar vienos detalės. Mat jis dar ir franšizės gavėjas.
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.