„Wingstop“: nepaisant „Brexit“, nutūps Jungtinėje Karalystėje
Gegužę amerikiečių bendrovė „Wingstop Restaurants Inc.“ savo pranešime spaudai paskelbė apie pasirašytą franšizės sutartį su Jungtinės Karalystės kompanija „Lemon Pepper Holdings Ltd.“. Pirmąjį restoraną sutartyje numatyta atidaryti iki šių metų pabaigos, o per ateinančius 12 metų „Lemon Pepper Holdings Ltd.“ įsipareigojo atidaryti 100 „Wingstop“ padalinių visoje šalyje.
Verslo koncepcija „prilipo“
JAV gimęs ir nostalgiją praėjusio šimtmečio 30–40-ųjų m. aviacijos mėgėjams keliantis „Wingstop“ pagal franšizę plečiasi jau daugiau kaip 20 m. ir stabiliai demonstruoja puikius finansinius rezultatus. Pavyzdžiui, lyginant su 2015 m., 2016 m. „Wingstop“ pajamos padidėjo 17,2 proc. iki 91,4 mln. JAV dolerių. Per 2016 m. buvo atidaryti 153 nauji „Wingstop“ restoranai (2015-aisiais – 133). Pažymėtina ir tai, kad jau 13 m. iš eilės kiekvieno „Wingstop“ restorano, veikiančio ne pirmus metus, pardavimai augo – 2016 m., lyginant su 2015-aisiais, jie išaugo vidutiniškai 3,2 proc.
Naujausiais duomenimis „Wingstop“ tinklą sudaro beveik 1100 restoranų, iš kurių 83 veikia už JAV ribų – Indonezijoje, Meksikoje, Filipinuose, Singapūre ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Pažymėtina, kad net 98 proc. visų „Wingstop“ restoranų veikia pagal franšizę.
Puikūs finansiniai rodikliai dar labiau skatina „Wingstop“ ambicijas: kitas šio tinklo taikinys – Europa. Laris Krugeris (Larry Kruguer), „Wingstop“ tarptautinės plėtros vadovas, teigia, kad, planuojant „Wingstop“ tarptautinę plėtrą, Europos rinka įgyja išskirtinai svarbų vaidmenį. „Mūsų vizija – patekti į viešojo maitinimo sektoriaus TOP dešimtuką. Jungtinė Karalystė – žingsnis link vizijos įgyvendinimo“, – sako jis.
„Mūsų vizija – patekti į viešojo maitinimo sektoriaus TOP dešimtuką. Jungtinė Karalystė – žingsnis link vizijos įgyvendinimo.“
„Brexit“ – ne kliūtis
Nors ištisus mėnesius daugelis nuogąstavo dėl Jungtinės Karalystės išstojimo iš Europos Sąjungos itin neigiamų pasekmių, franšizavimo rinka šioje šalyje tebėra aktyvi – apie savo plėtrą „Brexit“ įgyvendinimui besiruošiančioje saloje vis praneša nauji pasauliniai vardai. Pavyzdžiui, nesenai apie įėjimą į Jungtinės Karalystės rinką paskelbė ne tik „Wingstop“, bet ir „Which Wich“ bei „Tim Hortons“.
Vienas akivaizdžiausių ekonominių „Brexit“ padarinių buvo tai, kad svaras smarkiai atpigo JAV dolerio atžvilgiu – vienu metu buvo smukęs iki žemiausio lygio per 31 metus. Nors tai galimai turės neigiamos įtakos franšizės tinklų pardavimų apimtims Jungtinėje Karalystėje, taip pat tai sukūrė ir galimybių. Franšizavimo agentūros „Rev PER“ direktorius Danas Arčeris (Dan Archer) dalinasi savo pastebėjimais: „Kadangi dėl „Brexit“ yra kritusi svaro vertė, vadinasi, ir naujų restoranų atidarymas reikalauja kur kas mažiau finansinių resursų nei, pavyzdžiui, prieš 18 mėnesių. Tad franšizės davėjai iš už Atlanto šiandien yra stipriai suinteresuoti plėstis į Jungtinę Karalystę.“ Taip, tikėtina, yra ir „Wingstop“ atveju.
Kalbant apie viešojo maitinimo sektoriaus pardavimus Jungtinėje Karalystėje, kol kas stebimas augimas. Remiantis rinkos tyrimų bendrovės „Euromonitor International“ duomenimis, per 2016 metus viešojo maitinimo sektorius Jungtinėje Karalystėje augo 3 proc. Bendrovės analitikė Elif Polat pastebi: „Jungtinės Karalystės rinka, daugelio nuomone, buvo perpildyta, todėl tokie augimo rodikliai parodo, kad vietos po saule viešojo maitinimo rinkoje vis dar yra.“ „Euromonitor International“ prognozuoja, kad viešojo maitinimo sektorius Jungtinėje Karalystėje plėsis ir toliau – iki 2021 metų išaugs dar 7 proc.
Rosas Gilfilanas (Ross Gilfillan), franšizavimo naujienų portalo „Global Franchise“ redaktorius, sutinka, kad Jungtinė Karalystė yra išskirtinai patraukli amerikietiškiems viešojo maitinimo milžinams. „Viešojo maitinimo kultūra čia jau gana nusistovėjusi, o ir franšizės modelis jau yra tapęs gana įprasta verslo plėtros praktika, – sako jis. – Franšizės davėjams iš už Atlanto patogu ir tai, kad nėra kalbinių barjerų, tai palengvina prekės ženklo adaptaciją. Beje, čia ir įstatyminė bazė palankesnė nei daugelyje kitų šalių.“
„Kadangi dėl „Brexit“ yra kritusi svaro vertė, vadinasi, ir naujų restoranų atidarymas reikalauja kur kas mažiau finansinių resursų nei, pavyzdžiui, prieš 18 mėnesių.“
Kaip ketina konkuruoti?
Keptus vištų sparnelius siūlantis amerikietiškas „Wingstop“ tinklas savo būsimą sėkmę grindžia ir tuo, jog būtent britai yra išskirtinai dideli vištienos gerbėjai. Pasak „Euromonitor“, vištienos patiekalus siūlančių užkandinių pardavimai Jungtinėje Karalystėje per 2016 metus išaugo 3 proc.
Kita vertus, konkurencija tarp keptą vištieną parduodančių užkandinių Jungtinėje Karalystėje yra milžiniška. „Viešojo maitinimo sektoriuje vištiena savo populiarumu jau ir burgerius pranoko“, rašoma „Business Insider“. Dabar vištieną į savo meniu įtraukia bene visi. Štai, pavyzdžiui, net ir „Taco Bell“ meniu papildė naujas patiekalas pavadinimu „Naced Chicken Chalupa“. Vištiena papildyti ir „McDonald‘s“, „Arby‘s“ meniu. O dar ir didžiausias „Wingstop“ konkurentas Jungtinėje Karalystėje – „KFC“. Kaipgi „Wingstop“ ketina konkuruoti?
Nors „Wingstop“ su savo meniu eksperimentuoja mažai – jau daugelį metų tradiciniai kepti vištų sparneliai sudaro apie 95 proc. viso asortimento, – klientų aptarnavimo ir procesų valdymo srityse inovacijos yra diegiamos nuolat. Pavyzdžiui, „Wingstop“ buvo pirmasis restoranų tinklas dar 2016 metų birželį pradėjęs priiminėti užsakymus per „Facebook Messenger“ ir „Twitter“, o nuo 2017 metų sausio vartotojai užsakymus šio tinklo restoranams gali pateikti ir balsu per „Amazon Alexa“ sistemą.
Rodos, tokie sprendimai pasiteisino: 2016 metų duomenimis užsakymai internetu sudarė 19 proc. visų „Wingstop“ pardavimų. Įdomu ir tai, kad užsakymų internetu suma yra vidutiniškai 4 JAV doleriais didesnė už sumą, išleidžiamą pačiame restorane.
Taigi Jungtinėje Karalystėje savo naujus klientus „Wingstop“ planuoja nudžiuginti, pasiūlydamas ne tik tradicinio skonio vištieną, bet ir minėtas aptarnavimo inovacijas. Negana to, pasak L. Krugerio, „Wingstop“ naujuose restoranuose ketina pritaikyti modernius architektūrinius ir dizaino sprendimus, kurie, tikimasi, bus teigiamai įvertinti ne tik Jungtinėje Karalystėje, bet ir likusioje Europoje.
visi straipsniai
Beveik devynerius veiklos metus skaičiuojančio tinklo „Thierry“ net trys ketvirtadaliai kepyklų-kavinių šiandien veikia pagal franšizę. Ir pusė jų – Baltarusijoje.
Greito maisto restoranų tinklas „Kentucky Fried Chicken“ (KFC) ketina įrengti užkandinę, kuri klientams siūlys tik „drive through“ paslaugą – aptarnavimą neišlipant iš automobilio.
Aukščiausioje franšizavimo lygoje būna visokių manevrų. Kai bandai apžaisti sistemą, vėjais paleidžiant „Subway“ deklaruotą norą palaikyti savo franšizės gavėjus, kartais tenka paaukoti silpniausią grandį.
Maltos bendrovė „Premier Capital“, valdanti greito maisto restoranų tinklą „McDonald‘s“ Lietuvoje ir dar penkiose Europos šalyse, toliau gerina veiklos rodiklius.
Daugiau negu 5 tūkst. picerijų vienijantis amerikiečių tinklas „Little Ceasars“ gyvas klientų eiles keičia nauja užsakymų atsiėmimo sistema.
skaitomiausi
Kepykla „Biržų duona“ verslo vystymui ketina pasitelkti ir franšizės modelį, o šiuo metu tam ruošiama dirva – į franšizę panašios sutartys su partneriais.
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Buvimas pasaulinio mažmeninės prekybos tinklo „BiBA“ dalimi tokio pat vardo butiko Vilniuje savininkei Neringai Dragūnaitei kainavo išties daug.
Jei manote, kad franšizė gyvuoja nuo tada, kai Ray‘us Krocas pardavė pirmą „McDonald‘s“ restorano kloną, labai klystate.
Franšizavimas pasižymi įvairiomis taikymo praktikomis, nuo kurių išmanymo ir gebėjimo adaptuoti priklauso kiekvieno franšizuojamo verslo sėkmė.