Šiauliečio verslininko drąsa atsipirko: „Coffee Inn“ klesti
Veiklos pradininkas
Prieš penkerius metus pirmąją franšizės pagrindu veikiančią „Coffee Inn“ kavinę Šiauliuose atidaręs verslininkas jau raško saldžius darbo vaisius – kavinė sugebėjo užkariauti kokybišką kavą vertinančių šiauliečių simpatijas, sėkmės sulaukė ir dar viena, taip pat franšizės pagrindu atidaryta „Coffee Inn“ kavinė Klaipėdoje.
Pionierių kelias sudėtingesnis, bet sulaukus sėkmės drąsieji savimi gali didžiuotis dvigubai – taip mano šiaulietis verslininkas P. Jankūnas.
Veiklos pagal franšizę Lietuvos verslininkai dažniau drįsta imtis tik pastaraisiais metais. Kai prieš aštuonerius P. Jankūnui šovė į galvą mintis franšizės pagrindu atidaryti kavinę „Coffee Inn“, toks sprendimas daugeliui atrodė sunkiai suvokiamas.
Maža to, kad Paulius pirmasis išdrįso pasiteirauti Vilniuje jau išpopuliarėjusio kavinių tinklo įkūrėjų apie galimą bendradarbiavimą, kavinės duris jis nusprendė atidaryti ne sostinėje, bet mažesniame šalies mieste, kur kokybiškos kavos gėrimo ir jos išsinešimo su savimi kultūra dar nebuvo išpopuliarėjusi.
Tuo metu franšizės pagrindu dar neveikė nė viena „Coffee Inn“ kavinė. Kaip sekasi toks vis dar neįprasto modelio verslas? Ar lengva bendrauti su franšizės davėju, ko vengti, į ką atkreipti dėmesį? P. Jankūnas mielai dalinasi savo patarimais.
Rinkosi tai, kas patiko pačiam
„Drąsos nebuvo daug. Kur kas daugiau buvo abejonių, svarstymų ir baimių. Tačiau esu toks, kad ką nors sumąstęs, negaliu tos idėjos mesti į šalį. Man būtina ją įgyvendinti“, - pasakojo užsispyręs šiaulietis.
Renkantis franšizę P. Jankūnas siūlo rinktis tą prekės ženklą, kuris patinka ir kuriuo visapusiškai tikima. Paulius mėgsta pasilepinti geros kavos puodeliu ir yra atviras naujovėms. Todėl kai kartą viešėdamas Vilniuje užsuko į vieną pirmųjų „Coffee Inn“ kavinių, iš karto tapo čia gaminamos kavos ir sukurtos atmosferos gerbėju.
Kavos išsinešimui Lietuvoje pradininkai šiaulietį verslininką sužavėjo ne tik savo kava, bet ir verslo koncepcija – sukurti miesto ritmu pulsuojančią bendruomenės susirinkimo vietą. Tokia vietą, padedamas „Coffe Inn“ įkūrėjų, šiaulietis nusprendė kurti ir savo mieste. P. Jankūno ryžto nesumažino ir tai, kad viešojo maitinimo sektoriuje jis neturėjo jokios patirties.
„Tapau dažnas „Coffee Inn“ lankytojas. Mačiau, kad žmonėms patinka šis prekės ženklas. Patiko ir man. Todėl kai vienas mano draugų papasakojo pažįstantis šio tinklo įkūrėją, nusprendžiau per jį išsiaiškinti ar „Coffee Inn“ domintų parduoti savo franšizę“, - prisiminė P. Jankūnas.
Pasiūlymas laiku ir vietoje
Šiauliečio užklausa „Coffee Inn“ tinklo įkūrėjus pasiekė pačiu laiku. Lietuvoje kavos išsinešti kultūros pradininkai jau kurį laiką svarstė galimybę parduoti savo franšizę ir jau net ruošė pardavimo sutartį. Su franšizės davėjais šiaulietis greitai rado bendrą kalbą – požiūris į verslą sutapo.
P. Jankūnas degė dideliu noru, o „Coffee Inn“ tinklo įkūrėjai norėjo ilgiau nebedelsdami išbandyti, kaip jiems seksis naujasis verslo modelis. Franšizės davėjų pagrindinis reikalavimas buvo paisyti bendrų standartų, išlaikyti kavos ir aptarnavimo kokybę, bendrą kavinių stilistiką.
Franšizės davėjai įsipareigojo rūpintis rinkodara, patarti, kaip įrengti patalpas, padėti įsigyti kavinės įrenginius, baldus, produktus. Taip pat įsipareigojo reguliariai apmokyti naujus kavinės darbuotojus.
Sunkiausia rasti patalpas
Viena sudėtingiausių užduočių šiauliečiui verslininkui tapo surasti tinkamas patalpas. Paieškos tęsėsi net pusantrų metų. Iš pradžių svarstęs atidaryti pirmąją kavinę Klaipėdoje, P. Jankūnas į situaciją reagavo lanksčiai, ir, kai Šiaulių miesto centre atsirado tinkamos patalpos, nebedvejodamas ryžosi kavinę atidaryti ten.
Skeptikai abejojo, ar šalia jau seniai veikiančių ir miestiečių pamėgtų trijų kavinių įkurtas modernus „Coffee Inn“ atras savo klientus. Abejonių turėjo ir P. Jankūnas.
„Kavinių versle buvau naujokas, todėl man atrodė, kad net ir tos maitinimo įstaigos, kuriose gaminami cepelinai ir pardavinėjama kava, yra mano konkurentės. Vėliau supratau, kad labai klystu“, - verslo pradžios klaidas prisiminė P. Jankūnas.
Pirmas blynas neprisvilo
Iš mažmeninės prekybos į kavinių verslą pasukti nusprendęs P. Jankūnas savo žingsnio nė karto nesigailėjo. Pirmuoju neprisvilusiu blynu džiaugėsi ir jis, ir franšizės davėjai. Todėl po sėkmingos pradžios Šiauliuose, tokiu pačiu pagrindu „Coffee Inn“ kavinės pradėjo steigtis Klaipėdoje, Druskininkuose.
Tiesa, sėkmė P. Jankūną aplankė ne iš karto. Verslininkas neslepia, kad prireikė laiko, kol šiauliečiai pamėgo „Coffee Inn“ kavą ir pradėjo dažniau užsukti į naujovišką kavinę. Iš pradžių miestiečiai įtariai vertino naujovę ir nenorėjo už kavą, kad ir geresnės kokybės, mokėti daugiau nei buvo įpratę.
Kitiems atrodė, kad Vilniuje išpopuliarėjusi kavinė skirta tik jaunimui. Šiauliečiai kurį laiką nepatikliai žiūrėjo ir į „Coffee Inn“ kavą popieriniuose puodeliuose.
„Tuo metu popieriniai puodeliai šiauliečiams buvo visiška naujiena. Jie ne iš karto suprato, kad gerti kavą iš popierinių puodelių – nieko blogo. Įdomiausia tai, kad tie žmonės, kurie vien dėl puodelių išeidavo iš kavinės nė neužsisakę kavos, dabar, kai kavą pilstome ir į keramikinius puodelius, ir toliau pageidauja kavą gerti iš popierinių. Smagu, kad dabar kavinėje lankosi ir vyresni žmonės, kurių iš pat pradžių visai nebūdavo“, - džiaugėsi P. Jankūnas.
Verslininkas vienu išmintingiausių savo sprendimų laiko tai, kad nepanikavo tuomet, kai atrodė, kad kavinė nebus pelninga ir nenuleido rankų anksčiau laiko. Pasak P. Jankūno, svarbu suprasti ir susitaikyti su tuo, kad pelną bus galima skaičiuoti tik po kurio laiko.
Neišvengta ir nesėkmių
Patikėjęs, kad jo pasirinktas kelias yra teisingas, P. Jankūnas praėjus metams po pirmosios kavinės atidarymo, ryžosi Šiauliuose atidaryti ir antrąją franšizės pagrindu veikiančią „Coffee Inn“. Deja, viename Šiaulių prekybos centrų įsikūrusi kavinė duris turėjo užverti vos po pusantrų metų veiklos.
Koją pakišo ne itin apdairiai pasirinkta kavinės vieta, nesusiklostę santykiai su prekybos centro vadovybe. P. Jankūnas dalį kaltės prisiima ir sau – galbūt pasirinko ne patį tinkamiausią kavinės dizainą.
Pamatęs, kad reikalai klostosi ne ta linkme, P. Jankūnas ilgai nedelsė ir franšizės davėjams pasiūlė problemos sprendimą – perkelti kavinę į kitą miestą. Nors sutartyje buvo numatytas tikslus adresas, kur turi įsikurti kavinė, franšizės davėjai buvo lankstūs. Jie sutiko, kad kavinė būtų atidaryta Klaipėdoje.
Naują „Coffee Inn“ kavinę šiaulietis atidarė su bičiuliu verslininku. Kartu su partneriu prieš trejus metus atidaryta kavinė sėkmingai uostamiestyje veikia iki šiol. Pasak P. Jankūno, atidaryti naują kavinę buvo daug paprasčiau. Pasitarnavo įgyta įvairiapusė patirtis, padėjo ir tai, kad partneris Klaipėdoje jau buvo atidaręs vieną franšizės pagrindu veikiančią „Coffee Inn“ kavinę.
Įžvelgia tik privalumus
Po penkerių veiklos metų P. Jankūnas drąsiai tvirtina, kad jo sprendimas rinktis franšizės verslo modelį buvo teisingas. Nuo pat pradžių tai jam reiškė saugų ir paprastą būdą pradėti verslą. O prigimtinis smalsumas padėjo išdrįsti franšizės veiklą vykdyti su lietuviško kapitalo įmone.
„Prieš pradėdamas savo verslą dirbau panašiu principu – atstovavau kitos srities prekės ženklą. Mačiau, kad žinomas vardas suteikia daug pliusų. Buvo įdomu pažiūrėti, kaip vykdomas franšizės verslo modelis, kaip atstovaujama didesnei lietuviškai kompanijai, norėjau pasisemti idėjų“, - pasakojo P. Jankūnas.
Žinoma, ne paskutinėje vietoje buvo ir finansai. Verslininkas paskaičiavo, kad atidaręs, pavyzdžiui, „Pauliaus kavinę“, kažin ar sulauktų tokios sėkmės net jei kavą pardavinėtų pigiau. O padalijus franšizės mokestį vienam parduodamam kavos puodeliui, mokesčio suma gaunasi minimali.
Verslininkas neslepia, kad net ir dabar, turėdamas patirties maitinimo sektoriuje, nedrįstų vienas pats atidaryti kavinės ar restorano.
„Pastebiu, kad savo maitinimo įstaigas kuriantys verslininkai pridaro kvailysčių. Žinau, kad klaidų neišvengčiau ir aš. Veikla pagal franšizę yra daug saugesnis variantas pradėti verslą. Bent jau mano atveju, tai visiškai pasiteisino. Tiesą sakant, man tai buvo vienintelė logiška galimybė“, - pasakojo kelis verslus turintis šiaulietis.
Verslininkas neatmeta galimybės ateityje plėsti veiklą ir atidaryti dar vieną kavinę Klaipėdoje.
visi straipsniai
Beveik devynerius veiklos metus skaičiuojančio tinklo „Thierry“ net trys ketvirtadaliai kepyklų-kavinių šiandien veikia pagal franšizę. Ir pusė jų – Baltarusijoje.
Greito maisto restoranų tinklas „Kentucky Fried Chicken“ (KFC) ketina įrengti užkandinę, kuri klientams siūlys tik „drive through“ paslaugą – aptarnavimą neišlipant iš automobilio.
Aukščiausioje franšizavimo lygoje būna visokių manevrų. Kai bandai apžaisti sistemą, vėjais paleidžiant „Subway“ deklaruotą norą palaikyti savo franšizės gavėjus, kartais tenka paaukoti silpniausią grandį.
Maltos bendrovė „Premier Capital“, valdanti greito maisto restoranų tinklą „McDonald‘s“ Lietuvoje ir dar penkiose Europos šalyse, toliau gerina veiklos rodiklius.
Daugiau negu 5 tūkst. picerijų vienijantis amerikiečių tinklas „Little Ceasars“ gyvas klientų eiles keičia nauja užsakymų atsiėmimo sistema.
skaitomiausi
Tarp užsienietiškas franšizes įsigijusių Lietuvos įmonių – ir verslo milžinai, ir nykštukai.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.
Nauju vardu perkrikštytas kavinių tinklas „Caffeine Roasters“ (buvęs „Coffee Inn“) ketina pradėti naują etapą – intensyvins plėtrą, užsienyje parduodamas franšizes.
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?
Franšizės sėkmė daugiausia priklauso nuo glaudaus franšizės davėjo ir gavėjo bendradarbiavimo, kuris pradedamas franšizės pirkimu–pardavimu.