Pirminė franšizių atranka
Tai jau antrasis franšizės pirkimo algoritmo žingsnis. Prieš tai buvęs – pasirengimas franšizės įsigijimui. Jo metu jau turėtų būti atlikta franšizės gavėjo savianalizė. Savianalizės metu franšizės gavėjas jau turėtų būti identifikavęs savo asmenines charakteristikas ir turimas kompetencijas, įvertinęs, ar jos yra tinkamos ir pakankamos franšizės gavėjo verslo valdymui.
Sekantis tikslas – atrinkti tam tikrą skaičių potencialių franšizių (dažniausiai apie 5-8) pagal tam tikrus išskirtus franšizės atrankos kriterijus.
Turint omeny, kad pasaulyje veikia dešimtys tūkstančių franšizių, pasižyminčių didele vidine įvairove, tinkamiausios franšizės atranka gali tapti gana sudėtingu uždaviniu. Siekiant tai palengvinti, vertėtų gebėti atsirinkti kelias Jums aktualiausias franšizes, o tuomet jas lyginant tarpusavyje, priimti galutinį sprendimą.
Vyraujančiu požiūriu daugelio žmonių pasirinkimą lemia du esminiai faktoriai – racionalumas ir emocijos, kurių balansas turėtų būti didžiausia siekiamybė atrankinio proceso metu. Orientuojantis į tai, kiekvienam franšizės gavėjui, ieškančiam tinkamiausios franšizės, siūlome atkreipti dėmesį į tam tikrus kriterijus:
-
Prekės ženklo žinomumo lygis. Atsižvelgiant į dabartinį simbolinį vartojimą (vartotojiškumas vis labiau siejamas su įvaizdžio formavimu), prekės ženklas, kaip niekad anksčiau, tampa svarbus kiekvienam verslui. Kadangi, įsigydamas franšizę, gavėjas įgyja teisę naudotis franšizės davėjo prekės ženklu, franšizės patrauklumas stipriai koreliuoja su prekės ženklo žinomumu. Prekės ženklas turėtų būti vertinamas tam tikros rinkos kontekste. Skiriami tokie galimi scenarijai:
-
Prekės ženklas yra žinomas Jūsų šalyje ir joje yra šio prekės ženklo padalinių.Tokiu atveju franšizės gavėjas, siekdamas pritraukti vartotojus, galės išnaudoti jau turimą prekės ženklo populiarumą.
-
Prekės ženklas yra žinomas Jūsų šalyje, tačiau joje nėra šio prekės ženklo padalinių. Šiuo atveju franšizės gavėjas, siekdamas pritraukti vartotojus, galės išnaudoti prekės ženklo žinomumą, tačiau, pasitelkiant rinkodaros priemones, turės skirti dėmesio informacijos apie prekės ženklo įvedimą į šalį sklaidai.
-
Padalinio veiklos vadovus, kurie reglamentuoja franšizės gavėjo veiksmus, franšizės davėjo ir gavėjo santykius ir juos grindžiančius įsipareigojimus, einamųjų verslo procesų įgyvendinimo etape.
-
Prekės ženklas nėra žinomas ir nėra naudojamas Jūsų šalyje. Esant tokiai situacijai, franšizės gavėjas, planuojantis įsigyti šio prekės ženklo franšizę, turės skirti ypatingai daug dėmesio rinkodaros kampanijų vykdymui ir tokiu būdu didinti prekės ženklo žinomumą šalyje.
-
Atkreiptinas dėmesys, kad geografinė prekės ženklo aprėptis nėra nekvestionuojamas jo populiarumo rodiklis. Egzistuoja ir tokie prekės ženklai, pavyzdžiui, „Burger King“ arba „Subway“, kurie, nors ir nevykdo savo veiklos daugelyje šalių, bet yra žinomi ir palankiai vertinami pasauliniu mastu. Tokiais atvejais, tikėtina, kad franšizės kaina bus gana aukšta, nepaisant to, kad kai kurios šalys dar neturi šio franšizės tinklo padalinių.
Žinoma, priklausomai nuo verslo specifikos ir tikslų, Jums gali būti priimtinas bet kuris iš pateiktųjų scenarijų. Visgi, tendencija išlieka tokia, kad kuo prekės ženklas yra žinomesnis, tuo didesnė verslo sėkmės tikimybė.
-
Investicijų poreikis. Kitas svarbus momentas franšizės atrankos proceso metu – būtinųjų pradinių investicijų į franšizės pagrindu kuriamą verslą apimtis. Įvertinkite savo finansines galimybes ir negaiškite laiko veltui svarstydami apie franšizes, kurių nesate pajėgūs įpirkti.
-
Patirties poreikis. Nors franšizės pagrindu kuriamas verslas jau yra praktiškai patikrintas ir sistemiškai aprašytas, tai nereiškia, kad franšizės gavėju gali tapti bet kuris žmogus. Franšizės davėjai dažnai nustato tam tikrus reikalavimus patirčiai, kuri būtina jo franšizės valdymui. Atsižvelgiant į tai, Jums kaip potencialiam franšizės gavėjui vertėtų ieškoti Jūsų kvalifikaciją atitinkančios franšizės.
Atminkite, kad būtina turėti bendrą suvokimą apie verslo procesus, o specifinę informaciją ir apmokymus Jums suteiks franšizės davėjas. Jis neabejotinai yra suinteresuotas viso savo franšizės tinklo sėkminga plėtra, tad, ir kiekvieno konkretaus padalinio (ir Jūsų) klestėjimu.
-
Rinkos analizė. Franšizės atrankos proceso metu franšizės gavėjui vertėtų žinoti ne tik savo poreikius ir galimybes, bet ir rinkos, kurioje ketinama plėtoti verslą, sąlygas, t. y. kokie yra rinkos poreikiai ir galimybės ir ar jie koreliuoja su Jūsų asmeniniais. Tad, kiekvienam naują verslą pradedančiam verslininkui itin aktualu atlikti rinkos analizę. Potencialūs franšizės gavėjai – ne išimtis. Tik atlikus rinkos analizę ir identifikavus patraukliausią verslo sritį, galima efektyviai susisiaurinti franšizių paiešką.
Šie kriterijai leis Jums franšizės paiešką vykdyti kryptingai ir, kiek įmanoma, labiau struktūruoti atrankinį procesą. Tik išsigryninus verslo kryptį, vertėtų susidaryti Jums priimtiniausių franšizių sąrašą ir pereiti prie detalaus franšizių vertinimo.
Nuorodos:
- Malkin, I., Malkina, V. 2014. Franšizės davėjo verslas: pradžia.
- Malkin, I., Michailovska, V., Žilinskis, S. 2011. Franšizės įsigyjimas: greitkelis į verslo sėkmę.
visi straipsniai
Kaip apskaičiuoti tikrąją investicijų į franšizę vertę? Patarimai, kaip verifikuoti pradines ir einamąsias franšizės pagrindu veiksiančio verslo išlaidas.
Vis svarstote, ar verta pirkti franšizę ir už ją mokėti franšizės davėjui, jei galima įsteigti įmonę ir tokį patį verslą pradėti pačiam? Franšizavimo ekspertai dalinasi savo įžvalgomis.
Įsigijęs franšizę, kiekvienas gavėjas įgyja ne tik teises, bet ir pareigas, kurių pagrindinė – franšizės mokesčiai.
Sulig franšizės sutarties pasirašymu, franšizės gavėjas įgyja teisę naudoti franšizės davėjo verslo modelį ir sukauptą „know-how“ bei teisę naudoti verslo identiteto elementus.
Nepriklausomai nuo to, ar įsigiję franšizę, planuojate ją įvesti į naują rinką, ar išsinuomoti jau veikiantį padalinį, investicijų į konkrečią franšizę klausimas turėtų būti vertinamas visapusiškai.
skaitomiausi
Aplinka, kurioje bus plėtojama verslo veikla, turėtų būti vertinama ne tik pagal vidinius franšizės davėjo verslo veiksnius, bet ir sektoriaus bei rinkos.
Buvimas pasaulinio mažmeninės prekybos tinklo „BiBA“ dalimi tokio pat vardo butiko Vilniuje savininkei Neringai Dragūnaitei kainavo išties daug.
Kepykla „Biržų duona“ verslo vystymui ketina pasitelkti ir franšizės modelį, o šiuo metu tam ruošiama dirva – į franšizę panašios sutartys su partneriais.
Nusprendėte savo verslo pagrindu sukurti franšizę? Tuomet Jums vertėtų išsiaiškinti visus žingsnius, kuriuos turėtumėte atlikti.
Dažniausiai franšizavimas apibūdinamas „verslo tiražavimo“ ar „verslo klonavimo“ alegorijomis, o kokios asociacijos kyla Jums?