Konkurencijos sargų akiratyje – „McDonald‘s“

Šeštadienis
2017-04-08
Pasaulinio masto viešojo maitinimo kompanija „McDonald‘s“ sulaukė skundų.
 

Prancūzijos, Vokietijos ir Italijos vartotojų asociacijos kreipėsi į valstybines konkurencijos priežiūros institucijas ir paragino išnagrinėti „McDonald‘s“ kompanijos vykdomą veiklą – esą nesąžiningą ne tik franšizės gavėjų, bet ir visų restorano klientų atžvilgiu.

Skirtinguose „McDonald‘s“ restoranuose – skirtingos kainos

Didžiosiose Europos valstybėse pateikti skundai grįsti tais pačiais susirūpinimą keliančiais pastebėjimais dėl „McDonald‘s“ franšizės sistemos partnerystės principo: teigiama, kad greito maisto restoranuose „McDonald‘s“, veikiančiuose franšizės pagrindu, kainos yra didesnės nei to paties tinklo užkandinėse, valdomose franšizės davėjo organizacijos.

Pastebint, kad net 80 proc. viso „McDonald‘s“ tinklo (daugiau nei 30 tūkst. padalinių) sudaro būtent pagal franšizę veikiantys restoranai – skundai dėl galimai nesąžiningos konkurencijos yra labai reikšmingi ir keliantys grėsmę viso franšizės tinklo reputacijai.

Valstybinės institucijos, į kurias kreiptasi, patvirtina, kad skundai priimti, bet nuo detalesnio situacijos komentavimo žiniasklaidai kol kas susilaiko.

Valstybinės konkurencijos priežiūros institucijos už konkurencijos taisyklių pažeidimus „McDonald‘s“ kompanijai gali skirti baudą iki 10 proc. jos metinės bendrosios pasaulinės apyvartos.

Remiantis „Reuters“ duomenimis, Prancūzijos vartotojų asociacija „Indecosa-CGT“, vienijanti 672 tūkst. narių, teikdama skundą, nurodė, kad šioje šalyje veikiantys „McDonald‘s“ franšizės gavėjai yra įpareigoti davėjų taikyti aukštesnes kainas savo valdomuose restoranuose nei jos yra nustatytos tuose, kurie priklauso pačiai davėjo organizacijai.

Vokietijos advokatų agentūra „SKW Schwarz“ panašaus turinio skundą dėl „McDonald‘s“ tinklo įteikė Vokietijos konkurencijos priežiūros institucijoms.

Italijos vartotojų asociacijos „Codacons“, „Movimento Difesa del Cittadino“ ir „Cittadinanzattiva“ antradienį paskelbė, kad dėl lėto procedūrų vykdymo atšaukia savo dar 2016-aisiais metais Europos Komisijai pateiktus įtarimus nesąžininga konkurencija „McDonald‘s“ restoranų tinkle. Nuspręsta, kad verčiau bus kreipiamasi į Italijos valdžios institucijas.

Franšizės sutartyje – subalansuota partnerystė?

„Reuters“ praneša, kad nesąžiningos konkurencijos užuomazgos slypi pačioje „McDonald‘s“ franšizės sutartyje, kurioje griežtai apibrėžiamas komercinių patalpų nuomos procesas (dažnu atveju patalpas privalu pernuomoti iš davėjo organizacijos) bei įpareigojimas pirkti prekes iš konkrečių visą tinklą aprūpinančių tiekėjų. Teigiama, kad „McDonald‘s“ kompanija sukūrė fiktyvią konkurencinę aplinką, kurioje davėjo organizacijos valdomi restoranai turi aiškų pranašumą, palyginus su veikiančiais pagal franšizės verslo modelį ir privalomai turinčiais paisyti franšizės sutarties sąlygų.

Bauda – iki 10 proc. pasaulinės apyvartos

Valstybinės konkurencijos priežiūros institucijos už konkurencijos taisyklių pažeidimus „McDonald‘s“ kompanijai gali skirti baudą iki 10 proc. jos metinės bendrosios pasaulinės apyvartos.

„McDonald‘s“ kompanija kaltinimus neigia.

„Mūsų franšizės gavėjai turi galimybę patys nustatyti kainas savo restoranuose. Esame suinteresuoti padėti franšizės gavėjams rasti tinkamiausią ir didžiausią investicijų grąžą galinčią garantuoti vietą restoranui. O sukaupta ilgametė restoranų valdymo patirtis leido suburti tokį tiekėjų tinklą, kurį, siūlydami franšizės gavėjams, esame užtikrinti profesionalumu“, - kaltinimams atliepia Terri Hickey, „McDonald‘s“ kompanijos atstovė spaudai.


Franšizavimo konsultantė

populiariausi forume