„McDonald‘s“ Indijoje uždaro beveik pusę savo restoranų

Antradienis
2017-08-29
„Forbes“ rašo, kad 169 „McDonald’s“ užkandinės Indijoje uždaromos dėl tariamų franšizės sutarties sąlygų pažeidimų.
 

Šį griežtą ir drąsų sprendimą „McDonald‘s“ priėmė po kelerius metus trukusių teisinių nesutarimų tarp tinklo ir franšizės gavėjo, įmonės „Connaught Plaza Restaurants Private Limited“ (CRPL), vykdančiojo direktoriaus Vikram Bakshi.

Mūšis įsiplieskė atsiradus įtarimų, kad pastarasis nesilaiko finansinių įsipareigojimų ir daro pažeidimus. Ginčas iš naujo įsiplieskė, kai 2013-aisias iš pareigų atstatydintas V. Bakshi birželio mėnesį vėl užėmė CRPL vadovo pareigas.

Konfliktui neblėstant, „McDonald‘s“ birželio pabaigoje priėmė sprendimą nepratęsti franšizės sutarties 40-čiai restoranų Šiaurės Indijoje. Todėl šie buvo priversti laikinai užsidaryti. Kai bus nutraukta dabar galiojanti franšizės sutartis ir kiti šiaurės ir rytų Indijoje CRPL valdomi „McDonald‘s“ restoranai bus priversti užverti savo duris per 15 dienų.

Iš naujo pradėti savo veiklą jie turėtų kuomet bus rastas naujas partneris – franšizės gavėjas. „McDonald‘s“ tikisi, kad naujasis partneris padės atgaivinti ir netgi sustiprinti tinklo vardą visame regione.

Visgi kadangi naujojo partnerio kol kas nėra, manoma, kad toks karingas „McDonald‘s“ sprendimas uždaryti beveik pusę savo restoranų gali būti tiesiog derybinės taktikos su esamu franšizės gavėju žingsnis.

Be to, jis tik dar kartą įrodo, kad trečias didžiausias franšizės tinklas, turintis beveik 40 tūkstančių restoranų pasaulyje ir beveik 400 tūkstančių darbuotojų, nesitaikstys su franšizės gavėjų daromais pažeidimais. Net jeigu tokios griežtos politikos kaina gali būti labai brangi.

Ar šis sprendimas paveiks kitus franšizės gavėjus ir visą tinklo, kurio net 80 proc. visų užkandinių sudaro franšizės pagrindu įkurti restoranai, veiklą? Be abejo. Ypač Pietų Azijos regione, kuriame pasaulinis greitojo maisto milžinas „McDonald‘s“ jau pralaimi konkurencinę kovą.

Manoma, kad toks karingas „McDonald‘s“ sprendimas uždaryti beveik pusę savo restoranų gali būti tiesiog derybinės taktikos su esamu franšizės gavėju žingsnis.

Nors „McDonald‘s“ į Indijos rinką pasibeldė anksčiau už savo konkurentus – kitus JAV greitojo maisto tinklus kaip „Wendy’s“, „KFC“ ar „Burger King“, – per 22 metus jis taip ir nesugebėjo užkariauti sparčiai augančios Indijos greitojo maisto restoranų rinkos.

Pavyzdžiui, vienas didžiausių maisto į namus tinklų pasaulyje „Domino‘s Pizza“ užima beveik 16 proc. Indijos tinklinių maitinimo įstaigų sektoriaus. „McDonald‘s“ – tik 7, 5 proc. Prieš paskelbiant apie uždaromas užkandines, Indijoje veikė beveik 450 „McDonald‘s“ restoranų. „Domino‘s Pizza“ restoranų skaičius dvigubai didesnis – jų Indijoje veikia per 1000.

Be abejo, dėl tokio skirtumo galima „kaltinti“ klientų poreikius ir skonį. Visgi, tikėtina, lėtą „McDonald‘s“ augimą regione lemia ir tokios priežastys kaip pačios franšizės bėdos. Be to, neabejojama, kad dėl kelerius metus trunkančių teisinių ginčų, nukentėjo ir tinklo užkandinių maisto bei aptarnavimo kokybė.

Ar suradus naują partnerį pavyks „McDonald‘s“ iš naujo užkariauti indų širdis? Atsakymą į šį klausimą pateikti kol kas anksti. Viena aišku, kad nesutarimai su franšizės gavėjais kenkia visai tinklo plėtrai.

Planuojama, kad iki 2020-ųjų Indijos greitojo maisto restoranų rinka turėtų dar labiau išaugti – iki 4 milijardų JAV dolerių (3,35 mlrd. eurų). Spartesnė plėtra padėtų „McDonald‘s“ tinklui atsiriekti didesnę rinkos pyrago dalį.

Ir nors kol kas Indijoje veikiančios užkandinės neturi didelės įtakos tinklo metiniams pajamų rezultatams, manoma, kad spartesnė tinklo plėtra Indijoje galėtų reikšmingai pagerinti ilgalaikes pasaulinio tinklo augimo perspektyvas.

Tiesa, kai kurie verslo ekspertai abejoja tolimesne tinklo plėtra, paremta franšizės verslo modeliu. Nors šiuo metu Indijoje ir veikia nemažai „McDonald‘s“ užkandinių, palyginus su kituose regionuose veikiančių užkandinių skaičiumi, jis yra gana mažas. Todėl skeptikai abejoja, ar franšizės verslo modelis gali pasiteisinti besivystančiose šalyse, kuriose vietos verslininkai nėra linkę griežtai laikytis kitų nustatytų taisyklių.

Kai tokios įmonės kaip, pavyzdžiui, JAV kavos gigantė „Starbucks“ plečiasi pardavinėdama licencijas ir tuo pat metu atidarinėdama savo pačių valdomas kavines, anksčiau rašė FranchiseINFO, jau 62 metus veikiantis „McDonald‘s“ lieka ištikimas franšizės verslo modeliui.

Verslo ekspertai sutinka – šis verslo modelis yra pelningesnis. Tačiau ir jis turi savų minusų. Pavyzdžiui, dėl ginčų su franšizės gavėjais ar jų klaidų gali nukentėti tinklo reputacija ir net sustoti plėtra. Ir nors šiuo metu „McDonald‘s“ plėtra Indijoje nėra tokia, kokios būtų galima tikėtis iš tokio pasaulinio milžino, neabejojama, kad peržiūrėjęs savo strategiją tinklas galėtų sėkmingai plėstis pagal franšizės verslo modelį net ir tokiose šalyse kaip Indija.


Žurnalistė

populiariausi forume