Konkurencijos sargų akiratyje – „McDonald‘s“
Prancūzijos, Vokietijos ir Italijos vartotojų asociacijos kreipėsi į valstybines konkurencijos priežiūros institucijas ir paragino išnagrinėti „McDonald‘s“ kompanijos vykdomą veiklą – esą nesąžiningą ne tik franšizės gavėjų, bet ir visų restorano klientų atžvilgiu.
Skirtinguose „McDonald‘s“ restoranuose – skirtingos kainos
Didžiosiose Europos valstybėse pateikti skundai grįsti tais pačiais susirūpinimą keliančiais pastebėjimais dėl „McDonald‘s“ franšizės sistemos partnerystės principo: teigiama, kad greito maisto restoranuose „McDonald‘s“, veikiančiuose franšizės pagrindu, kainos yra didesnės nei to paties tinklo užkandinėse, valdomose franšizės davėjo organizacijos.
Pastebint, kad net 80 proc. viso „McDonald‘s“ tinklo (daugiau nei 30 tūkst. padalinių) sudaro būtent pagal franšizę veikiantys restoranai – skundai dėl galimai nesąžiningos konkurencijos yra labai reikšmingi ir keliantys grėsmę viso franšizės tinklo reputacijai.
Valstybinės institucijos, į kurias kreiptasi, patvirtina, kad skundai priimti, bet nuo detalesnio situacijos komentavimo žiniasklaidai kol kas susilaiko.
Valstybinės konkurencijos priežiūros institucijos už konkurencijos taisyklių pažeidimus „McDonald‘s“ kompanijai gali skirti baudą iki 10 proc. jos metinės bendrosios pasaulinės apyvartos.
Remiantis „Reuters“ duomenimis, Prancūzijos vartotojų asociacija „Indecosa-CGT“, vienijanti 672 tūkst. narių, teikdama skundą, nurodė, kad šioje šalyje veikiantys „McDonald‘s“ franšizės gavėjai yra įpareigoti davėjų taikyti aukštesnes kainas savo valdomuose restoranuose nei jos yra nustatytos tuose, kurie priklauso pačiai davėjo organizacijai.
Vokietijos advokatų agentūra „SKW Schwarz“ panašaus turinio skundą dėl „McDonald‘s“ tinklo įteikė Vokietijos konkurencijos priežiūros institucijoms.
Italijos vartotojų asociacijos „Codacons“, „Movimento Difesa del Cittadino“ ir „Cittadinanzattiva“ antradienį paskelbė, kad dėl lėto procedūrų vykdymo atšaukia savo dar 2016-aisiais metais Europos Komisijai pateiktus įtarimus nesąžininga konkurencija „McDonald‘s“ restoranų tinkle. Nuspręsta, kad verčiau bus kreipiamasi į Italijos valdžios institucijas.
Franšizės sutartyje – subalansuota partnerystė?
„Reuters“ praneša, kad nesąžiningos konkurencijos užuomazgos slypi pačioje „McDonald‘s“ franšizės sutartyje, kurioje griežtai apibrėžiamas komercinių patalpų nuomos procesas (dažnu atveju patalpas privalu pernuomoti iš davėjo organizacijos) bei įpareigojimas pirkti prekes iš konkrečių visą tinklą aprūpinančių tiekėjų. Teigiama, kad „McDonald‘s“ kompanija sukūrė fiktyvią konkurencinę aplinką, kurioje davėjo organizacijos valdomi restoranai turi aiškų pranašumą, palyginus su veikiančiais pagal franšizės verslo modelį ir privalomai turinčiais paisyti franšizės sutarties sąlygų.
Bauda – iki 10 proc. pasaulinės apyvartos
Valstybinės konkurencijos priežiūros institucijos už konkurencijos taisyklių pažeidimus „McDonald‘s“ kompanijai gali skirti baudą iki 10 proc. jos metinės bendrosios pasaulinės apyvartos.
„McDonald‘s“ kompanija kaltinimus neigia.
„Mūsų franšizės gavėjai turi galimybę patys nustatyti kainas savo restoranuose. Esame suinteresuoti padėti franšizės gavėjams rasti tinkamiausią ir didžiausią investicijų grąžą galinčią garantuoti vietą restoranui. O sukaupta ilgametė restoranų valdymo patirtis leido suburti tokį tiekėjų tinklą, kurį, siūlydami franšizės gavėjams, esame užtikrinti profesionalumu“, - kaltinimams atliepia Terri Hickey, „McDonald‘s“ kompanijos atstovė spaudai.
visi straipsniai
Beveik devynerius veiklos metus skaičiuojančio tinklo „Thierry“ net trys ketvirtadaliai kepyklų-kavinių šiandien veikia pagal franšizę. Ir pusė jų – Baltarusijoje.
Greito maisto restoranų tinklas „Kentucky Fried Chicken“ (KFC) ketina įrengti užkandinę, kuri klientams siūlys tik „drive through“ paslaugą – aptarnavimą neišlipant iš automobilio.
Aukščiausioje franšizavimo lygoje būna visokių manevrų. Kai bandai apžaisti sistemą, vėjais paleidžiant „Subway“ deklaruotą norą palaikyti savo franšizės gavėjus, kartais tenka paaukoti silpniausią grandį.
Maltos bendrovė „Premier Capital“, valdanti greito maisto restoranų tinklą „McDonald‘s“ Lietuvoje ir dar penkiose Europos šalyse, toliau gerina veiklos rodiklius.
Daugiau negu 5 tūkst. picerijų vienijantis amerikiečių tinklas „Little Ceasars“ gyvas klientų eiles keičia nauja užsakymų atsiėmimo sistema.
skaitomiausi
Kepykla „Biržų duona“ verslo vystymui ketina pasitelkti ir franšizės modelį, o šiuo metu tam ruošiama dirva – į franšizę panašios sutartys su partneriais.
Buvimas pasaulinio mažmeninės prekybos tinklo „BiBA“ dalimi tokio pat vardo butiko Vilniuje savininkei Neringai Dragūnaitei kainavo išties daug.
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Nusprendėte savo verslo pagrindu sukurti franšizę? Tuomet Jums vertėtų išsiaiškinti visus žingsnius, kuriuos turėtumėte atlikti.
Jei manote, kad franšizė gyvuoja nuo tada, kai Ray‘us Krocas pardavė pirmą „McDonald‘s“ restorano kloną, labai klystate.